Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Ha, jag har ridit Kimmas mor, Mykene, det är säkert 20-25 år sedan :)
Hlsn Helena

Haha jag tycker d e ganska komiskt, att hur jag än vänder o vrider på mig, så hamnar jag hos Helena till slut :D med alla brolöten bilder, våra diskutioner om semin :D d e nog en pik att jag ska föda upp NF :D

Ja du, och jag inser att jag har en himla massa gamla connemara-kontakter... Kanske kan det bero på att jag ursprungligen är från sörmlandstrakten, bodde i över 20 år ungefär mitt emellan Brolöten och Vera på Upsala gård. :D

Nä, byta ras behöver man inte göra, men hålla sig uppdaterad om det mest grundläggande om de övriga ponnyraserna tillhör nästan allmänbildningen om man sysslar med ponnyavel. :angel: ;)

Hlsn Helena

Ja du, och jag inser att jag har en himla massa gamla connemara-kontakter... Kanske kan det bero på att jag ursprungligen är från sörmlandstrakten, bodde i över 20 år ungefär mitt emellan Brolöten och Vera på Upsala gård. :D

Nä, byta ras behöver man inte göra, men hålla sig uppdaterad om det mest grundläggande om de övriga ponnyraserna tillhör nästan allmänbildningen om man sysslar med ponnyavel. :angel: ;)

Hlsn Helena

Haha :) Ja vad man hittar när man letar i byxfickan ;)

Jag har ju alltid haft lite koll på NF eftersom jag känner EE Stackarps Gård föll handlöst för Stackarps Donn.. Men min pappa vill ju inte att jag ska vara lycklig (ha häst) så d blev ingen då.

Jag tycker att ponnyavel verkar så mycket enklare än storhästavel :)

Framförallt är ponnyer mycket roligare än stora hästar :p Ponnyer har många gånger humor :rofl: Se bara på Cinna med sin tröja.

Men det som jag irriterar mig lite över på Storhästavel är att de godkänner 3 åringar som inte uppnår 40 poäng. (sen finns d ju klart hingstar som får 40p o mer)

Nu anser jag att man ska godkänna hingstar som har BRA prestationer som kanske inte har 40p exteriört, typ D. Eros..
eller hingstar som har värdefull stam, typ GR..

Men att bara avla på prestations pappor ? har man så bråttom att få fram en godkänd hingst...

Men det som jag irriterar mig lite över på Storhästavel är att de godkänner 3 åringar som inte uppnår 40 poäng. (sen finns d ju klart hingstar som får 40p o mer)

Nu anser jag att man ska godkänna hingstar som har BRA prestationer som kanske inte har 40p exteriört, typ D. Eros..
eller hingstar som har värdefull stam, typ GR..

Men att bara avla på prestations pappor ? har man så bråttom att få fram en godkänd hingst...

Det borde inte vara så jäkla bråttom med tanke på hur enormt stort utbudet är på halvblodssidan. Det är ju sällan det kommer in helt nytt blod vad jag förstått.

Jag menade mest i jämnheten. Halvbloden är ju större än Peia, såklart, men också mkt mer ojämna. De är inte heller lika coola i psyket som Peia är. Jag skulle nog inte låta någon av de andra unghästarna stå lösa som Peia gör.

Ok då förstår jag

Ja, verkligen. Många av de stora hästarna i stallet hemma är lite halvstirriga när det blåser och sådär. Ponnyerna bara lurvar ut i hagen som vanligt :D

Äh. Mina älskar att "vara rädda" när det är blåsigt. En perfekt anledning att larva runt utan att verka dum. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 316
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 700
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 009
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 236
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