Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har faktiskt ingen aning om hingst valet men hon ska ju minst tävla i två år till innan det kan bli aktuellt... Om vi överhuvudtaget vågar ta föl vill säga:angel: jag måste erkänna att det skulle kännas lite läskigt.:eek:

vi hade en massa namn men inget passade på honom så de blev nisse...

Men from idag heter han officiellt Qjillevippen. (tjillevippen).
Mamma vill ha sina uppfödningar på Q och så ska de klinga busigt , skämtsamt.
Storebror heter Qrumelur.

pappa hade osm förslag Qallas Nisse... (kallas nisse). Men han fick ge sej tydligen. :D

pappa hade osm förslag Qallas Nisse... (kallas nisse). Men han fick ge sej tydligen. :D

Tyckte de va tuffa namn, allihop! Kul att ha något som "ingen annan" har!

Jag har faktiskt ingen aning om hingst valet men hon ska ju minst tävla i två år till innan det kan bli aktuellt... Om vi överhuvudtaget vågar ta föl vill säga:angel: jag måste erkänna att det skulle kännas lite läskigt.:eek:

Klart att ni vågar. ;) Det är faktiskt jättekul, tänk en alldeles egen liten fölunge som struttar runt i hagen. :love: Det är så kul att lära dem små liven allting också. Dem blir ju präglade efter en själv. Och ditt sto har ju en fin stam också.

Vad tävlar ni i? Har du visat henne på utställning?

Inte lätt att välja hingst, finns massor med fina connemarahingstar! Några utan BEC-anlag är t ex:

Garryhack Frederick (framgångsrik i hoppning)
Rolls Royce (ELIT-prem, massor med duktiga tävlingsavkommor framförallt i dressyr & fälttävlan, fast han är i år 26 år gammal)
Juno Rory (mycket framgångsrik i dressyr)
Nice-n'-Curly (fälttävlan)
Lofty Roderic (LA hoppning, Msv fälttävlan?)
Carnaby Patrick Hooligan (LA hoppning, LA dressyr, 5 ggr BIS)

vi tävlar hoppning än så länge lätt:B. nej jag har aldrig visat henne, men jag har vart med på utställningar på ett shettis russ stuteri som jag hjälpte till mycket på förrut så jag har iaf kunnat visa!

Peia får ju åka dit i vilket fall som helst. Men Cinna är i första hand "riktig" tävlingsponny och Vingåker brukar ha bra meeting med bra priser. Vi får väl se, det är ju ett tag kvar ;)

Men nu får de ju bara hederspriser. Men det kanske är de du menar? Cinna har ju sitt guld också så hon har ju bevisat att hon både är fin och kan prestera!

Det var ju... hrm...väldigt långt norr ut! :smirk:
Varför föls inte det upplägg som är sagt? Beror det enbart på arrangörsbrist?

Ja väldigt långt norrut. :D Vet faktiskt inte varför men det kan säkert vara svårt att få folk att hjälpa till. Sen har det väl inte varit så jättemånga anmälda när det varit längre upp? Kanske har med det att göra också? Men jag vet inte. Borås känns relativt nära mig så jagska inte klaga.

Det var ju ganska okej för min del iaf. Tar nog inte med mina dit, det känns för långt att åka med dem. Men man kan ju i alla fall åka och titta på alla andra vackra maror! :love:

Precis det är jättekul att titta. Jag har ju oftast kameran framför ögonen också. :D

Tycker det var intressanta namn. Och lite annorlunda. Pappans förslag diggar jag.:bump:

Jag tycker också att ni ska ta föl på henne. Behövs fler maror! Hon har ju intressant härstamning och är ju inte släkt "med alla hingstarna".

Flera av hingstarna går ju bort pga av färgen. (Om ni inte vill chansa och kanske få en BEC-färgad?) Sen så kan hon ju ha fuzanlag också. Är ju inte speciellt populärt bland connemarorna men det är ju mer en smaksak vad man själv tycker. Vad vill du helst avla: dressyr eller hopp? Eller kanske någon annan inriktning? Vet du vilka delpoäng hon fick när hon visades och kanske kritiken också? Starka resp. svaga sidor? Massor av frågor. :)

Men nu får de ju bara hederspriser. Men det kanske är de du menar? Cinna har ju sitt guld också så hon har ju bevisat att hon både är fin och kan prestera!

Jo, vilket i sig är uruselt. Men de har haft bra premier på det meetinget förut. Får se hur de gör i år, vet inte riktigt hur det blir med något till nästa år *sucka*
Det är väl mest det att riktiga tävlingar ger uppklassnings- och kvalpoäng och är mer en match än klasserna på Riks. Det fanns ju inte ens en kombination i mästerskapsklassen i år :o
Nåja, vi får väl se vad familj och ryttare säger om saken. Jag vill ju på båda men kan ju bara åka på ett ;) Pappa får väl isf åka till Vingåker med Jennifer och Cinna.

Jo, Cinna har fått sitt guld och hon lär inte få mycket högre poäng. Hon kan väl iofs visa mer skritt och trav. De borde ta in några hinder på visningsbanan :p Annars är hon nog för "tanig" för att få mkt mer poäng. Hon ser ju rätt smal ut bredvid fölstona :D

Jo, vilket i sig är uruselt. Men de har haft bra premier på det meetinget förut. Får se hur de gör i år, vet inte riktigt hur det blir med något till nästa år *sucka*
Det är väl mest det att riktiga tävlingar ger uppklassnings- och kvalpoäng och är mer en match än klasserna på Riks. Det fanns ju inte ens en kombination i mästerskapsklassen i år :o
Nåja, vi får väl se vad familj och ryttare säger om saken. Jag vill ju på båda men kan ju bara åka på ett ;) Pappa får väl isf åka till Vingåker med Jennifer och Cinna.

Jo, Cinna har fått sitt guld och hon lär inte få mycket högre poäng. Hon kan väl iofs visa mer skritt och trav. De borde ta in några hinder på visningsbanan :p Annars är hon nog för "tanig" för att få mkt mer poäng. Hon ser ju rätt smal ut bredvid fölstona :D

Ja konstigt med priserna tycker jag. Typiskt tidningar att förstöra. De skriver ju aldrig om ridsporten annars. Men men.

Du får göda henne lite mer. :rofl: Så hon ser ut som en utställningsmara. Strunta i tävlingarna.:D

Jo, visst var det fantastiska Värnbergs Neptunus.
EM- Guld i lag & det på Connemarans hemmaplan - Irland :banana:

De, Gielen´s hade väl även sonen Uranus ett tag ( i hans unga år ! )

//Connemarasenior

Måste fråga om er om det är Gielens som är uppfödare till Uranus? I och me att de har en avkomma efter Cait som har deras stuterinamn så blir man lite nyfiken...:)

Måste fråga om er om det är Gielens som är uppfödare till Uranus? I och me att de har en avkomma efter Cait som har deras stuterinamn så blir man lite nyfiken...:)

Uranus uppfödare är Solveig &Walter Rutgersson, Vetlanda.

Hur går det med Killen och Kampus? Katizy mår bra. Hon går i hagen och surar på de andra. :smirk:

Ja konstigt med priserna tycker jag. Typiskt tidningar att förstöra. De skriver ju aldrig om ridsporten annars. Men men.

Du får göda henne lite mer. :rofl: Så hon ser ut som en utställningsmara. Strunta i tävlingarna.:D

Som jag ser det ligger det stora problemet i oviljan att inse att ridsporten är så vitt skild från andra sporter. Kostnaderna är enormt mycket större i ridsporten jämfört med t.ex. fotboll eller orientering.
Prispengarna går faktiskt till ägaren, inte ryttaren. Kul för ett företag som äger en ponny att få ett schabrak och en grimma :rofl:
Sen kunde genomförandet gjorts på ungefär tusen bättre sätt. Men det är en annan diskussion ;)

Och här göds minsann inga pållar. Slimmade och vältränade hoppållar ska det vara :p

jag vill ju självklart ta fram en liten hopp ponny isåfall:p
ja jag har bedömmningsprotokollen:
så här står det:
"8 Feminin av god rastyp
8 Vackert huvud, lång hals, rak bog, svagt utvecklad manke,
långt kors
7 tåvid fram, marktrånga rörelser, ngt gracil
7 taktmässig ngt kort
9 ledig vägvinnande trav med god balans"

Som ovan visar så är hon ganska lång i kroppen både lång hals och lång rygg, och är ganska stor (147,3 vid slutmätningen).
Hon har en jätte fin hoppteknik men en något sämre gallop och skritt. Hon har väl tyvärr inte ärvt Fendths lugna temprament som någon skrev utan är en väldigt bestämd och envis dam.

jag har tyvärr inga bra uppställningsbilder men här kan ni i alla fall se hyfsat hur hon ser ut:

satert.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 335
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka