Det här som du beskriver kan jag erkänna att jag själv - tyvärr! - varit skyldig till. Att om en kollega valt att inte delta vid fika, börja fundera på om hen är sur på någon eller mår dåligt eller så. Om någon har valt att sätta sig lite för sig själv med sin lunch, har jag känt att jag vill inkludera hen för att hen ska "slippa sitta ensam".
Jag kan tänka mig att det är så för många av oss, att vi kanske projicerar lite av våra egna känslor på den som ser "ensam" ut. Vi blir obekväma av att någon är ensam, därför vill vi att hen ska delta i samtal, sitta med i gruppen o. s. v.
För min del har jag lärt mig väldigt mycket om både autism samt utbrändhet (det senare eftersom jag själv drabbats) och nu gör jag ett medvetet val att träna mig själv i att lyssna på personen det gäller. I stället för att försöka "prata in" hen i samtalet, tjata med personen på fika o. s. v. så kanske jag säger vid något annat tillfälle att hen självklart är välkommen att fika med oss andra om hen vill, eller om hen vill ta en paus på egen hand är det självklart okej. Beroende på person kanske jag säger att jag kan lätt bli lite osäker om jag ser att någon är ensam, så jag vill bara höra om hen känner sig ensam eller utanför, eller om hen trivs med att ha det så. Jag försöker liksom att "äga" mitt problem, jag blir osäker i vissa situationer eller jag vill bara kolla av, så att det inte blir som kritik eller "Varför gör inte du.."
Jag hoppas att det är ett okej bemötande, och min erfarenhet så här långt är i alla fall att det är bättre än att utgå från att alla - funktionshinder eller ej - ens vill sitta och prata vid fikat, eller att alla vill äta sin lunch tillsammans med andra.
Precis det här, så har min analys varit också. Att folk blir obekväma, och vi har ju blivit drillade i skolan att alltid försöka inkludera alla. Och så går det liksom överstyr.
Det finns något som kallas "theory of mind", vilket är förmågan att abstrakt kunna förstå att andras minds (svenskan saknar översättning, sinne är inte riktigt samma sak) inte är likadant som ens eget. Att man kan tänka, tycka, och ta in input på olika sätt.
Och just "theory of mind" är ganska svårt, det är en förmåga man får träna upp för såväl neuromajoriteten som neurominoriteten. Det hävdas ofta att autister har svårt för det, men jag tycker att det verkar som att alla har svårt för det! Man utgår liksom från att alla ser på världen på samma sätt som en själv, och det är svårt att sätta sig in i hur det är för dom som inte är lik en själv.
"Jag vill inte sitta själv på lunchen, därför måste den som sitter själv säkert egentligen vilja sitta med oss andra men kanske inte vågar" (utgår från att den andra tänker likadant som en själv)
Vs
"Jag vill inte sitta själv på lunchen, men jag förstår att alla inte fungerar exakt likadant som mig själv. X skulle säkert ha satt sig med oss om hen ville ha sällskap."
Från wiki:
"In psychology and philosophy, theory of mind (often abbreviated to ToM) refers to the capacity to understand other people by ascribing mental states to them. A theory of mind includes the understanding that others' beliefs, desires, intentions, emotions, and thoughts may be different from one's own.[1] Possessing a functional theory of mind is crucial for success in everyday human social interactions. People utilize a theory of mind when analyzing, judging, and inferring others' behaviors."