Dejtingtråden 33

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad förväntar de sig då? Att man är ärlig och säger att man har hemorrojder, hunden har dött och att man fått restskatt?
För den som tycker det är lite svårt att starta upp konversationer finns det allmänt godtagna sätt som "hur är det/tack bra". Väder och vind och så vidare. Bra sätt att öppna samtalet lite kravlöst.
Men det är inte ett måste. Det går alldeles utmärkt att säga/fråga det en vill - och svara dito; för den som är mer bekväm att småprata fritt utan hjälp.
Det bästa är att inte tänka för mycket, utan att vara sig själv - då matchar en bäst med någon som passar.

Men alltså... Jag berättar ju inte allt för någon bara för att jag får frågan hur det är! Eller svarar alla maträtter jag någonsin ätit som var goda när jag får frågan vad jag tycker om att äta, alla artister jag gillat när jag får frågan vad jag lyssnar på för musik..!
"huvudet upp och fötterna ned" är inte på något sätt att jag ljuger eller manipulerar utan ett helt vanligt svar som tyder på att det är typ "meh" eller väldigt tydligt att man inte vill säga mer än så.
Tycker du läser in alldeles för mycket och övertolkar (snarare fultolkar) vad andra människor säger och gör.
Nej, den frasen är varken ljug eller manipulation. Jag använder den som en standardfras för att undvika att svara på frågan. Har ju förstått att andra säger andra saker för att undvika att svara på frågan.

Ska folk verkligen behöva gå omkring och undvika att svara på frågor bara för att andra tycker att de ska få fråga?

För den som tycker det är lite svårt att starta upp konversationer finns det allmänt godtagna sätt som "hur är det/tack bra". Väder och vind och så vidare. Bra sätt att öppna samtalet lite kravlöst.
Men det är inte ett måste. Det går alldeles utmärkt att säga/fråga det en vill - och svara dito; för den som är mer bekväm att småprata fritt utan hjälp.
Det bästa är att inte tänka för mycket, utan att vara sig själv - då matchar en bäst med någon som passar.
Fast att svara "tack bra" är ju att ljuga om det inte är bra.

Nej, den frasen är varken ljug eller manipulation. Jag använder den som en standardfras för att undvika att svara på frågan. Har ju förstått att andra säger andra saker för att undvika att svara på frågan.

Ska folk verkligen behöva gå omkring och undvika att svara på frågor bara för att andra tycker att de ska få fråga?

Du menar att alla andra ska ändra på sig för att du tycker frågan är dålig?

Tycker du att ditt eget sätt funkat bra hittills?

Fast vi är många som faktiskt bryr oss om den vi pratar med och därför ställer frågan. Vi är intresserade och ställer frågan av den anledningen.

Det vore bra om folk kunde vara lite smidiga och inse att frågan är olämplig om de inte kan ta ett rakt och ärligt svar.

Jag tycker också det är en tråkig fråga, brukar svara "jag lever och så" men vill man inte svara så är det väl lugnt det med. Ingen lär tvinga ur dig ett "tack bra" det är ju bara inbillning, men eftersom du tycker det är manipulerande människor som frågar så så förstår jag inte varför du vill prata med dom alls? det hade inte jag velat iaf

Det är sant. Det kan också vara helt ok i vissa lägen. Oftast går det till så att svaret anpassas efter hur väl en känner den som frågar. Första gången en träffar någon är det en artighetsfras, då svarar de kanske "tack bra". Sjunde gången vi ses kanske svaret blir att den andre åkte på ryggskott i helgen. Lite allmänt beklagande sådär. Lätt socialt småprat.

Det är en konst att konversera, att småprata. Därför finns det lite hjälp på traven om hur det går till; som hur är det/tack bra osv. Ju mer bekväm en blir och ju mer en får känsla för att känna av andra människor desto mer kan en frispela. Då kan en dyka rakt på "Hur vill du ha kaffet?" etc.

För mig är frågan faktiskt något oförskämd eftersom jag inte vill lämna ut mig själv och inte heller behöva hitta på ett svar som duger. Och jag räknar inte med att någon annan vill det heller.

Och vad har frågan för nytta när svaret är "jorå", "jovars", "jo, det knallar", "huvudet upp och fötterna ner"? Allt är ju undanflykter från att behöva svara på frågan.

Jag har också svårt för "hur mår du"-frågan, iom att jag mår skit ofta. Jag följer "var ärlig, eller ljug inte åtminstone" så gott jag kan men det betyder inte att man behöver lämna ut sig heller. Är det pissigt så kan jag mycket väl skita i "sociala koder" och säga att det är som det är, utan att gå djupare in på problematiken - oftast så är det problemfritt, alla vet hur det är att må dåligt och kan åtminstone på något plan relatera till det. Det kan snarare föra en närmare mycket snabbare. Tycker att hur det bemöts är en jättebra indikation på hur vi kommer passa ihop. Vill man inte prata vidare om sitt mående även om man säger att det inte är så bra så har jag aldrig stött på någon vettig människa som inte respekterar det rakt av heller.

Jag ställer heller inte frågan själv, oavsett vad, om jag inte är genuint intresserad av hur personen faktiskt mår.

