Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Min är inte särskilt renlig av sig :crazy:

Det där med nedärvning av skimmel är lite lurigt, både min förra ponny och hennes halvsyster hade två avskimlade föräldrar men ingen av dem blev skimmel.

Min är inte särskilt renlig av sig :crazy:

Det där med nedärvning av skimmel är lite lurigt, både min förra ponny och hennes halvsyster hade två avskimlade föräldrar men ingen av dem blev skimmel.

Nej, det var väl det jag tänkte. Renliga vitingar vimlar det inte av ;)

Jo, skimmel är en besvärlig färg. Vi får väl se hur Garlic förändrar sig, det är ju knappt 1,5 år kvar iaf. Annars får det nog bli Juno.

Nja, tror inte han växer så mkt mer på höjden, har en fin manke redan :D 152 kanske?

Alltså problemet är inte att han inte vill äta, han hinner bara inte äta tillräckligt. Kanske blir bättre när han vart hos tandläkaren. Få kolla honom i munnen nu. Innan var det "nej nej nej nej!" så satt han på bakhasorna med vitögon o tittade på mig som att jag tänkte karva ut hans hjärna den vägen ;) Nu står han lös o gapar fint när jag väl fått tag i tungan. Ser två lika stora hakar i överkäken, ca 5 mm långa. Sedan funderar jag på om de kan få vargtänder nu i överkäken? Ja har inte bra koll på när de tappar kindtänderna heller men ingen sitter lös nu iaf.

Har dock bytt hö nyligen (precis vant in färdigt) så det blir kanske bättre. Förra hade för högt protein, magen pallade inte minsta stressmoment. Nuvarande e bättre men lite grövre men han petar i sig lika mkt iaf.

Fia som inte är rädd om fingrarna :D

:rofl: :rofl: :rofl:
Stackarn att du misshandlar honom så. Inte får du ta hans hjärna:D.

Hoppas det går bra hos tandläkaren i alla fall och att han börjar äte mer. 152cm är inte så pjåkigt.

Jag har inte sett honom annat än på bild och där ser man inte så noga eventuella gråa hår ;)

Fryst är ju ett chanstagande när vi inte vet hur bra Peia tar sig. Men pengarna är ju inget problem och bara man börjar i tid så. Jag tror också att Juno håller sig kvar några år till, men man vet ju aldrig. Och det är tyvärr ont om färgade och små connemarahingstar :mad:

Jag har aldrig träffat en renlig skimmel, men det är ju skönt för dig iaf :D

Aha okej. Det kan vara svårt att se på bild. Jag blev förvånad när jag såg bild på Shirleys Thunderbell och han nästan var vit:eek: . Hallå gulbrun har det ju stått så länge ju.

Jo det är kanske inte det bästa att använda första gången. Bland de små mara hingstar som är färgade har du ju Kewin också. Det var den enda jag hittade förutom Kamillo av Haga men han står ju på Gotland. Och sen är det ju pappa Rooar också.

Undrar om skimmlar är mer "skitiga" än andra färger? *funderar*

Aha okej. Det kan vara svårt att se på bild. Jag blev förvånad när jag såg bild på Shirleys Thunderbell och han nästan var vit:eek: . Hallå gulbrun har det ju stått så länge ju.

Jo det är kanske inte det bästa att använda första gången. Bland de små mara hingstar som är färgade har du ju Kewin också. Det var den enda jag hittade förutom Kamillo av Haga men han står ju på Gotland. Och sen är det ju pappa Rooar också.

Undrar om skimmlar är mer "skitiga" än andra färger? *funderar*

Men jag föredrar Juno framför Kewin. Rent personlig åsikt :)

När det är varmt och flugigt så rullar sig ljusa hästar för att skydda sin päls, det har iaf jag lärt mig :)

Jag har också en connemara :) Född -98
e. Shirley's Thunderbell u. Köhl's Perlina e. Pommac

En härlig kille med mycket nerv och temperament men det väger han upp med en fantastisk sammarbetsvilja. Jag har haft honom sen föl och utbildat honom själv. Från början var han min tilltänkta hopphäst men som 5½-åring blev det storsatsning på dressyren istället då han förhoppningsvis kommer att kunna hävda sig även utomlands.

