Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En liten kuggis bara: Hade du ridit in Alexandras häst om den HADE varit tre år gammal? Eller hade du väntat? Och nästa kuggis blir då: Hur länge hade du väntat?
skrållan skrev:Har dessutom läst i någon annan tråd att Kele tillfälligt är överbyggd, och då är det väl troligen växtperiod på G. Då brukar de falla ur lite muskulärt också innan kroppen hinner ikapp - och det är också skäl att vänta. .
så innan jag krälar upp (annat än möjligen då bara sitta på henne i 30 sek och hoppa av) så måste hon växa in sin bakdel. Just nu är hon för överbyggd. Och endera växer hon i den, eller så sticker den ännu mer, när betet kommer. Men just nu - så oavsett allt annat - anser jag hon är för överbyggd.
Och muskeluppbyggnad är ju också 'inplanerad' innan ridning alldeles oavsett. Damen har ju tappat muskler under konvalescensen, och de ska dit igen först.
skrållan skrev:...och dagen därpå är tydligen lillhästen (fortfarande ej friskförklarad) inte längre överbyggd, och har hunnit sätta de muskler hon tappade under skadan - så det anses vara riddags? Och du hävdar dig inte ha bråttom?
De 30 sekunderna kanske inte gör vare sig till eller från, men istället för att fråga dig varför inte hela tiden kanske du ska fundera allvarligt på varför i hela friden? Hur sitter du upp utan att snedbelasta t ex?
skrållan skrev:Jag tycker helt enkelt att det låter olämpligt. Du gör naturligtvis vad du vill med hästen, men söker du stöd i din metod genom att skriva om den i diskussionen här, så får du det inte från mitt håll. Säkert från någon annans. "Snälla människa" - jag undrar fortfarande varför du nödvändigt ska upp och klättra på en tvååring? Vad vinner ni på det?
Jag skiljer också på insittning och inridning. Det är väl ändå ingen som hoppar upp och RIDER sin unghäst från dag 1?
För hästens rygg, leder och ur belastningssynpunkt spelar det ingen sörre roll om jag kallar det att sitta eller rida. Det spelar däremot roll hur länge jag gör det, men varför sitta de 20 sekundrarna nu istället för till hösten?
Jag anser visst att man kan sitta in hästen hösten som 2,5 åring, om den är mogen för det i huvud och kropp, är välmusklad, inte skadad, inte växer just då. Men jag anser också att man ofta kan vänta tills de blir tre utan förlust, om kraven inte är uppfyllda. Skulle inte rida något mindre än en bred och väluppbyggd treåring, ev vänta tills den blir fyra om den inte verkar klar.
skrållan skrev:Jag tycker nog att detta tillhör ursprungsdiskussionen, även om det (fortfarande) tillhör kategorin "tyckande" snarare än vetenskapliga fakta, eftersom sådana lyser med sin frånvaro. Du tyckte nog också att det hörde ihop eftersom du la ut ditt "informativa" inlägg, fast du ville tydligen inte ha kommentarer kring det? Du ska slippa. Men det blir nog inte någon givande diskussion om du blir så upprörd så fort man inte håller med dig i allt.
Har för övrigt inte uttalat mig kategoriskt om Keles muskelstatus, utan sagt vad jag tycker mig sett på korten, och utgått från vad du skrivit om hennes konvalecens och att du själv skrivit att hon inte är uppbyggd efter denna ännu.