Och då sätter man den andra i en obekväm situation. Jag vill inte öppna mig på det sätter för främmande.
Hej! Efter det jag läst att du skrivit så skulle jag i så fall fundera på vad jag vill att folk frågar mig eller hur jag vill att folk kontaktar mig. Dvs vad uppskattar jag och vad känns ok för mig? Och så köra på den linjen med en ny person jag vill lära känna. Om det finns andra områden utöver "Hur mår du?" som känns obekväma skulle jag helt enkelt försöka styra bort konversationen till områden jag är bekväm i. Som andra föreslagit: knyta an till något i presentation eller bild t.ex. Eller skriva att man ska ut i skogen och gå och att man gillar det - gör den andra personen det? Många människor är svårpratade online oavsett vad man skriver eller frågar och det bör man inte ta personligt utan känns det för segt, hoppa vidare och testa någon annan. Som andra också skrivit: bara ett Hej startar oftast inga samtal. Man bör lägga till något mer men då ha några frågor förberedda som man är bekväm att få tillbaka (liknande).

Det vore bra om folk kunde vara lite smidiga och inse att frågan är olämplig om de inte kan ta ett rakt och ärligt svar.
Jag tror många kan ta ett ärligt svar.
Om jag får frågan hur jag mår när jag mått dåligt och inte velat öppna mig eller bara säga att det är bra etc kan jag skoja att ”Jo då, det finns hopp om livet 😅!” typ. Då är det inget de flesta hänger kvar vid

Sen måste man kininet berätta allt.
Om någon frågar vad du gjort idag tex så är du ju inte genomärlig och grundligt berättar vad du gjort på toaletten/i sänghalmen/pratat med psykolog om tex.
Men berättar att idag grillade vi korv, köpte en ny lampa du är så förtjust i, ridit lektion, städat etc.
Det som är privat delar man inte med folk man inte känner så väl, eller öht med någon kanske rent av.

Så kan man ju tänka vid ”hur mår du”?
Du väljer själv hur privat du vill vara.

Men säg inte "tack bra" då. Säg "inte så bra" eller "sådär" eller vad du nu vill.
Mitt ärliga svar är "Jag har en depression och är arbetslös". Hela mitt liv kretsar ju kring det, men svarar jag så, så blir det nog tryckt stämning. Så då måste jag offra mig och klämma ut en floskel. Och jag avskyr det. Tror jag nästa gång bara säger att jag inte vill svara på frågan. Känns ju jävligt märkligt det med.

Hej! Efter det jag läst att du skrivit så skulle jag i så fall fundera på vad jag vill att folk frågar mig eller hur jag vill att folk kontaktar mig. Dvs vad uppskattar jag och vad känns ok för mig? Och så köra på den linjen med en ny person jag vill lära känna. Om det finns andra områden utöver "Hur mår du?" som känns obekväma skulle jag helt enkelt försöka styra bort konversationen till områden jag är bekväm i. Som andra föreslagit: knyta an till något i presentation eller bild t.ex. Eller skriva att man ska ut i skogen och gå och att man gillar det - gör den andra personen det? Många människor är svårpratade online oavsett vad man skriver eller frågar och det bör man inte ta personligt utan känns det för segt, hoppa vidare och testa någon annan. Som andra också skrivit: bara ett Hej startar oftast inga samtal. Man bör lägga till något mer men då ha några frågor förberedda som man är bekväm att få tillbaka (liknande).
Intressen kan man ju prata hur mycket som helst om. Finns många ämnen att prata om.

Om du får frågan "Hur är läget?" så är det ju bara att svara någonting i stil med "Jodå, skönt att vi går mot ljusare tider igen så att man snart kan vara ute i trädgården" Då har du ju varken ljugit eller behövt berätta hela din sjukdomshistoria samt istället styrt över till ett ämnesområde som intresserar dig, svårare än så är det inte.

För mig är frågan faktiskt något oförskämd eftersom jag inte vill lämna ut mig själv och inte heller behöva hitta på ett svar som duger. Och jag räknar inte med att någon annan vill det heller.

Och vad har frågan för nytta när svaret är "jorå", "jovars", "jo, det knallar", "huvudet upp och fötterna ner"? Allt är ju undanflykter från att behöva svara på frågan.
Fast frågan är ändå ganska öppen, och det är inte obligatoriskt att redogöra för varje liten del man är obekväm med - det är inget förhör som man kan åka dit för mened på. Jag själv är inte den glättiga typen, brukar svara "jämna plågor!" oftast, lite skämtsamt sådär. Ser det inte som en undanflykt, det finns ju olika nivåer på samtal och det fungerar inte om man alltid ska berätta precis allt, då finns det sällan utrymme för annat. Om det rör nya kontakter så tycker jag också att man kan få en bild av om någon är som jag uppskattar, dvs. lite bitter men med självdistans.

Om du får frågan "Hur är läget?" så är det ju bara att svara någonting i stil med "Jodå, skönt att vi går mot ljusare tider igen så att man snart kan vara ute i trädgården" Då har du ju varken ljugit eller behövt berätta hela din sjukdomshistoria samt istället styrt över till ett ämnesområde som intresserar dig, svårare än så är det inte.
Men då ska man orka komma på vad man ska säga. Jag är lite långsam och det är inte så enkelt att alltid komma på svar på tal. Jag vill inte krångla till det (för det tar energi) och svarar helst rakt och ärligt. Det är enklast för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 426
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
17 18 19
Svar
367
· Visningar
13 924
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 181
Senast: gullviva
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka