Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag får börja med att erkänna att jag inte är särskilt insatt i avel överhuvudtaget men jag har en connemara ponny som vi börjar fundera lite smått på att ta föl om ett antal år eftersom det är en så himla trevlig ponny.
hon är e: Dale haze och ue:Fendth vad säger ni om den stammen?
hon är utställd med 39 poäng som 3-4 åring hur funkar det med poäng och sånt kan dom höja sig om man ställer ut dom igen när dom är äldre (hon är nu 11 år)?
hoppas nån vill ta sig tid och svara på mina funderingar!

Jag tycker det verkar vara trevlig stam. Fendth är väl inte använd så mycket i aveln. Men både han och Dale Haze har ju tävlat framgånsrikt.

Du kan ställa ut henne igen. Men eftersom hon redan är stambokförd så är det inte nödvändigt. Det beror på hur ni känner.

När ni skabetäcka så kan det vara bra att kolla upp om hon har BEC (albino)anlag.

ja jag missstänkte att det skulle vara risk för det eftersom uppfödaren var lite orolig att copia skulle bli albino( mamman är gulbrun) hur kollar man det då?

Det behöver inte vara så att hon har BEC-anlaget (även om risken i det här fallet är större att hon har det än att hon inte har det). Står det någon födelsefärg i ID-handlingen så bör den kunna ge svar på frågan, förutsatt att födelsefärgen är rätt uppgiven.

Oj det låter väldigt farligt att ställa en skottkärra för dörren om man har en så hoppbenägen connis! Ett antal hästar kommer varje år in på klinik för att dom trampat igenom skolådor, skottkärror osv. Hopptalang visas bäst på hoppbanan.

Ponnyn skulle bindas upp och dörren var inte öppen mer än en glipa. Men hon öppnade noggrant dörren först ;)

Jag får börja med att erkänna att jag inte är särskilt insatt i avel överhuvudtaget men jag har en connemara ponny som vi börjar fundera lite smått på att ta föl om ett antal år eftersom det är en så himla trevlig ponny.
hon är e: Dale haze och ue:Fendth vad säger ni om den stammen?
hon är utställd med 39 poäng som 3-4 åring hur funkar det med poäng och sånt kan dom höja sig om man ställer ut dom igen när dom är äldre (hon är nu 11 år)?
hoppas nån vill ta sig tid och svara på mina funderingar!

Det låter ju trevligt. Fendth är ju också känd för sitt underbara temperament.

39 p är ju bra. Men oftast så brukar de ju utvecklas rättså sent, så det är möjligt att hon skulle kunna få bättre poäng nu.

Såg att ditt sto är fött gulbrunt, dvs att hon är bärare av BEC-anlaget. Det innebär att om du inte vill ha en "albino", så ska du undvika hingstar som även de är bärare av BEC-anlaget.

Om du går in och kollar på Svenska Connemara Sällskapets hemsida, www.connemaraponny.org, på deras hingstlista, så kan du se vilka som är bärare av BEC, de är markerade med *, och de som inte har konstaterats, men som kan vara det är markerade med #. Så de ska du kanske undvika till detta stoet.

För övrigt, så måste jag ju tillägga att hon har en trevlig stam! ;)

Vad har du tänkt använda för hingst till henne?

knapplån.

idag ska min nisse chippas o ritas av samt döpas.
Lämnade mamma vid köksbordet i morse där hon fortfarande satt o klurade på namn till den lille.
återstår o se vad han fick för namn när ja kommer hem idag.... :D

Oj , har ni bara inte kommit på ngt ännu eller har ni väntat. Jag kan inte vänta med namn, brukar ha en lång lista redan när stoet betäcks. :D Tycker det är jätte skoj att klura på namn

ja jag missstänkte att det skulle vara risk för det eftersom uppfödaren var lite orolig att copia skulle bli albino( mamman är gulbrun) hur kollar man det då?

Om hennes mamma är gulbrun och Dale Haze hade bec-anlag så kan det ju vara rätt stor chans att hon ocks fått anlaget. Men det kan också vara väldigt svårt att se vilken färg de har när de föds. Vi skulle köpt ett sto som var garanterat född brun. Året efter fick hon ett BEC föl, men det blev aldrig något köp.

Kanske kan du fråga uppfödarna vilken födelsefärg hon hade? Annars använder du en säker hingst utan BEC anlag för att vara helt säker. På SCS hingstlista finns det * eller # efter de hingstarna som har/kan ha BEC-anlag. Lycka till!

Det låter ju trevligt. Fendth är ju också känd för sitt underbara temperament.

39 p är ju bra. Men oftast så brukar de ju utvecklas rättså sent, så det är möjligt att hon skulle kunna få bättre poäng nu.

Såg att ditt sto är fött gulbrunt, dvs att hon är bärare av BEC-anlaget. Det innebär att om du inte vill ha en "albino", så ska du undvika hingstar som även de är bärare av BEC-anlaget.

Om du går in och kollar på Svenska Connemara Sällskapets hemsida, www.connemaraponny.org, på deras hingstlista, så kan du se vilka som är bärare av BEC, de är markerade med *, och de som inte har konstaterats, men som kan vara det är markerade med #. Så de ska du kanske undvika till detta stoet.

För övrigt, så måste jag ju tillägga att hon har en trevlig stam! ;)

Vad har du tänkt använda för hingst till henne?

Du hann visst före mig med svar om BEC anlag. Flera timmar dessutom.:D

knapplån.

idag ska min nisse chippas o ritas av samt döpas.
Lämnade mamma vid köksbordet i morse där hon fortfarande satt o klurade på namn till den lille.
återstår o se vad han fick för namn när ja kommer hem idag.... :D

Du får skriva och berätta namn sen. Verkar vara många som kallar sin pållar för Nisse. hihi.

Sista helgen i juli. Domare var inte helt klart om jag fattade rätt. Men en irländare skulle det vara i alla fall.

Hmm, varför krockar "alltid" Riks med Vingåkers meeting :crazy:
Det gjorde det i år också. Då får vi fundera på om Cinna får följa med. Är hon i bra form får hon åka till Vingåker och Peia till riks. Är formen bara skaplig på Cinna kan hon lika gärna följa med till Riks. Hoppklasserna är så låga där iaf ;)

Hmm, varför krockar "alltid" Riks med Vingåkers meeting :crazy:
Det gjorde det i år också. Då får vi fundera på om Cinna får följa med. Är hon i bra form får hon åka till Vingåker och Peia till riks. Är formen bara skaplig på Cinna kan hon lika gärna följa med till Riks. Hoppklasserna är så låga där iaf ;)

Haha. Klart du ska satsa på Riksen ju. Vi vill ju se så många fina ponnyer som möjligt ju.

Borås är relativt nära oss. Så jag tycker platsen är okej. :bump:

Haha. Klart du ska satsa på Riksen ju. Vi vill ju se så många fina ponnyer som möjligt ju.

Borås är relativt nära oss. Så jag tycker platsen är okej. :bump:

Peia får ju åka dit i vilket fall som helst. Men Cinna är i första hand "riktig" tävlingsponny och Vingåker brukar ha bra meeting med bra priser. Vi får väl se, det är ju ett tag kvar ;)

Det var ju... hrm...väldigt långt norr ut! :smirk:
Varför föls inte det upplägg som är sagt? Beror det enbart på arrangörsbrist?

Om hennes mamma är gulbrun och Dale Haze hade bec-anlag så kan det ju vara rätt stor chans att hon ocks fått anlaget. Men det kan också vara väldigt svårt att se vilken färg de har när de föds. Vi skulle köpt ett sto som var garanterat född brun. Året efter fick hon ett BEC föl, men det blev aldrig något köp.

Kanske kan du fråga uppfödarna vilken födelsefärg hon hade? Annars använder du en säker hingst utan BEC anlag för att vara helt säker. På SCS hingstlista finns det * eller # efter de hingstarna som har/kan ha BEC-anlag. Lycka till!

som connemara_lover skrev så är hon född gulbrun;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 335
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka