Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Som jag ser det ligger det stora problemet i oviljan att inse att ridsporten är så vitt skild från andra sporter. Kostnaderna är enormt mycket större i ridsporten jämfört med t.ex. fotboll eller orientering.
Prispengarna går faktiskt till ägaren, inte ryttaren. Kul för ett företag som äger en ponny att få ett schabrak och en grimma :rofl:
Sen kunde genomförandet gjorts på ungefär tusen bättre sätt. Men det är en annan diskussion ;)

Och här göds minsann inga pållar. Slimmade och vältränade hoppållar ska det vara :p

Ja. Konstigt är det i alla fall. Jag funderar lite på hur det blir med championaten? Blir det inga prispengar så blir det väl ännu färre starter.

Klart du ska göda Cinna. :D Håller på att göda upp nya stoet. Men hon äter glatt allt hö så snart blir hon nog lite rund om magen. Sen behöver hon lite mer muskler också.

jag vill ju självklart ta fram en liten hopp ponny isåfall:p
ja jag har bedömmningsprotokollen:
så här står det:
"8 Feminin av god rastyp
8 Vackert huvud, lång hals, rak bog, svagt utvecklad manke,
långt kors
7 tåvid fram, marktrånga rörelser, ngt gracil
7 taktmässig ngt kort
9 ledig vägvinnande trav med god balans"

Den sämre galoppen skulle väl kunna ha att göra med att hon har rak bog? Om du vill ha en hopponny så finns det ju några fina hingstar att välja på. Mina förslag:

Garryhack Frederick - själv tävlat MSV hoppning och FEI dressyr. Avkommor på EM i hoppning.

Grange Flynn Sparrow tävlar fälttävlan, bra poäng på den uppsuttna hoppningen vid bruksprovet. Första årskullen är 3år.

Kewin MSV hoppning, C-ponny, har inte så många avkommor

Lofty Rodericsjälv tävlat hoppning och fälttävlan, en avkomma på SM. Bra gångarter.

Nice-N-Curly tävlat tom EM fälttävlan.

Uranus NM mästare i fälttävlan. Pappa till Kewin.

Ingen av de här har BEC-anlag.

Ja. Konstigt är det i alla fall. Jag funderar lite på hur det blir med championaten? Blir det inga prispengar så blir det väl ännu färre starter.

Klart du ska göda Cinna. :D Håller på att göda upp nya stoet. Men hon äter glatt allt hö så snart blir hon nog lite rund om magen. Sen behöver hon lite mer muskler också.

Jag vet inte riktigt om championaten ingår i det. Väldigt synd om det gör det. Deltagarna har väl blivit fler just pga bättre prispengar?!

Hihi, Cinna göds inte. Hon ska tävla på söndag. Sen ska hon iofs vintervila i tre veckor, men inte vila helt för se det vill hon inte. Däremot får hon lulla runt ute i skogen och bygga kondition. Det är en bra vintervila enligt alla inblandade parter ;) Därefter är det dags att preparera för vårvinterns övningar :D

Ingen risk att championaten drabbas - det är ju inte ryttaren som tävlar!

Håller med om att det känns dumt och ologiskt att prispengarna försvinner i vanliga ponnytävlingar. Men om konsekvensen blev att det blev billigare för alla att tävla, så... Annars blir det väl som när de sänkte bokmomsen, bokhandlarna (=klubbarna) tjänar på det. :mad: På den klubb där jag var med i tävlingssektionen brukade inte de lägre ponnyklasserna få premier, trots samma anmälningsavgift som de andra. Storhästarna fick rejäla premier i samtliga klasser. Inte heller så logiskt och rättvist...

Håller med om att det känns dumt och ologiskt att prispengarna försvinner i vanliga ponnytävlingar. Men om konsekvensen blev att det blev billigare för alla att tävla, så... Annars blir det väl som när de sänkte bokmomsen, bokhandlarna (=klubbarna) tjänar på det. :mad: På den klubb där jag var med i tävlingssektionen brukade inte de lägre ponnyklasserna få premier, trots samma anmälningsavgift som de andra. Storhästarna fick rejäla premier i samtliga klasser. Inte heller så logiskt och rättvist...

Ptja, i vanliga tävlingar tillfaller inte prispengarna ryttaren heller, utan ägaren. Om ingen annan överenskommelse finns.
Som det ser ut så blir det inte heller mkt billigare. Nästa års proppar tyder inte på det.

Det är dessutom redan nu reglerat i TR när premier får och ska delas ut. Mitt TR är från 2003 och jag vet att det är ändrat sen dess.

