Autistisk bror

Varför måste vi hålla på med det då? Kan vi inte bara vara mer enkla och ärliga?
I just det exemplet svarar jag nog "Fiiine!" för att slippa gå in i en djupare diskussion, jag kanske inte har lust att redogöra för mitt mående för säg en ytligare bekant. Med mina vänner är jag nog mer benägen att öppna dörren.

Det är alltså ett sätt att hålla random folk på lite distans.

Ofta tycker jag det är jätteskönt att majoriteten av mina kollegor pratar ett språk jag inte förstår så jag slipper engagera mig. 😅

Därför att det finns sociala normer för vanligt hyggligt beteende. Varför står folk i kö? Varför tackar folk för maten? Varför bjuder man gäster att ta för sig innan man själv gör det? Varför vräker man inte ur sig hela sin livshistoria när någon ställer en liten fråga om något?

Fast det mesta, om inte allt, av det som du ger som exempel finns det ju logiska svar på varför "man" gör. Står i kö - för att den som väntat längst ska få hjälp/uträtta ärendet/vad det än handlar om först. Tacka för maten för att vi fått ta del av någon annans mat, som hen köpt/odlat/slaktat, tillagat etc. Bjuda gäster först - för att visa välvilja, att man prioriterar gästernas mättnad etc.

Fråga hur det står till, när det socialt acceptabla svaret är "Bra tack, hur är det själv?" även om hamstern dog i morse, man krockade på väg till jobbet och gubben vill skiljas... Det är "bara" ett socialt spel som vi gör.

I stort sett så spelar det ju ingen roll men jag skrev aldrig att man inte ska anpassa sig, de flesta gör nog så gott de kan. Men lika lite som att lama ben kan börja röra sig autism eller adhd bort. Man kan till viss del träna in färdigheter eller skaffa sig verktyg för att hantera en del saker. Men det tar ganska mycket energi.

Medicin för adhd är lite som en rullstol till en person som inte kan gå, det är en hjälp, men samhället måste som du exemplifierade, möta upp med ramper och andra anpassningar. Lite som jag antar att det är för dig, det räcker inte att bara ge dig en hörapparat och en vit käpp. Du behöver mer anpassningar för att kunna tex ta dig till jobbet och göra ditt jobb samt ha en fungerande vardag.
Det är svårt att fungera i ett samhälle som ska vara för alla och inte bara en individ. Då krävs det anpassningar, anpassningar till trots så är det funktionsnedsättningar i många fall och om man då förväntar sig att man ska fungera som vem som helst utan funktionsnedsättning så tänker man tokigt tycker jag. Det går bara att anpassa från samhället på vissa sätt och man själv kan anpassa sig själv på vissa sätt, där emellan kommer alltid vara ett avstånd, olika stort beroende på hur ens funktionsnedsättning är. Man blir inte "normal" om jag får använda det ordet utan att uppröra någon, trots anpassningar, man kommer aldrig kunna anpassa sig till att bli fullt fungerande. Det är DET som är en funktionsnedsättning.

Om man börjar med att acceptera det kan man sedan fråga sig hur samhället kan göra det lättare för individer med olika behov. Ibland kan jag tycka att möjligheterna finns för att göra rätt mycket anpassningar av samhället, men individerna i samhället gör inte sin del för de som behöver det. Som tex skrivit om arbetsplatser. Att man inte respekterar att människor fungerar olika och vill sitta och ladda batterierna i fred med hörlurar och bok tex. Många förändringar kan göras av individerna i samhället, acceptansen om att vi alla är olika och inte fungerar på samma sätt. Att man springer runt i korridorer och pratar högt. Har sociala koder om AW som känns tvingande för folk, att man har mobilen och pratar i högtalar på offentlig plats -jobbet, bussen, affären osv osv. Jättemycket kan göras av var och en individ. Jättemycket görs inte.

Sedan tycker jag att trots att samhället har möjligheter så finns inte pengar nog, det sparas in och det är ta mig tusan alltid de som minst behöver det som mest drabbas av det. Det är ju där man sparar pengar antar jag, funktionsnedsatta är en kostnad... men jag är alltid frågande till hur hög IQ man har när man ser det som gott att spara pengar där, för ju mer hjälp man får desto mer kan man bidra i samhället, ju friskare är man dessutom, både fysiskt och psykiskt, vilket om vi ser på det rent ekonomiskt, borde vara till fördel. Men nej, tyvärr är det här man sparar. Så ja, jag ser att samhället har möjligheter till att anpassa, men pengar gör att det "inte går".

Sedan är ju den biten att det är svårt att anpassa ett samhälle som ska passa alla, till varje enskild individ på samma gång. Det är en svår ekvation att gå ihop. Det är där man hamnar när man får acceptera att man har en funktionsnedsättning som inte går att anpassa sig ifrån.

Fast det mesta, om inte allt, av det som du ger som exempel finns det ju logiska svar på varför "man" gör. Står i kö - för att den som väntat längst ska få hjälp/uträtta ärendet/vad det än handlar om först. Tacka för maten för att vi fått ta del av någon annans mat, som hen köpt/odlat/slaktat, tillagat etc. Bjuda gäster först - för att visa välvilja, att man prioriterar gästernas mättnad etc.

Fråga hur det står till, när det socialt acceptabla svaret är "Bra tack, hur är det själv?" även om hamstern dog i morse, man krockade på väg till jobbet och gubben vill skiljas... Det är "bara" ett socialt spel som vi gör.
lite knapplån*

Fast det är för att det är just norm i just vårt samhälle som vi tycker att det är så självklart. Se till en annan kultur/ett annat samhälle och det är inte alls självklart att gästen bjuds först till exempel. Ibland är det familjens huvudman, ibland fungerar det på något annat sätt... så även om VI tycker att det är glasklart och logiskt är det inte alltid det. Allt vi gör som inte är instinkt är ju egentligen normer som vi måste lära oss, en del är lättare att förstå, andra mindre... men de är alla inlärda och ibland rätt besvärliga.

En del är helt okej att bryta egentligen faktiskt, som "hur mår du?" man behöver varken hälsa på det viset eller bara svara "allt är bra!" om man inte vill, man blir inte någon slags social paria för det. :)

Sedan tycker jag att trots att samhället har möjligheter så finns inte pengar nog, det sparas in och det är ta mig tusan alltid de som minst behöver det som mest drabbas av det. Det är ju där man sparar pengar antar jag, funktionsnedsatta är en kostnad... men jag är alltid frågande till hur hög IQ man har när man ser det som gott att spara pengar där, för ju mer hjälp man får desto mer kan man bidra i samhället, ju friskare är man dessutom, både fysiskt och psykiskt, vilket om vi ser på det rent ekonomiskt, borde vara till fördel. Men nej, tyvärr är det här man sparar. Så ja, jag ser att samhället har möjligheter till att anpassa, men pengar gör att det "inte går".
Allt du skrev är så klokt, men ville bara expandera lite. Ett stort problem är ju hur det offentliga fungerar, en minskad kostnad för indragen service/stöd/vård är ju på ett helt annat konto än det som för ökade kostnader på grund av neddragningarna på det första stället, och då kan man inte ta hänsyn till det.

Ibland önskar jag att det kunde dyka upp något som gör att vi människor blir bättre på att faktiskt ha helhetssyn på oss själva och världen vi lever i. Att vi kunde ha lättare att acceptera att andra människor inte alltid fungerar på samma sätt som en själv, och att inte hur man är själv är det enda sättet att vara på.

I just det exemplet svarar jag nog "Fiiine!" för att slippa gå in i en djupare diskussion, jag kanske inte har lust att redogöra för mitt mående för säg en ytligare bekant. Med mina vänner är jag nog mer benägen att öppna dörren.

Det är alltså ett sätt att hålla random folk på lite distans.

Ja, men mår du dåligt över att behöva svara "fiiiine"?

Jag gör det. Jag kan ritualerna men det känns dåligt att ljuga och fejka. Jag föredrar en genuin fråga om hur jag mår, och så kan jag svara mer genuint. Då känns det som att vi får en äkta kontakt, och bryr oss om varandra på riktigt.

Vill man hålla det lite privat är det lättare på svenska, då kan man svara typ "jodå, huvudet upp och fötterna ner" 😛.

Jag gör det. Jag kan ritualerna men det känns dåligt att ljuga och fejka. Jag föredrar en genuin fråga om hur jag mår, och så kan jag svara mer genuint. Då känns det som att vi får en äkta kontakt, och bryr oss om varandra på riktigt.

