Det här har jag funderat en del på. Vad är inlärt maskande, och vad är att ha lärt sig att samspela/lärt sig "det sociala spelet" och faktiskt själv ha nytta av det?
Å ena sidan förstår jag tanken med att "lära" personer med autism att samspela neurotypiskt, Det kan underlätta i alla möjliga sociala sammanhang, och kanske gör det lite lättare för personen med autism att t. ex. skaffa vänner? Å andra sidan funderar jag på hur oerhört krävande det måste vara att hela tiden behöva agera på ett sätt som inte kommer naturligt för en, därför att man förväntas passa in i någon slags samhällsnorm.
Jag gillar inte riktigt hur sådana här diskussioner ofta har utgångsläge i att det är den med autism som "är problemet" - hen ska "lära sig" att umgås "rätt", hen har "dålig" kommunikation o. s. v. Autistisk är ju inte "fel" eller "sämre" än neurotypisk, så som jag ser det blir det lätt en obalans och bristande acceptans när man pratar om att autister ska "lära sig" - som väl allt för ofta egentligen innebär att autisten lär sig att maska för att göra den neurotypiska omgivningen nöjd, och att hen själv inte är accepterad och duger som hen är
Själv kan jag känna att ju mer jag lär mig om autism, desto mer kan jag tycka att samhället i stort nog borde vara lite
mer "autistisk", i stället för att autister ska vara "mer neurotypiska".