För nuvarande är han utlånad till en mycket duktig ryttare med rutin och förutsättningar p.g.a. min ålder.

Är även lite nyfiken på vilka era absoluta favorithingstar är.. :)

Han står som 'gbr sth' i avelsvärderingen 2005...

ge

I så fall kanske han inte kommer bli skimmel. Svårt med färger på connemaror måste jag säga. När vi skulle id-kolla våran så var det en som vägrade komma för att det var en connemara.

Min första ponny står som skm (f gbr) men han såg brun ut. Det var i alla fall alltid det vi kallade honom. Är han på mina avatar.

Men jag föredrar Juno framför Kewin. Rent personlig åsikt :)

När det är varmt och flugigt så rullar sig ljusa hästar för att skydda sin päls, det har iaf jag lärt mig :)

Alla ska få ha sina personliga åsikter. Har aldrig sett Kewin live. Bara på bild. Men Juno träffade jag ju i somras och han var väldigt trevlig men ganska liten.

Ibland på sommaren rullar sig våran vita häst. Det blir som ett vitt märke på marken. :D Det är mer ofta nu än när vi köpte henne. Kanske beror det på hennes penicillinchock som föl?:confused: Men hon ligger en hel del inne i sin box då jag vet inte.

I så fall kanske han inte kommer bli skimmel. Svårt med färger på connemaror måste jag säga. När vi skulle id-kolla våran så var det en som vägrade komma för att det var en connemara.

Min första ponny står som skm (f gbr) men han såg brun ut. Det var i alla fall alltid det vi kallade honom. Är han på mina avatar.

Brunskimmel?
Cinna byter ju färg under året. Hon är nästintill gulbrunskimmel när hon har vinterpälsen medan hon är knallgul på sommaren. När hon byter från vinter- till sommarskrud blir hon mörkbrun på halsen ;)

Alla ska få ha sina personliga åsikter. Har aldrig sett Kewin live. Bara på bild. Men Juno träffade jag ju i somras och han var väldigt trevlig men ganska liten.

Ibland på sommaren rullar sig våran vita häst. Det blir som ett vitt märke på marken. :D Det är mer ofta nu än när vi köpte henne. Kanske beror det på hennes penicillinchock som föl?:confused: Men hon ligger en hel del inne i sin box då jag vet inte.

Jag har ju träffat Juno en hel del, visserligen några år sen nu men ändock. Jag vill ha en rätt liten hingst, här ska det inte avlas överhöjdare :)

Cinna rullar sig enbart inomhus i spån och utomhus i gräs. Inget damm på hennes päls inte. Peia tycks inte heller rulla sig särskilt mkt ute, någon enstaka gång möjligen.

Brunskimmel?
Cinna byter ju färg under året. Hon är nästintill gulbrunskimmel när hon har vinterpälsen medan hon är knallgul på sommaren. När hon byter från vinter- till sommarskrud blir hon mörkbrun på halsen ;)

Ja kanske. Men finns det sånna anlag i honom?

Mina ser också väldigt roliga ut. Rollsbarnet som är brun ser ut som han har en mörkbrun mask i ansiktet nu. Så såg han ut första vintern men sen har han haft samma färg.

Beauty är nästan svart på vintern men en ljusare ton på vintern.
De vita hästarna blir beiga. :D

Jag har ju träffat Juno en hel del, visserligen några år sen nu men ändock. Jag vill ha en rätt liten hingst, här ska det inte avlas överhöjdare :)

Cinna rullar sig enbart inomhus i spån och utomhus i gräs. Inget damm på hennes päls inte. Peia tycks inte heller rulla sig särskilt mkt ute, någon enstaka gång möjligen.

Junor är ju mindre än de 140cm som han står som också. Men sen är det ju mycket vad som ligger bakom. Vi diskuterade Poeten jag och min kompis innan på telefon och han har ju flera C-ponnyer efter sig. Någon som vet överhöjdare e honom? Eller efter någon annan connemara hingst?

Vi har en på ridskolan som är e Countach Campbell u Glencastle Lark

Ja kanske. Men finns det sånna anlag i honom?

Mina ser också väldigt roliga ut. Rollsbarnet som är brun ser ut som han har en mörkbrun mask i ansiktet nu. Så såg han ut första vintern men sen har han haft samma färg.

Beauty är nästan svart på vintern men en ljusare ton på vintern.
De vita hästarna blir beiga. :D

Puh, ingen aning. Anlagen har jag ingen jättekoll på.

Det är kul med omväxling ;)

Junor är ju mindre än de 140cm som han står som också. Men sen är det ju mycket vad som ligger bakom. Vi diskuterade Poeten jag och min kompis innan på telefon och han har ju flera C-ponnyer efter sig. Någon som vet överhöjdare e honom? Eller efter någon annan connemara hingst?

Vi har en på ridskolan som är e Countach Campbell u Glencastle Lark

Att han är mindre gör ingenting alls. Så länge han inte är högre än 1,42 m sisådär så är jag nöjd :)

På rak arm vet jag tre stycken. En E:Spinway Corona U:Hagens Morning, En E:Fredriksminde Hazy Chance U:Hagens Ramona och en som jag inte minns men kan vara E:Brantshammar Korak U:Möllans Tuffie. Sen finns det ju en hel del till, men det är dem jag vet om nu direkt.

Puh, ingen aning. Anlagen har jag ingen jättekoll på.

Det är kul med omväxling ;)

Är inte heller bra på det men har lite koll. Ska kika på datorn. Jag tror inte att Juno Rory har brskm anlag och inte heller Chiefen det skulle i så fall vara om Finney Master har det. FM har 4 st som är reggade som brskm men det kan ju komma ifrån mammans sida också.

Om du går in och tittar på SCS hingstlista så ser han ganska vit/grå ut

Att han är mindre gör ingenting alls. Så länge han inte är högre än 1,42 m sisådär så är jag nöjd :)

På rak arm vet jag tre stycken. En E:Spinway Corona U:Hagens Morning, En E:Fredriksminde Hazy Chance U:Hagens Ramona och en som jag inte minns men kan vara E:Brantshammar Korak U:Möllans Tuffie. Sen finns det ju en hel del till, men det är dem jag vet om nu direkt.

Den höjden är han i alla fall inte över. :D

Jag kom på en till överhöjdare e Rooar u Hagens Ultra.

Vi fortsätter "jaga" överhöjdare. Jag skulle kunna tänka mig en mara på ca 160cm. :)

Är inte heller bra på det men har lite koll. Ska kika på datorn. Jag tror inte att Juno Rory har brskm anlag och inte heller Chiefen det skulle i så fall vara om Finney Master har det. FM har 4 st som är reggade som brskm men det kan ju komma ifrån mammans sida också.

Om du går in och tittar på SCS hingstlista så ser han ganska vit/grå ut

Juno Rory är brun och har därmed inget konstantskimmelanlag, eftersom det inte kan bäras dolt utom på skimlar. Finney Master har inte heller något sådant anlag, däremot skimlade han av mycket långsamt. När han kom till Sverige i början på 80-talet var han fortfarande mest gulbrun. Jag skulle tippa att Golden Garlic skimlar av långsamt, och att det kommer från Finney Master. Precis som Shirley´s Thunderbell som har honom i 3:e led.

ge

Wohooo mitt pass kom idag!! Eller jag Nefertites. Så imorgon kanske jag vet vilket datum hon är född... :)

Tog inte riktigt ett år, 11 månader prick på dagen :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka