Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

*kl*

Tänkte bara meddela att nu är Tiger inriden :D

Satt på honom första gången idag, har hängt i stallgången typ 3 gånger innan. Skulle eg bort till terrängbanan men vädret var så regnigt o tråkigt så vi tänkte att varför inte?

Plockade ihop ett bettlöst träns (remontgrimma) och provade ut det, tror han har lite problem med tänderna nämligen. Satte en grimma över o tog ut på stallplanen. Dvs barbacka, mkt smidigare att hänga då :D

Mamma höll o jag hängde lite från båda sidor som vanligt, utan problem. Sedan gick vi lite, dock bara hängandes från vänster sida för annars hade jag nog inte klarat av att hålla mig kvar :D Han tyckte det var läbbigt att gå på gräsmattan men mig brydde han sig nog inte så mkt om.

Tillbaka i utgångsläget så hoppade ja av o kravlade (ja jag sparkade lite på rumpan mm för det ska de tåla tycker jag) mig upp i sittande ställning. Stod där lite o rätade på mig helt och lätt honom titta o så men han tyckte mest det var lite mysko med en fot på varje sida att bita i (han får bita i mina skor, blev så när han ville undersöka mina ben när jag hängde i gången, jag vill gärna att han ska våga ta för sig lite). Sedn gick vi ett varv på gräsmattan som han fortf tyckte var udda att gå på.

Då gick vi bort till grannen ist.

Han lyssnade på mig o hängde inte på mamma, när jag väl sa åt henne att knuffa bort honom o släppa på grimskaftet :) Han stannade, svängde, vände och gick fram helt på mitt kommando o travade tom ngra steg ibland när han skulle jaga hunden :D Var kanske ut en kvart? Tyckte det kändes mkt bättre att gå en längre sväng så han hann slappna av o käna sig för ist för att (som jag alltid gjort innan) bara sitta upp o skritta ett varv o sluta. Då vet man fort inte om hästen fattat o accepterat eller bara inte hängt med.

Accepterade oxå att skänkeln låg emot eftersom jag "gosat" med magen mkt när jag hängt på honom inne, han tycker inte om att man tar på magen annars men börjar vänja sig.

Mao, helt exemplarisk bebishäst :love:

jo, men när jag fick tillbaks passen så stog ägarbeviset fortfarande i gamla ägarens namn så jag har fått skicka tillbaka ägarbeviset.

Ashfield Cathal Crobdhearg - Intressant stam. Dessutom fri från Carna Dun - blod. För lite använd i aveln, tycker jag. Är en väldigt fin hingst med mkt bra hoppförmåga och ger fina avkommor.

Garryhack Fredrick - Också intressant stam, som inte är så vanlig här i Sverige. Alldeles för lite använd. Börjar bli till åren nu, i och med att han också har tävlats mycket. Han skulle behöva en liten efterträdare. Dessutom har han ju en fin & ganska ovanlig färg!

Poetic Justice - Börjar också bli till åren. Han har ju haft en extremt stark nedärvning av hoppförmågan till sina avkommor.

Rolls Royce finns också i tankarna! Han har ju iofs en godkänd son, men jag vet inte om han används så mycket? han tävlas ju en hel del.

Kamik Breeze är en av mina favvohingstar. Hade gärna sett en godkänd hingst efter honom också!

Vad tycker ni andra? :banana:

Vågar jag fråga varför det inte borde behövas en godkänd son efter Grafit ? :crazy:
Han är ju trots allt sista i ledet utav Lambay Inver RC 4 och han har väl klart och tydligt hävdat sig som en prestations förärvare, med tanke på att nästan 30% av hans avkommor tävlat högt ? :crazy:

jag har fortfarande inte fått mitt och skickade in det i december:mad:
vi har till och med ringt och frågat om det är något problem men allt var tydligen i sin ordning...

Till alla!

Glöm inte titta på Ängaskogs Min-San på lilla sportspegeln ikväll!

var de den ponnyn som lottades ut i pollux som överlämnades till en rörd ägare i globen ??
vad är de för stam på den ?

På SVT1 tror jag. Vet inte riktigt vilken tid men efter bbarnprogramen skulle jag tro.

ponnyn delades ut på lördagen under matinén.

förresten..skulle ni kunna tänka er o lotta ut era uppfödningar???
De skulle jag aldrig göra , vill veta vemman säljer till ju.

Aldrig i livet att jag skulle vilja lotta ut en häst. Men de har säkert kollat upp noga och jag tror att de måste ha kvar hästen en viss tid. Den här hästen hade varit till salu ett bra tag och de kanske behövde stallplats eller liknande.

Vi hade en fråga vilka hingstar som behöver en son i aveln. Tror inte att du svarat.;)

nej den frågan hade jag missat :p

Efterlyser som någon annan skrev flera c-ponnyhingstar.
Mitt sto som bara är 145 o har en hel del litet bakom sej verkar ge stora föl ändå så c ponnyhingstar behövs hos oss :D

Shirleys Thunderbell håller jag med dig om , bell darablodet gillar jag.

Poetic Justice skulle behöva en hingst efter sig. Även om han är för stor för mitt sto så är han en super hoppförärvare dock med tveksamhet på psyket , fast samtidigt blir de många bra tävlingsponnier som barn rider. gärna då med ett litet sto som mamma.

Hade gärna sett en hingst e.spinway corona men de är väl försent gissar jag på.

dessa är de ja kommer på såhär på rak arm.. får fundera lite o återkomma :D

ponnyn delades ut på lördagen under matinén.

förresten..skulle ni kunna tänka er o lotta ut era uppfödningar???
De skulle jag aldrig göra , vill veta vemman säljer till ju.

Jag tror att Pollux kollar upp väldigt noga var ponnyn hamnar. Det handlar inte precis bara om att svara rätt på några frågor eller att köpa en lott, utan man får skriva referenser till ridlärare mm.

Men nej, jag skulle inte vilja lotta ut en häst som jag hade fött upp!

jo de hoppas jag verkligen att dom gör..kollar upp blivande ägaren.
Men jag som uppfödare skulle själv vilja välja köpare.
skulle vilja se hur hon klarade av ponnyn .

även om tjejen är jätteduktig o har bra ridlärare så är de inte säkert att hon o hästen har bra kemi... de vet maninte först man ridit och hanterat den.

Den förra Pollux-hästen (ett fint New Forest-sto som i stort sett bara gått i avel innan) hamnade hos en tjej som jag misstänker hade det lite kämpigt i början, men med lite hjälp har hittat de rätta knapparna. Så vi får hoppas att det går bra i det här fallet också!:)

Corona har ju i alla fall Gräns Roeson efter sig.

Nån mer än jag som tittade på Min-San på TV. Tycker han skötte sig fint.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka