Jag har en tonåring som är autistisk/lever med autism - vad man nu vill säga - i min närhet. Så pass nära att jag ofta avlastar föräldrarna och har tonåringen hos mig så att de hinner se småsyskonen i familjen också.
Tonåringen är en jättefin person som jag har känt hela livet. Hen vill säkerligen inte ställa till det för andra eller orsaka problem. Men pga sina svårigheter så hamnar hen ofta i konflikter eller blir själv besviken. Mycket för att hen inte vill vara "onormal"(vilket i sig är typ det normalaste som finns hos en högstadieelev tror jag?)och för att hens önskemål och förväntningar helt enkelt inte är genomförbara annat än i bästa fall hemma hos hen själv.
T vill ha vänner - många vänner - som på film. Och en BFF. Men T klarar inte de sociala reglerna. T ser alltid arg ut och blänger riktigt ilsket. T svarar knappt på tilltal - det är jättesvårt att ha en dialog även för mig som är vuxen och inläst på vad diagnosen innebär. T vet inte vad hen vill prata om men absolut inte om kärlek och att vara ihop och sånt och T är jättebesviken och frustrerad över att det är det enda de andra i klassen pratar om.
Klart att jag tycker att T förtjänar vänner - hen ÄR omtänksam och snäll. Men hens förväntning på umgänget går inte riktigt ihop. Hen vill att alla ska umgås som förut, när de klättrade i klätterställningen, hoppade hoppstylta och gungade. Ingen av de andra vill göra det.
T vill ha konversationer men ser inte problemet när hen inte svarar. Samtidigt är T upprörd över att ingen låter hen prata. Men hen säger ingenting? Vad ska neurotypikern göra för att visa hänsyn här? Det är fel att prata, det är fel att inte göra det. T är ofta frustrerad även på mig för att jag gör fel. Jag pratar när hen vill prata. Jag anpassar mig och ger längre svarstid för att T i lugn och ro ska kunna formulera sitt svar. T blir då upprörd för att jag inte hjälper hen att få fram det hen vill säga. Men det kan jag inte för jag vet ju inte vad T vill säga eftersom hen inte säger ett ljud? Försöker jag hjälpa till att få fram ett svar - då stressar jag T och låter hen inte prata.
Jag förstår ju att T vill ha en konversation med mig, att hen vill men inte kan ta in det jag sagt, bilda en uppfattning om innebörden, formulera ett svar och få ut det genom munnen i rätt tonläge och med rätt kroppsspråk. Men jag kan ju dock inte heller göra det här åt T. Det jag kan göra är att antingen acceptera att inte få ett svar(på riktigt acceptera men då hamnar jag ju i en vårdarroll istället för vänskapsroll och det är kanske lite mycket begärt av gemene högstadieelev?)eller försöka hjälpa till att formulera nåt som vi båda förstår. Men T vill ju inte nåt av det?
T vill inte ha kläder som känns. Sömmar, lappar, knappar, passform etc ska vara som att ha ingenting på sig. Men T vill ha jeans. Inte joggers, jeggings etc utan riktiga jeans ska det vara, helst från HM. Men de ska inte kännas. Var hittar man vanliga jeans som inte har sömmar eller är stela i tyget? Jag vet att det finns kläder som designas med just sensoriska problem i åtanke - men de duger ju inte?
T vill hålla på med sport, lagsport. Men hen vill inte öva på att ta instruktioner, något som hen har väldigt svårt med. T vill inte heller träna på själva sporten eller på att samspela med lagkamraterna. T vill bara vara duktig på den här sporten. Utan att träna. T vill vara lagets stjärna. Men inte träna.
Ofta kan jag acceptera att någon svarar taktlöst, särskilt om jag vet att det finns en problematik bakom. Ibland tar jag åt mig och blir ledsen men bearbetar det med hjälp av vetskapen att personen själv inte har en aning om hur sårande det var att säga så.
Som tidigare exempel i tråden - "jag vill inte träffa dig på torsdag" och "på torsdag passar inte så bra".
Om jag får svar 1 så undrar ju jag, varför inte? Är det fel dag? Vilken dag passar då? Eller vill du helt enkelt inte träffa just mig? Vill du träffa mig en annan dag? Jag upplever(pga min neurotypiska krångelförmåga?)det svaret som det allra knepigaste eftersom det leder till så många följdfrågor.
Svar 2 ger mig direkt fler ledtrådar. Det passar alltså inte på torsdag. En annan dag skulle alltså vara bättre och jag kan genast föreslå lördag istället utan att passera alla andra frågeställningar. Passar ingen av dagarna jag föreslår så ger det mig en ledtråd till att personen nog inte vill träffa just mig. Alls. Men hen vill heller inte vara elak utan försöker avsluta bekantskapen på ett sätt som inte är så hjärtskärande uppenbart och gör mig ledsen. Jag kan alltså känna att hen iaf har försökt bespara mig jobbiga känslor genom att göra så. Då kan jag gå hem och avvakta att hen hör av sig - om hen inte gör det så uppfattade jag nog rätt. Om jag vill och känner att jag orkar kan jag själv ta kontakt och be hen vara ärlig kring om det är så att hen inte är så intresserad av att ses mer.
Det som två personer här, som har diagnosen autism, tyckte var det enkla och ärliga svaret är alltså det allra svåraste för mig som neurotypiker.
Jag håller med om att neurotypiker bör ge utrymme till de som pga funktionsnedsättningar faktiskt inte kan anpassa sig eller gör det till väldigt stor kostnad för sitt mående. Men någonstans tar ju våra förmågor också slut? Vi är inte heller superhjältar som alltid förstår, alltid orkar, alltid kan anpassa. Ibland gör situationen vi befinner oss i att även jag som neurotypiker helt enkelt saknar möjlighet att anpassa så som(eftersom det är den diagnos tråden handlar om)personen med autism behöver/önskar. Ibland är önskemålen faktiskt inte genomförbara. Jag kan inte både vara tyst och prata samtidigt. Jag kan inte veta på förhand vad personen med autism behöver i just den här stunden. Jag vill visa hänsyn men samtidigt är jag ju också människa? Jag gör fel och misstag. Autister är också unika individer vilket innebär att det finns lika många olika behov och åsikter kring bemötande som det finns personer med diagnosen autism.
Även om jag är neurotypisk så kan jag inte på förhand veta hur varenda en av dessa individer vill bli bemötta - jag är inte tankeläsare. Att vi neurotypiker verkar ha så lätt att umgås är, tror jag, för att vi just har förmågan att tolka det som sägs simultant med kroppsspråk och tonlägen. Och att det går på automatik så vi kan göra annat samtidigt. Då ser det lätt ut. Men ta bort mimik och tonlägen så blir det svårt för oss också. Vi gissar också då. Kanske ÄR det faktiskt lika utmattande för neurotypiker att förhålla sig till autister som det är i det omvända fallet? Sen har den som lever med autism svårigheten att samhällets normer inte är anpassade alls till hur man fungerar. Allt är en en utmaning och utmattande och skapar osäkerhet och en känsla av misslyckande - lite som jag ofta känner mig efter att ha umgåtts med tonåringen T eller ett par andra, vuxna, individer med samma problematik. Skillnaden är att jag inte behöver uppleva det så fort jag går utanför dörren. Och därför är jag med på att anpassa mig - men jag kan reta mig på hur lätt det verkar se ut att vara för mig, från den autistiska personen sida. Då sägs det är det "bara är att", men det är faktiskt inte alltid bara för mig heller.
Idag resonerade jag med T t ex ang klasskamraternas intresse för kärlek och relationer. T vill att de inte är intresserade av sånt för det är inte T. Men om det går att kräva att andra INTE ska vara intresserade för att du inte är det T, ska ingen få ha en relation då? Eller om man vänder på det, om du kan kräva att de INTE ska vara intresserade av relationer - då borde de kunna kräva att du SKA vara det? Det var ju jättetaskigt tyckte T. Jag också. Men båda alternativen alltså.
Eller varför har en sida större rätt att kräva saker? Och var ska de gränserna gå? Vi kommer aldrig kunna ha ett samhälle eller sociala koder som passar ALLA. Det finns ju andra typer av svårigheter än de autister upplever. Personer med ADHD behöver andra hänsyn visade. Några har en lätt utvecklingsstörning som inte märks tydligt men ger svårigheter för personen att hänga med i konversation. Nån hör dåligt och behöver anpassningar av ljudmiljön för att kunna uppfatta vad som sägs. Någon behöver att man pratar långsamt och tydligt. En annan tycker att det är skitjobbbigt när man är övertydlig för de har redan en uppfattning om vad man tänker säga och kämpar för att inte avbryta(individer med ADHD vågar jag påstå ofta kämpar med detta?) Det GÅR INTE, ens för den som är neurotypisk, att alltid anpassa och göra det rätt. Och jo, jag tycker att vi får lov att säga det högt.
Det här med hänsyn och förståelse går faktiskt åt två håll - även om en mycket väl kan förväntas kunna gå mer till mötes. . (kapat pga för många tecken)..