Vill man hålla det lite privat är det lättare på svenska, då kan man svara typ "jodå, huvudet upp och fötterna ner" 😛.
Nu frågade du inte mig men jag är neurotypisk och tycker att sådana situationer är jobbiga. Att jag mår dåligt av dem är kanske en överdrift, men jag tycker i alla fall att de är obekväma på ett sätt att det liksom kryper i kroppen på mig och jag upplever hela grejen som lite pinsam. Jag hatar när div. servicepersonal frågar "how are you?" eftersom det är så uppenbart att de inte menar det, men ännu värre är det när det är någon lite halvbekant sådär för då blir gränserna ännu suddigare på något vis (personen kan ju faktiskt vilja veta på riktigt, eftersom vi trots allt känner varandra någotsånär, men förmodligen är det bara en artighetsgrej även i detta fall).

Som ett ytterligare exempel tog det mig flera år att acceptera att butikspersonal här i Skottland ofta säger "See you later" som ett sätt att säga hej då. För mig skavde det, för jag skulle ju absolut inte träffa den personen senare, förmodligen skulle jag aldrig mer se hen i hela mitt liv! Men jag fick vänja mig vid det helt enkelt, eftersom att det är så folk uttrycker sig här, och nu har det gått så långt att det ibland är jag som kläcker ur mig "see you later" när jag har betalat på Tesco och går därifrån. Bannar mig själv lite varje gång det händer ;)

Men jag fick vänja mig vid det helt enkelt, eftersom att det är så folk uttrycker sig här, och nu har det gått så långt att det ibland är jag som kläcker ur mig "see you later" när jag har betalat på Tesco och går därifrån. Bannar mig själv lite varje gång det händer ;)
Med andra ord "råkade" du alltså lära dig hur man "ska" uttrycka sig där? För många går sådant inte på automatik. Att varje gång(!) behöva förbereda sig mentalt på hur man ska svara på sådant som kan tänkas sägas i en viss situation, spela upp allt för sig själv i huvudet, förbereda sig i möjligaste mån för alla tänkbara svar... Det tar energi. Framförallt för de personer som måste göra det i snudd på alla sociala sammanhang (dvs, även när man kanske säger "hej" till busschauffören på morgonen).

Allt du skrev är så klokt, men ville bara expandera lite. Ett stort problem är ju hur det offentliga fungerar, en minskad kostnad för indragen service/stöd/vård är ju på ett helt annat konto än det som för ökade kostnader på grund av neddragningarna på det första stället, och då kan man inte ta hänsyn till det.

Ibland önskar jag att det kunde dyka upp något som gör att vi människor blir bättre på att faktiskt ha helhetssyn på oss själva och världen vi lever i. Att vi kunde ha lättare att acceptera att andra människor inte alltid fungerar på samma sätt som en själv, och att inte hur man är själv är det enda sättet att vara på.
Tack :)
Det är det jag tycker är så irriterande, för egentligen kommer pengarna från samma kassa, de har bara delats ut till olika plånböcker att hantera. Kanske borde man acceptera att någon går minus för att tex människor med funktionsnedsättningar ska få det bättre, så att de kan bidra mer och därmed inte belastar på samma vis i andra poster? Kanske är det inte en förlust, som det ofta ses som, utan en vinst? Har man ens testat liksom?

Ett exempel. Under pandemin fick jag och kollegorna på dåvarande arbetsplats jobba hemma två dagar i veckan. Jag som för dagbok över huvudvärk, migrän och epilepsianfall sedan flera år innan dess såg att plötsligt förändrades mönstret. Jag fick färre anfall och de var koncentrerade till, likt tidigare till när jag var på plats, när jag väl fick. Ytterligare mönster var att jag orkade jobba längre än 4 timmar måndag och fredag ganska ofta, var inte alls utmattad efter mina timmar på samma vis som när jag var på plats. Ännu ett mönster var att dagarna jag var på plats var hjärnan mer med pga sammanhållen "ledighet" även om jag då inte varit ledig, men dock hemma fredag till och med måndag. Tyvärr fick vi efter ett år sluta med det här eftersom någon kollega ansågs inte sköta det så det drogs in för alla och tyvärr återgick antal anfall som tidigare och samma utmattadkänsla, känslan av att aldrig få vila, helgerna är ingen ledighet osv. Med hjälp av Arbetsförmedlingen då jag har lönebidrag lyfte vi frågan om hemarbete igen, fick nej av chefen men då Arbetsförmedlingen ställde krav-"vi betalar faktiskt del av lönen och denna anpassningen har fungerat så att det blir ett bättre jobb och personen mår bättre så anser vi att det ska göras", så gick det igenom. Återigen sjönk mina anfall och jag mådde bättre.
Jag flyttade och hamnade här och här är det envist nej mot att jobba hemma, jag är sjuk minst en gång i veckan ibland två, har testat vara sjukskriven halvtid på min halvtid utan vidare resultat, det återgår inom kort till samma igen när jag i tillbaka på mina 50%, jag pendlar inte direkt då jag bor i staden jag jobbar (kort tur med buss jämfört med 1-2 timmar tidigare med tåg och buss +väntetid), jag är slutkörd, mer glömsk, mycket mer anfall, ständig huvudvärk och en känsla av att aldrig få vila. Ledig i somras utan anfall. Ledig nu i jul 16 dagar utan anfall utöver när jag försökte spela TVspel. Men envist nej mot att jobba hemma. "Vi är för få" är ett argument. Ett annat var att jag inte kunde vissa delar, det lärde jag mig fort, det var fortfarande nej. Jag får en känsla av att det är chefens personliga inställning till att man ska arbeta på plats som är avgörande här samt att kollegorna kan bli avundsjuka. För vi är 4 personer. På tidigare arbetsplats var vi jag på 50% och en på 100% under en rätt lång tid och det fungerade ändå, även sedan när vi var 3 personer. Vi hade kontakt med varandra, alltid en på plats var regeln- jag satte mig på tåget på morgonen om någon var sjuk på min hemmadag- inga problem, händer ju inte varje vecka?!

Så istället för att göra det som har bevisad positiv effekt både för min fysiska hälsa och för arbetet så kör vi på. Ända in i kaklet. Och medan vi gör det kostar jag mer i mediciner, sjukvård, nedsatt livskvalitet, mer anpassningsförsök (sjukskrivning tex) på symptomlindringsnivå, sjukpenning och gör ett jobb jag inte själv alltid känner mig helt nöjd med. Jag kostar samhället MER pengar helt i onödan. Arbetsförmedlingen här säger "Vi kan inte tvinga arbetsgivaren, de kan välja istället att inte ha dig kvar eftersom de känner att du är ett problem". Eller, om man vänder på det- det kostar inte dem en krona att låta mig jobba hemma två dagar i veckan, Arbetsförmedlingen har redan ordnat ett hemmakontor sedan tidigare, OCH jag gör bevisligen inte ett sämre jobb än någon som inte har funktionsnedsättningar, rent faktiskt. Så att bara hålla på så här förlorar vi alla på?

Men förstås. Ekonomi och personliga inställningar. Det är inte bara samhället som ska anpassa sig, det är individer, så mycket kan göras där, massor.

Det är väl lättare med svenska ritualer för dig för att du är svensk? Den egna kulturen känns ju i regel alltid mest självklar.

Att fråga någon hur läget är, är ett sätt att öppna lite för personen. Att inte vräka livets samtliga bekymmer över personen till svar, är att vara lite försiktig med andra. Jag skulle också säga stt dina exempel är såna att de flesta jag är någorlunda bekant med skulle svara hamstern dog i morse/jag krockade i morse/partnern vill skiljas. Och kanske lägga till, "men det får ju gå". Beroende på vilken bekant det handlar om, skulle det också kunna bli ett samtal om det - men av praktiska skäl inte alltid genast.

"Min" favoritkassör på Hemköp säger alltid "läget?" tex. Vår relation är sådan att jag då tex svarar att jag är glad att de har fått in mina favoritäpplen igen. Oavsett övriga kriser i livet.

Jag tror att det är ganska lätt att tolka alla mina exempel både som sociala spel och som något annat än det.

Tex skulle jag ju bli förvånad om gästen tog alla kakorna själv, och gästen skulle kunna tycka att det var just det jag erbjöd. Det är bara en fråga om vem som tolkar.

Jag tycker att det är rent av löjligt och fjantigt och inte ett dugg artigt att fråga någon hur det är och inte ens bry sig om svaret. Då räcker det fint med att säga "Hej".

Jag som också har autism har inga problem med det sociala spelet, tycker det är skönt när folk säger att dom är fine, för jag vill inte ha någon äkta kontakt med alla jag möter. 😆

Fiiiine jämfört med huvudet upp och fötterna ner, visar ju tydligt att det är olika sociala koder. Min svenska uppväxt gör mig extremt obekväm med stora amerikanska känsloyttringar som i min tolkning handlar om absolut ingenting. Det är väl inget konstigt med det?

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 589
Senast: Snurrfian
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 655
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 866
Senast: kolblakkur
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 272
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka