När jag arbetade med barn inom spektrumet så kunde det ex vara att träna på lek. Andra barn lär sig det genom att observera andra barn, härma och med tiden börja interagera och leka med andra barn. Det går oftast på automatik men många barn inom spektrumet kan lära sig leka med stöd. Alltså man visar alltså barnet stegvis hur man leker och belönar rätt beteende.
Det samma gäller att hålla en dialog som faktiskt är en mycket komplicerad aktivitet. Tänk att varje gång du pratar med din bror, handleder du också honom i hur man samtalar med någon. Håll det kortfattat och bokstavligt i början och med tiden kommer du märka om/när du kan brodera ut mer. Undvik information som bygger på att den som lyssnar kan ” läsa mellan raderna”.
Det samma gäller att hålla en dialog som faktiskt är en mycket komplicerad aktivitet. Tänk att varje gång du pratar med din bror, handleder du också honom i hur man samtalar med någon. Håll det kortfattat och bokstavligt i början och med tiden kommer du märka om/när du kan brodera ut mer. Undvik information som bygger på att den som lyssnar kan ” läsa mellan raderna”.