Jag hittade ändringarna rätt lätt ;)

"Mom 140 Premier
Texten nedan ersätter andra till och med fjärde styckena i momentet, d.v.s. till och med nionde raden uppifrån på sidan 30.
* Vid Nationella tävlingar och Elittävlingar ska premier delas ut till alla placerade. Premiernas storlek ska vara angivna i propositionen. Den lägsta premien ska uppgå till minst dubbla anmälnings- och startavgift i klassen.
* Vid regionala tävlingar ska premier delas ut till alla placerade. Premiernas storlek ska vara angivna i propositionen. Den lägsta premien ska uppgå till minst den sammanlagda start- och anmälningsavgiften.
* Vid Lokal och Inbjudningstävling utdelas inte premier, dock kan anmälnings och startavgifter återbetalas till placerade ryttare.

Unghästklasser, ersätter tidigare text under rubriken:
Premier behöver ej delas ut i unghästavdelningar. Summan av start- och anmälningsavgift får då inte överstiga 100 kronor."

Alltså borde det inte kunna skilja sig mellan ponny och stor häst om nivån och klasserna var motsvarande. Förutom att det kan vara högre premier på stor häst förstås.

Det låter ju bra i så fall. Annars så känns det ju inte så lockande att försöka kvala ponnyerna.

Jag har ju inte tävlat själv på några år men ska väl förhoppningsvis ta ut 5-åringarna (blir 6år) nästa år så de får känna på tävlingslivet. Så jag hoppas väl på att det blir billigare att tävla. Men tror inte så mycket på det. Tyvärr. Blir nog som du skriver att klubbarna tjänar mer istället.

Nu har Tiger hoppat 8-8 *stolt matte* Han var så fin, har ju aldrig sett honom hoppa innan :)

Fick kryss för förtjänster under teknik & förmåga i rytm o balans, framåtbjudning o hoppvilja, benteknik fram o benteknik bak. Enda "bristen" var svag ryggverksamhet där de strykt över dåligt o skrivt svag. Har tränaren tyckt med, han är lite spänd i sprången än. Men ett plus för galoppen :)

Fick bara kryss för förtjänster under temperament & allmänt intryck: god samarbetsvilja, och orädd och sansad under sinneslag.

Inga stopp, inga rivningar bara lugn o snäll min lille goding :love: Skötte sig dessutom helt exemplariskt hela tiden och var inte rädd för domaren. Kan vara lite ängslig för män annars men det gick kanon :)

mizz_beauty: Hörde att R fick med det lila täcket *asg*

Nu har Tiger hoppat 8-8 *stolt matte* Han var så fin, har ju aldrig sett honom hoppa innan :)

Fick kryss för förtjänster under teknik & förmåga i rytm o balans, framåtbjudning o hoppvilja, benteknik fram o benteknik bak. Enda "bristen" var svag ryggverksamhet där de strykt över dåligt o skrivt svag. Har tränaren tyckt med, han är lite spänd i sprången än. Men ett plus för galoppen :)

Fick bara kryss för förtjänster under temperament & allmänt intryck: god samarbetsvilja, och orädd och sansad under sinneslag.

Inga stopp, inga rivningar bara lugn o snäll min lille goding :love: Skötte sig dessutom helt exemplariskt hela tiden och var inte rädd för domaren. Kan vara lite ängslig för män annars men det gick kanon :)

Så duktig han var. Har precis skickat pm till dig! Vi är stolta över honom här.:bump:
Låter ju som jättebra kritik. Du kan verkligen vara stolt över honom. OCh att han inte var rädd för någon. Har han blivit lite tuffare då? (Jag fick ju ta in honom och Billy tidigare när jag hjälpte till när Nina var på Irland och Oskar skulle ta in de:D )

Ja det fick han. Men han är så söt i det. Men just nu är han naken!

Kan ju putta upp tråden lite med att berätta att Cinna var placerad i LB:n idag. Ett pet i omhoppningen som ingen vet vad det kom av. Mest troligt vinddraget :mad:

Nåja, en placering är en placering. Man får ju passa på att ta prispengarna nu när de finns ;)
I LB+5, finalklassen, gick det inte lika bra. Pet på samma förbannade hinder som i LB:ns omhoppning :devil: Sen blev hon flack på ett längdhinder och räckte inte över. Nåja, åtta fel i LB+5 är förstås ingen höjdare men efter en lååååång dag så.

(Hur kommer det sig att ponnytävlingar tar mycket längre tid än de behöver göra? Till och med när de i ryttarmeddelandet går ut med att de ska hålla ett högt tempo... För mig är det sannerligen ett mysterium.)

