Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är, ska jag gå med i facket? Varför ska jag göra det? Rent egoistiskt - vad vinner jag på det? (Läs hela mitt inlägg innan du svarar på min fråga!)
Jag var med i facket i början av mitt arbetsliv men gick ur för bortåt 25 år sedan, av olika orsaker. (bland annat för att att det kostade alldeles för mycket och jag var aptrött på det aktuella LO-förbundets sossepropaganda i medlemstidningen som man inte kunde välja bort då, kombinerat med att jag blev egen företagare)
OM jag ska gå med i facket idag så är det inte ett LO-förbund som är aktuellt, bland annat för att jag anser att fackförening och partipolitik ska hållas isär.
Och innan du går i taket nu - jag VET hur det har sett ut historiskt, men nu är nu.
För mig är frågan om att vara med i facket eller inte en helt egoistisk fråga. Jag har inget som helst intresse av att vara med i facket av solidariska skäl, utan ska jag vara med så ska det vara för att det ger mig tillräckligt bra fördelar.
Jag har idag fast tjänst på halvtid sedan ett par år tillbaka och såvida jag inte missköter mig grovt är det en trygg anställning. (Halvtid pga att min kropp inte pallar mer, har i dagsläget ingen ersättning från något håll för den tid jag inte kan jobba) Det som möjligen kan hända är att min kropp säger upp sig ännu mer än idag så att jag tvingas gå ner ännu mer i tid, vara långtidsjukskriven eller sluta arbeta helt.
Med tanke på halvtidsarbete är jag definitivt att räkna som låginkomsttagare. Varje ny fast utgift påverkar min ekonomi märkbart, oavsett om det är en stor eller liten utgift, så även avgiften till facket är en aspekt jag tar hänsyn till.
Så. Min fråga är - vilket är ditt bästa argument för att jag ska gå med i facket, respektive låta bli att gå med i facket?