Jag har inte autism, men påverkas pga min dövblindhet och hjärnan orkar liksom inte med så jag upplever lite grann liknande. När jag säger att jag är trött efter jobbet får jag höra att vi alla är trötta efter jobbet...Jag tror att det är väldigt svårt för många personer att sätta sig in i problematik som man inte själv har upplevt. Man kanske är en empatisk person och tycker att man förstår, men man kan nog inte riktigt förstå hur det verkligen känns eller upplevs för de med npf om man själv inte har någon diagnos. Jag fick en utmattning för några år sedan och trötthet fick en helt annan innebörd efter det. Även det här med att behöva återhämtning efter att ha träffat en kompis på fika, handla eller bara att vara på jobbet och jobba. Det påminner ju om det som vissa med autism berättar tex. Jag kan relatera till det efter min utmattning. Jag fick också höra av personer som inte haft problem med stress att "så är det för alla som har ett heltidsjobb", fast nja det här är något annat liksom.
Funktionsnedsättningar tröttar ut hjärnan mer än man ens kan ana! Men det är svårt att förstå för den som inte har någon. Jag skulle aldrig orka med sådant liv folk beskriver här med heltidsjobb, hundar, barn, hästar, träning. Jag har gjort det men minns inte känslan längre, men vet att jag är tröttar nu på ett annat sätt än när jag var trött då.