Grattis!! Vad roligt! Det var ju kul att han fick så bra bedömning också! :)

Allra viktigast kanske också att han skötte sig så fint. Det är värt mycket att de är säkra både i hoppningen och allmänt! :)

Kan ju putta upp tråden lite med att berätta att Cinna var placerad i LB:n idag. Ett pet i omhoppningen som ingen vet vad det kom av. Mest troligt vinddraget :mad:

Nåja, en placering är en placering. Man får ju passa på att ta prispengarna nu när de finns ;)
I LB+5, finalklassen, gick det inte lika bra. Pet på samma förbannade hinder som i LB:ns omhoppning :devil: Sen blev hon flack på ett längdhinder och räckte inte över. Nåja, åtta fel i LB+5 är förstås ingen höjdare men efter en lååååång dag så.

(Hur kommer det sig att ponnytävlingar tar mycket längre tid än de behöver göra? Till och med när de i ryttarmeddelandet går ut med att de ska hålla ett högt tempo... För mig är det sannerligen ett mysterium.)

Det låter ju bra. Tycker också ni ska passa på att roffa åt er prispengarna nu! :D

Länge sen jag tävlade. Men går storhästtävlingarna fortare menar du? Kanske är det fler ponnyer som vägrar? *funderar*

Hejsan.
Alla ni som skriver så aktivt här inne, ni som har så fina ston, varför passar inte ni på att presentera dom i den stotråd som finns inne på avel nu?
Jag är bara så förvånad eftersom det verkar som om connemarauppfödningen är stor här inne på buke...med många fina och bra ston i avelsboxarna.

Kom igen nu!

Hejsan.
Alla ni som skriver så aktivt här inne, ni som har så fina ston, varför passar inte ni på att presentera dom i den stotråd som finns inne på avel nu?
Jag är bara så förvånad eftersom det verkar som om connemarauppfödningen är stor här inne på buke...med många fina och bra ston i avelsboxarna.

Kom igen nu!

Hej!!

Den har jag missat... Men det måste vi ju göra! *tackar för tipset* ;)

Hejsan.

Kom igen nu!

Ja. Vi får väl ta och göra det. Jag följer tråden och tycker att den är intressant. Har bara varit för lat. ;)

Kom igen ni andra också!:banana:

visste väl att ni "fanns"...;) ska bli roligt att få läsa om era hästar!

Det låter ju bra. Tycker också ni ska passa på att roffa åt er prispengarna nu! :D

Länge sen jag tävlade. Men går storhästtävlingarna fortare menar du? Kanske är det fler ponnyer som vägrar? *funderar*

Jo, inte för att man blir rik på dem ;)

Ja, storhästtävlingar går snabbare. Man brukar ju räkna på två min per ekipage om det är en vanlig klass och inte jättesnabba starter. På ponny tar det ofta längre tid än så :crazy:

Jo, inte för att man blir rik på dem ;)

Ja, storhästtävlingar går snabbare. Man brukar ju räkna på två min per ekipage om det är en vanlig klass och inte jättesnabba starter. På ponny tar det ofta längre tid än så :crazy:

Jag trodde att det var därför man tävlade ponny. ;) :D

Hur länge har du tänkt att Cinna ska tävla innan hon får bli mamma då?

Jag trodde att det var därför man tävlade ponny. ;) :D

Hur länge har du tänkt att Cinna ska tävla innan hon får bli mamma då?

Haha, oooh, ja. Precis just därför :p

Hon blir 15 nästa år och hon får tävla så länge hon själv vill. Jag kan tänka mig att hon vill vara med ganska många år till. Men säg att hon tävlar tills hon är 20-22 år sådär :)
Jag får väl fresta med en Peia-avkomma istället. Hon ska ju betäckas när hon är tre år, våren 2008 alltså.

Jag är jättestolt :love:

Jopp det har han. Nu kan man tom säga åt honom när han gör ngt fel utan att han tar åt sig som att man ville ta död på honom.

Dessutom så var han jättelätt o fånga i ringen, stod bara där o väntade på mig o i hagen hemma kommer han fram o blir aldrig rädd längre :love: Jag minns faktiskt inte en enda gång jag fått tag på honom hos Nina, men så hanterade jag knappt honom heller just pga det. Nina sa han hade fått så fina ögon, de var alltid så oroliga innan (som Bounty brukar ge...) men hon tyckte han så trygg och harmonisk ut nu så vi får väl hoppas han trivs :)

Tack!! Ja det var jätteskoj! Vi letar alltid upp äldre män o hälsa på när vi är ute på vift för att han ska vänja sig ;) Tvingade in en killkompis i boxen hemma i söndags och det var mkt snälla ord o lugna rörelser innan han fick klappa på honom utan att han var helt spänd o beredd att hoppa in i hörnet, men det gick! Sen stod han o snusade på kompisen o tyckte han var rätt kul :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 330
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka