Bästa tjänsten för ljudböcker

vilde

Trådstartare
Har nu Bokus Play Premium på gratis provperiod men tycker det är ganska glest bland ljudböckerna, saknar många bra inläsningar som jag vet har gjorts.

Så min fråga, vilken är bästa tjänsten för ljudböcker?

Jag har testat Storytel, Nextory och BookBeat där den förstnämnda känns mest lätthanterlig. Letar dock inte efter specifika inläsningar förutom en Harry Potter som jag har på cd egentligen men den versionen finns ingenstans så har inte orkat med den jobbigare rösten som läser nu :D

Kollat om det du söker finns på Biblio?

Jag har också storytel och är mycket nöjd. Det enda som inte funnits när jag letat är mer udda engelsk fantasy. Annars finns det mesta.

Jag säger också audible! Visserligen förstår jag inte systemet med att köpa direkt när det är så mycket billigare med credits, men det finns kanske abonnemangsformer som jag inte har koll på.
Men man får ju bara en credit i månaden, sedan är det köp som gäller.
De har dock hyfsat stort utbud som ingår i medlemsskapet också, bara sällan sådant jag gillar!

Provat det mesta men har alltid kommit tillbaka till Bookbeat. Lowkey hatar dock nya betalningsmodellen som såväl Bookbeat som andra kör, med begränsat antal timmar…

Lyssnar man lika gärna på engelska är Audible svårt att slå, både i utbud och kvalitet.
Ja. Och en unik (vad jag vet) aspekt är ju att man faktiskt har livslång tillgång till de böcker man köpt (med credit eller pengar) även efter avslutat abonnemang.

Det gör att det ju är väldigt värt att hoppa på deras £0,99 erbjudanden nu och då för att utöka sitt bibliotek med böcker man verkligen vill kunna höra fritt och (därefter) gratis.

Tillägg: annars är ju Legimus bra pga gratis om det finns en svårighet med ögonläsning men smärtsamt dålig i sin sökfunktion som kräver helt korrekt stavning för att visa träffar.

Ja. Och en unik (vad jag vet) aspekt är ju att man faktiskt har livslång tillgång till de böcker man köpt (med credit eller pengar) även efter avslutat abonnemang.

Det gör att det ju är väldigt värt att hoppa på deras £0,99 erbjudanden nu och då för att utöka sitt bibliotek med böcker man verkligen vill kunna höra fritt och (därefter) gratis.

Tillägg: annars är ju Legimus bra pga gratis om det finns en svårighet med ögonläsning men smärtsamt dålig i sin sökfunktion som kräver helt korrekt stavning för att visa träffar.
Får man inte det i andra tjänster? Måste erkänna att Audible är den enda jag faktiskt praktiskt använt.

Jag har testat Storytel, Nextory och BookBeat där den förstnämnda känns mest lätthanterlig. Letar dock inte efter specifika inläsningar förutom en Harry Potter som jag har på cd egentligen men den versionen finns ingenstans så har inte orkat med den jobbigare rösten som läser nu :D

Kollat om det du söker finns på Biblio?
Har du kollat på Spotify? Harry Potter uppläst av Stephen Fry finns där.

• Gilla
Reactions: Sel
Får man inte det i andra tjänster? Måste erkänna att Audible är den enda jag faktiskt praktiskt använt.
Nej det är rena prenumerationer. Så länge du pröjsar har du tillgång, men inte heller ”köp inuti app” som audible har. Iaf Nextory och Storytel som är de jag testat och också bookbeat tror jag. Men å andra sidan ingår då hela utbudet. Nu har det ju börjat komma olika nivåer med gränser för lyssningstid så då är väl det också en faktor. Jag vill ha obegränsad lyssning.

• Gilla
Reactions: Sel
Har du kollat på Spotify? Harry Potter uppläst av Stephen Fry finns där.
Tack men det är den svenska versionen av Dödsrelikerna som jag är ute efter med... nån annan än den som verkar finnas hehe
Då det är den enda bok som jag knappt kommer ihåg och inte sett filmerna (vill läsa boken igen först hehe) måste jag nog ha en svensk uppläsare första gången :D Annars har jag hört bra om den inläsningen!

Nej det är rena prenumerationer. Så länge du pröjsar har du tillgång, men inte heller ”köp inuti app” som audible har. Iaf Nextory och Storytel som är de jag testat och också bookbeat tror jag. Men å andra sidan ingår då hela utbudet. Nu har det ju börjat komma olika nivåer med gränser för lyssningstid så då är väl det också en faktor. Jag vill ha obegränsad lyssning.
Så funkar Spotify också när det kommer till poddar och ljudböcker har jag för mig?
Då föredrar jag nog att köpa böckerna. Inte bara för att jag får behålla dem, men för att jag behöver MYCKET lyssningstid. 😅

Av de tjänster jag nuddat vid har Storytel känts bäst ifråga om både utbud och användargränssnitt, men jag har aldrig riktigt fastnat för att lyssna på just böcker. Det är för linjärt för mig, jag känner mig begränsad när jag inte kan läsa styckevis ibland, plus att min upplevelse färgas för mycket av uppläsaren/uppläsningen.
Dessutom hade Storytel fram till för ett par år sedan urusel ljudkvalitet. Streamingen skedde med riktigt låg bitrate och jag stördes orimligt mycket av den låga kvaliteten. Nu är det bättre, men nu med småbarn har jag å andra sidan absolut ingen tid att linjärlyssna... 😏

Jag använder storytel sedan många år. Har gamla abonnemangsformen med obegränsad lyssning, vilket är tur för när jag jobbar lyssnar jag ca 8-9h/dag. Har hört om många som köpt unlimited på bookbeat och nextory med blivit avstängda för onormalt mycket lyssning O_o

Jag har bara provat Storytel och tycker den är okej. Minus är att jag tycker att sökfunktionen och "taggningen" av böcker är lite märklig, och att de verkligen försöker bombardera mig med romaner när jag 9 gånger av 10 lyssnar på antingen fakta, biografier eller samhälls/politiska böcker.

Det finns obegränsad också men det verkar som att Nextory kan vara kinkiga om man lyssnar för även där.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 426
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 992
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 930
Senast: Viva
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat