Tänker att bara en backning till 80-talet, med skolklocka som ringer in från rast och alla lektioner lika långa och rasterna likadana varje dag och en speciallärare på tre klasser som hjälper alla elever som har ett problem med en skoluppgift, och har ett eget ganska litet grupprum, oavsett om hen har en diagnos, skulle hjälpa oerhört mycket. Faktiskt för alla elever egenltligen, men speciellt för npf. Och såklart klassrum utan glasväggar, med tjocka dörrar och egen vestibul i anslutning till varje klassrum i yngre åldrar.Jag håller helt med dig, det var därför barnet började med medicin som vuxen och kunde bestämma själv. Vi föräldrar var motståndare till medicin. Men jag kan så här i efterhand erkänna att jag hade fel.
Jag tycker dock hemskolning är en dålig lösning, men det kan vara ett alternativ en kortare tid med målet att vara mer och mer i skolan. Dagens förskolor och skolor är väldigt dåligt anpassade miljöer med stora salar, glasväggar och mycket intryck. Jag hade velat ha många smårum, krypin där man kan slippa ljud och ljus en stund men då kan det finnas risk att miljön kan möjliggöra att mobbning och övergrepp kan ske utan att upptäckas, så det är många aspekter att ta hänsyn till.
Jag gick på en skola (1-6) byggd på tidigt 1900-tal som hade en extremt bra layout med egen vestibul framför varje klassrum, två klassrum på varje våning, var tre våningar hög så att den inte tog upp yta för skolgården. Hade en ingång till med två klassrum för nästa stadium på varje våning innanför den andra dörren. En specialpedagog för 2-4 klasser, som hade ett eget litet krypin och tog hand om varje elev med ett problem, direkt. Och en skolmormor och en skolmorfar på skolgården.
Dock var våra klasser 24-36 elever stora. Men det gjorde ingenting med de förutsättningarna.
Senast ändrad: