Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hej Nupilot !
Vet du om Grafit´s mamma lever, B Chanel ?
Kan hon få föl fortfarande tror du ? Isånnafall skulle du kanske kunna få be att få en lillebror till Grafit tillverkard :idea:

Annars, har inte Grafit några döttrar ute i landet, som du kunna köpa ett föl av ?

Connemarasenior

Det var ju en jättebra ide ju. Var det inte stuteri Elektor som köpte henne? Synd att deras hemsida inte finns kvar.

De blir två nu i vår. Han är en liten rymningsexpert;) Har stenkoll på ifall elen inte fungerar som den ska, då "trillar" han lätt ut...
Jaja, vi får helt enkelt bli bättre på att hålla efter staketen:idea:

Känner igen det där lite grann. Den vi köpte hade fått lära sig att när man skulle följa med mamma var det helt okej att krypa under staktet.:eek: Det sitter fortfarande i huvudet så vi måste ha 3 trådar - rymningssäkert.

Måste bara fråga... Varför är inte Hagen-blod intressant? Varför? Gäller det alla linjer, eller bara de stora ursprungliga (ex Lambay Winnie, Wänga Jolly, Morning News)? Hingstarna då?

Slieve Dara-blodet, är det ointressant pga att det är så utbrett/vanligt?

Hlsn Helena

Om jag ska svara för mig själv. Vet inte vad Nypilot tycker. Men jag tycker det finns så många. Själv gillar jag de med lite mer udda stam. Det blir helt enkelt roligare att inte ha "en i mängden". Jag gillade Corona väldigt mycket och hade gärna betäckt med honom. Så för mig beror det mycket på stammen.

Jag har dock inget emot Slieve Dara blodet. Hade en underbar valack med SD som farfar. Tack vare honom så står det nu 8 ponnyer i stallet. Iof har bara en SD blod i sig.

Vet inte om det är något jag fått för mig eller om det stämmer, men många hästar med mycket Slieve Dara blod = host hästar.
Stämmer detta? har hört flera SD hästar som har halsbekymmer.

Hej Nupilot !
Vet du om Grafit´s mamma lever, B Chanel ?
Kan hon få föl fortfarande tror du ? Isånnafall skulle du kanske kunna få be att få en lillebror till Grafit tillverkard :idea:

Annars, har inte Grafit några döttrar ute i landet, som du kunna köpa ett föl av ?

Connemarasenior

Hej!
Vet inte om Chanel lever, men hon är 25 år snart, + att Inver ju är död. Så nån lillebror blir d ju inte tyvärr :(
Jo han har några döttrar, en utav dem kan inte få föl.

Nej men NU håller vi tummarna för att han är ohalt så han får leva en betäckningsässong till ! !
:) POSITIVT TÄNKANDE !

Måste bara fråga... Varför är inte Hagen-blod intressant? Varför? Gäller det alla linjer, eller bara de stora ursprungliga (ex Lambay Winnie, Wänga Jolly, Morning News)? Hingstarna då?

Slieve Dara-blodet, är det ointressant pga att det är så utbrett/vanligt?

Hlsn Helena

Inget hagens blod utav 2 anledningar, en vettig anledning och en kanske ovettig anledning (principfast ;))

Vettig anledning.
Jag tycker det finns för mkt Hagens blod, för välkänd stam, och precis som mizz_beauty säger, man vill ju ha lite egen stam. Nu är ju inte LI - FM egen, men den är gammal och gedigen och en stam jag verkligen gillar. Den har bevisat sig så så många gånger. + att jag inte vill ha en skimmel ;) hellre en med färg, lr konstant skimmel eftersom de är så häftiga.

Skulle gärna ha en Lofty ponny, gillar deras ponnyer. Likaså Gräns ! !

Ovettig töntig anledning.
Hagens är ju största konkurrenten till forna Brolöten :O man kan ju inte svika ;) *skrattar*

Vet inte om det är något jag fått för mig eller om det stämmer, men många hästar med mycket Slieve Dara blod = host hästar.
Stämmer detta? har hört flera SD hästar som har halsbekymmer.

Det e som med LI, folk har tjatat i 20 år om att han skulle ha en fånglinje.. men inte ens idag är det bevisat att fång är ärftligt. och jag, det kommer ifrån mig med en fånghäst efter honom :D

Jag har hört något om att SD skulle nedärva något annat fel, men jag minns inte var det var och inte om det var han :D

Hej Gronda!

Är bara nyfiken på om du köpte det stoet du berättade om innan? Hur har det blivit? Eller det finns något annat intressant? :)

Nej men NU håller vi tummarna för att han är ohalt så han får leva en betäckningsässong till ! !
:) POSITIVT TÄNKANDE !

Helt rätt !
Se till att skaffa Grafit ett sto i sommar , på ett lr. annat vis ! ;)

Ovettig töntig anledning.
Hagens är ju största konkurrenten till forna Brolöten :O man kan ju inte svika ;) *skrattar*

Men rätt så vanligt förekommande anledning ändå tror jag !
Sitter i sen många var små & åkte på ridläger. Gillade man connemaror fanns det 2 ridläger att välja mellan , Hagen & Brolöten.
Man blev väl präglad på ett visst stuteri´s ponnyer & kanske köpte man sen sin connemara från just det stuteriet ;)
& då är det klart att man gillar det blodet mest från just det stället !

Hälsn. Connemarasenior, som även jag har en viss förkärlek till ett av dessa två stuterier ! :angel:

Alltså. Om man nu har två mycket framgångsrika stuterier som har producerat mängder med ponnyer som presterat bra och som inte är släkt med varandra - dags att para ihop dom linjerna kanske!!?? Ta t ex Highball linjen eller "Golddiggarna" till Brolötens lite skarpa Inverlinje - borde bli perfekt. Och Blue Chiefarna ihop m Finney Master. Det verkar urdumt att inte utnyttja den möjligheten för att man varit på ridläger...
Chanelsläkten på en "Winnie" - mmm
Sen ska man tänka på att dom här två stuterierna har linjer som inte är så mkt släkt med de irländska eller dagens "jet set connemaror", så man kanske ska göra tvärt emot Mizz B med dessa, fortsätt kör bra blå-gula kombinationer om man vill ha nåt "ovanligt" att sälja framöver. Ingen åker väl hit för att köpa en Glencarrig Prince kopia när det finns hur mkt av det blodet som helst "därborta" nu? :angel: :angel:
/Marie

hej! Nej, jag har inte köpt henne. Hon stå fortfarande kvar hos mig, men är till salu. Hon är inte riktigt den typ av connemara jag söker.
Ev. exporteras hon till Finland.
Letar fortfarande efter en ersättare i avelsboxen. Avel är ju verkligen tråkigt när man inte har något sto som man verkligen vill avla på:smirk: Har letat i ett år nu utan att hitta "det" stoet:confused:

Måste berätta om vad mina maror gjorde i helgen!

Jag löshoppade Aragorn för första gången i helgen. Först bara över markbommar, sedan ett pyttelitet hinder. Men han tyckte det va jättekul!!

Sedan fick jag för mig att hoppa hans mamma också.. Hon var helt toppad, hon började springa runt, varv på varv (och hoppade också!), och vi fick inte stopp på henne! Vi låg dubbla av skratt, det såg så roligt ut!! Det är så roligt att se när de verkligen älskar det!

Hihi! Vad skoj! Min lille tvååring har vart på träning ngra måndagar nu o ska vara med i en liten lokal talangjakt i löshoppning på söndag! Är jättenervös redan för jag vet inte vem vi ska ha o driva honom, det är ju tränaren som gjort det innan och så har min mamma varit med men hon kan inte på söndag så då får jag åka med honom, jag som vart 20 mil bort varenda språng han har tagit, har ju inte en aning om hur han ska se ut :crazy:

haha de där lät som mitt sto.
Hon råkade smita ur hagen en dag här i höstas o fick fölungen med sej.
Ut på ridbanan där de stod ett lite hinder sen vi löshoppat 2 åringarna.

var bara staket på den sida hindret stod men hon sprang runt runt runt o hoppade o verkligen njöt av o få hoppa igen.
Lille nisse hhängde på mamma o verkade tycka de var kul han oxå :p

tror min grålla saknar de aktiva hopplivet.

Men rätt så vanligt förekommande anledning ändå tror jag !
Sitter i sen många var små & åkte på ridläger. Gillade man connemaror fanns det 2 ridläger att välja mellan , Hagen & Brolöten.
Man blev väl präglad på ett visst stuteri´s ponnyer & kanske köpte man sen sin connemara från just det stuteriet ;)
& då är det klart att man gillar det blodet mest från just det stället !

Hälsn. Connemarasenior, som även jag har en viss förkärlek till ett av dessa två stuterier ! :angel:

Jag har faktiskt varit på ridläger på båda ställena och dessutom haft ponnyer från båda ställena ;) Först två år på Hagen och därefter ett år utan egen ponny på Brolöten och sen 1, eller är det 2?, år till med egen ponny på Brolöten. Att det blev Hagen först var ju enkelt, jag bodde bara 45-50 minuter därifrån :) Sen ville jag gå vidare, men hade fastnat för connemarorna, så då bidde det Brolöten ;)

Att jag sen föredrar Brolöten är ju för att min stora kärlek är därifrån.

Tystamarie: Kanske vore en idé ! :) Kunde nog bli riktigt bra ponnyer det med :)

Connemarasenior: Jag har ju aldrig varit på hagens, däremot när jag började intressera mig för connemara (efter ridläger på Brolöten och så LI och BG) så började jag stamforska en del och så, och kollade avkommor och tyckte väl att Brolötens ponnyer var 'bättre' :)

Sen är jag ju frälst i Brolöten, eftersom jag började göra deras hemsida och så (den kanske man skulle ta o slänga upp igen).

Nää men Grafit såg glad ut idag :) som alla dagar :) Så det känns inte jobbigt ! Några dagar kvar på fenylbutazonen ! Min stjärna!

Det e som med LI, folk har tjatat i 20 år om att han skulle ha en fånglinje.. men inte ens idag är det bevisat att fång är ärftligt. och jag, det kommer ifrån mig med en fånghäst efter honom :D

Jag har hört något om att SD skulle nedärva något annat fel, men jag minns inte var det var och inte om det var han :D

Jag fick höra om det här med LI och fång att ponnyerna inte alltid höll sig i hagen där de skulle vara. :D Mer rymningsbenägna alltså.

Jag har träffat flera ättlingar till SD och endast en av de har hostat. Har själv haft en e Bell Dara och har en nu e Rollsen.

Men jag har hört båda. Och att man inte ska linjeavla på SD pga "hostigheten".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka