Tack för alla svar! Jag läser och tar till mig av det ni skriver, tacksam för att ni delar med er av era tankar och erfarenheter.
Känns som att jag fått nya tankar kring situationen nu. Ska börja med att läsa böckerna det tipsade om och utgå från det. Men att hitta på saker tillsammans var bra, det ska jag se till att det blir av.
Sedan har jag och föräldrarna märkt stor skillnad på min bror vilken tid en umgås med honom. På kvällen är han för trött så då kan han till och med bli otrevlig och sur, medan umgås man dagtid är han betydligt mer öppen och tillmötesgående. Så det är något jag har med mig.
Har också anhörig som med största sannolikhet har diagnos, lärare ville utreda men föräldrar vägrade.
I hens fall har det knappt gått att få nån respons alls, på sin höjd enstaviga svar; ja, nej, kanske och vet inte. Det hat gjort det väldigt svårt att få till en relation när man inte ens kan få igång samtal. Nu är personen vuxen och har ett intresse hen grävt ner sig i och helt plötsligt pratar hen hela meningar spontant (ofta kring intresset) och jag är så glad att vi kan ha samtal som flyter och att man kommer närmare inpå personen.
Jag har alltid accepterat personen som den är, det liksom inget jag kan påverka vilken respons jag får. Jag kan påverka mig själv och hur jag beter mig och jag tror också att familjen tagit hen som hen är påverkat hen till att känna sig trygg och utvecklas i sin egen takt utan press eller förväntningar på hur hen bör vara.