Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Junor är ju mindre än de 140cm som han står som också. Men sen är det ju mycket vad som ligger bakom. Vi diskuterade Poeten jag och min kompis innan på telefon och han har ju flera C-ponnyer efter sig. Någon som vet överhöjdare e honom? Eller efter någon annan connemara hingst?

Vi har en på ridskolan som är e Countach Campbell u Glencastle Lark

Vet en e. Carnaby Patrick Hooligan som är 149cm.

Vi mätte Aragorn i går. Han är nu 1,5 år och redan 139cm. Enligt det där måttet man tar, som man kan räkna ut hur stor han ska bli, så ska han bli 149cm. Om det nu stämmer, det får vi ju se.. Men mig kvittar det om han blir ponny eller stor häst. Visst, det är ju bra om man ska sälja honom om han håller ponnymåttet, men om han är över, så kan jag ju tävla honom själv bland stora hästar.

Är även lite nyfiken på vilka era absoluta favorithingstar är.. :)

Ingen lätt fråga, finns ju massor med underbara "mara-hingstar"!

Men bland inte längre levande är det Brantshammar Bell Dara, och sedan Dale Haze.

Bland levande - om det ska vara svenska - så får jag väl rösta på Ashfield Cathal Crobdhearg eller Carnaby Patrick Hooligan. Tycker även att Aladdin har något väldigt speciellt över sig, han har en väldig utstrålning!

Vilken är din favorit?

Ami är alldeles kritvit på hösten och våren. Men på sommaren så får hon röd/bruna prickar, framförallt på halsen. Precis som fräknar eller nåt... :rofl:

En av mina uppfödningar är ca 155 cm nu som 4-åring. Han är e. Spinway Corona.

Min överhöjdare är cirka 152-154cm, e. Öxenholm Bobby RC42 ue. Curragh Colm RC9

Idag har jag hämtat ut Maggies pass, det tog ganska exakt 5 mån att få hem det. Inte farligt alls, och inte var det dyrt heller. 300:- kostade hela kalaset. Någon som sitter och väntar på pass fortfarande?

Mina pass har jag fått tack och lov. Däremot väntar jag på ägarbevisen... någon som vet hur lång tid det brukar ta? Tar det lika lång tid som att få passen? Ägarbevisen har varit borta i ett halvår nu *suck*

Vi har en helbror till vår (c-ponny-)connemarahingst. Han är 154 cm. E. Pommac U. Moonlight II

Vet även en överhöjdare e. Corall-Li och så min egen som är kring 148 nu som 3-åring, e. Janus.

Vet en e. Carnaby Patrick Hooligan som är 149cm.

Vi mätte Aragorn i går. Han är nu 1,5 år och redan 139cm. Enligt det där måttet man tar, som man kan räkna ut hur stor han ska bli, så ska han bli 149cm. Om det nu stämmer, det får vi ju se.. Men mig kvittar det om han blir ponny eller stor häst. Visst, det är ju bra om man ska sälja honom om han håller ponnymåttet, men om han är över, så kan jag ju tävla honom själv bland stora hästar.

Jag mätte våran "Loppan" till 152cm enligt det måttet. Men han är nu som 5½åring ca 146cm och kommer garanterat inte växa över. Var 145,5cm som 3-åring.

Ami är alldeles kritvit på hösten och våren. Men på sommaren så får hon röd/bruna prickar, framförallt på halsen. Precis som fräknar eller nåt... :rofl:

Flugskimmel:idea:
Alla våra skimlar har mer eller mindre "flugor". Lillasystern kallar sin ponny "fröken-fräken":rofl:

Ny fråga!

Vilka hingstar tycker ni vi behöver godkända söner till? Gärna motivering också!

Mina pass har jag fått tack och lov. Däremot väntar jag på ägarbevisen... någon som vet hur lång tid det brukar ta? Tar det lika lång tid som att få passen? Ägarbevisen har varit borta i ett halvår nu *suck*

Brukar inte ägarebevis och passen komma samtidigt? Har du mailat Madde B och frågat?

Ny fråga!

Vilka hingstar tycker ni vi behöver godkända söner till? Gärna motivering också!

Ashfield Cathal Crobdhearg - Intressant stam. Dessutom fri från Carna Dun - blod. För lite använd i aveln, tycker jag. Är en väldigt fin hingst med mkt bra hoppförmåga och ger fina avkommor.

Garryhack Fredrick - Också intressant stam, som inte är så vanlig här i Sverige. Alldeles för lite använd. Börjar bli till åren nu, i och med att han också har tävlats mycket. Han skulle behöva en liten efterträdare. Dessutom har han ju en fin & ganska ovanlig färg!

Poetic Justice - Börjar också bli till åren. Han har ju haft en extremt stark nedärvning av hoppförmågan till sina avkommor.

Rolls Royce finns också i tankarna! Han har ju iofs en godkänd son, men jag vet inte om han används så mycket? han tävlas ju en hel del.

Kamik Breeze är en av mina favvohingstar. Hade gärna sett en godkänd hingst efter honom också!

Vad tycker ni andra? :banana:

Ny fråga!

Jag tänker inte nämna namn utan bara lägga in en önskan om färgade hingstar som inte är högre än 1,42 m. Det är skitsvårt att avla på D-ponnyston utan att riskera överhöjdare. C-ponnyhingstar kryllar det inte av tyvärr. Så, fler sådana :D
Bruna, mörkbruna, fuxar och gulbruna ser jag gärna. Skimmelfärgen är redan välrepresenterad.
De får väldigt gärna vara prestationshingstar också. Fler tävlande hingstar alltså och så får man hoppas att de förärver det bra också.

Ny fråga!

Jag svarar på min egen fråga.:D

Garryhack Frederick intressant härstamning. Mamman verkar bra. Hade bla en godkänd hingst som var med på Clifden Show med placering. Han själv har ju tävlat framgångsrikt och ett par avkommor har ju gått EM. Lite använd och fin färg:love: .

Lofty Roderic också intressant härstamning. Mamman har ju lämnat fina avkommor och är ju själv elitprem.

Öxenholm Marble Jr Han har ju iofs Janus men det skulle vara roligt med en till hingst med annat möderne.

Öxenholm Bobby intressant härstamning och lite udda mot de svenska. Synd att det inte finns fryst efter honom.

Shirleys Thunderbell gillar ju Bell Dara. Tycker det verkar vara intressant stam på mammans sida också.

Poetic Justice så klart. Han behöver ju en son som för hans hoppanlag vidare.

Allihopa börjar ju bli till åren och har ju bevisat att de platsar i aveln, även om ST inte är så mycket använd.

Sen skulle jag önska en hingst ur hingstlinjen som vi inte har i Sverige. Naseel - Clonkeehan Auratum. Någon ättling till Smokey Duncan skulle vara intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka