Bryta mot normen?

Faktiskt inte. Det är fördelningen av resurser som är problemet.
Fast hur vi än fördelar så kommer det ändå till slut att bli för många. De flesta vill dessutom helst bo i vissa områden så det kommer aldrig att fungera att fördela människorna jämnt över planetens alla landområden. Alla vill dessutom ha en viss standard, givetvis, ta del av allt, inte leva spartanskt. Med den globala uppvärmningen kommer det att bli ännu knepigare med landområden som människor måste lämna. Jag tror att vi redan nu är för många. Det perfekta vore givetvis att jordens resurser blev rättvist fördelade, i vilket fall som helst, men jag tror tyvärr det är en utopi..... Liksom att vi ska bli av med allt våld, alla våldtäkter, allt förtryck.... Jag tror tyvärr att människan inte är kapabel till detta. Ibland blir jag pessimistisk och tänker att Projektet Människan På Jorden är dömt att misslyckas och att vi kommer att utplåna oss själva.

Öh, hur menar du nu? Inte säker på att jag förstår.

Menar du att personer som av olika skäl inte har barn, aldrig är välkomna till dig?

För att det är negativt att dina barn ser att en del har barn, andra inte?

Jag är personligen barnlös: har ingen längtan efter barn och det är väl tur, med tanke på att jag inte har någon partner. Har levt som singel i ganska många år.
Och det kanske är egoistiskt, eller så är det väldigt osjälviskt (har svårt att se vilken hjälte som skulle kunna leva tillsammans med mig).
Så den sortens verklighet vill du inte att dina barn ska påverkas av?

Eller personer som är ofrivilligt barnlösa, är det något som dina barn inte ska behöva påverkas av? Att en del människor inte kan få barn?

Tror du inte att de kommer att "påverkas av" att ändå få veta att en del människor inte har barn medan andra har det?

Jag tänker också att skaffa barn, det gör "man" för sin egen skull och inte för de kommande, ofödda barnens skull.
Det är också en ganska uttalad form av narcissism: mina gener är så fantastiska att de måste föras vidare...
Så tror jag också, att det är en form av narcissism att vilja ha barn, vad skulle det annars vara? Jorden är ju knappast underbefolkad.....!
Däremot kan man ju fundera kring det här med att skaffa barn utan partner, det måste ju verkligen hota heteronormen kan man ju tycka. Nu behövs inte ens männen till att avla barnen, snacka om hot mot manssamhället....!

Så tror jag också, att det är en form av narcissism att vilja ha barn, vad skulle det annars vara? Jorden är ju knappast underbefolkad.....!
Däremot kan man ju fundera kring det här med att skaffa barn utan partner, det måste ju verkligen hota heteronormen kan man ju tycka. Nu behövs inte ens männen till att avla barnen, snacka om hot mot manssamhället....!

Du kan inte ha barn. Ingen vettig människa väljer att ta föräldraransvaret själv om det inte är absolut nödfall

Jag upprätthåller också normen om att skaffa barn men då genom att utesluta barnlösa från olika tillställningar och sammanhang.

För mig står barnlöshet för egoism och någon slags tro att man inte har förpliktelser mot någon. Det är inget jag vill att mina barn ska påverkas av.

Jag tycker inte om att bli kallad för barnhatare bara för att jag inte vill ha barn själv och vill slippa ouppfostrade barn som inte kan uppföra sig på ställen där skrikande barn som springer runt som vildar inte hör hemma.
Hade jag och syskon uppfört oss så ärligt talat ingen aning om vi skulle ha fått utegångsförbud eller vad som kan tänkas skulle ha hänt, för det fanns inte på tavlan att man uppförde sig så på restauranger och liknande.
Är jag på leklandet tänker jag inte ens tanken om att reagera på att det är livat. Det hör hemma där. Däremot hör inte matkrig mellan 2 barn hemma på en restaurang.

Förstår inte varför du kallar oss frivilligt barnlösa för fördomsfulla. Du föregår knappast med bättre exempel.

Vänta bara tills fjärde är på väg, då låter det "nu får det väl ändå räcka?" "hur ska ni ha tid med ett barn till?" "ska ni befolka hela jorden, eller?"

Så nej, normen kring barn är inte sund. Alls.

Nu måste jag fråga finns det ett x antal barn där man inte får frågan om när kommer nästa eller frågan nu får det väl ändå räcka? "något sådant där normen accepterat läge)

Nu måste jag fråga finns det ett x antal barn där man inte får frågan om när kommer nästa eller frågan nu får det väl ändå räcka? "något sådant där normen accepterat läge)

Exakt 2 stycken.

Min erfarenhet (tabellerad norm):
0 barn starkt ifrågasatt ( klart ni ska skaffa barn )
1 barn ifrågasatt (ska det stackars barnet växa upp helt ensam )
2 barn Superbra ( gillas och nästan alla erbjudanden på resor och annat som kallas familjeerbjudande baseras på denna konstellation)
3 barn OK ( snudd på för många, men gillas nästan )
4 barn ifrågasatt ( nu får det väl räcka )
5 barn starkt ifrågasatt ( ska ni befolka hela jorden )

Exakt 2 stycken.

Min erfarenhet (tabellerad norm):
2 barn Superbra ( gillas och nästan alla erbjudanden på resor och annat som kallas familjeerbjudande baseras på denna konstellation)
3 barn OK ( snudd på för många, men gillas nästan )
4 barn ifrågasatt ( nu får det väl räcka )
5 barn starkt ifrågasatt ( ska ni befolka hela jorden )

Tur jag verkar umgås med någorlunda vettiga människor. Mina föräldrar kunde säga ibland du kommer ändra dig och vilja ha barn när du bli xx med nåt års mellanrum. Mer statement än fråga. Svarade bara nej, men efter jag fyllde 25 har det varit tyst.

Jag tycker ärligt talat att det verkar lättare att vilja ha noll barn än ett barn. Jag vill ha ett barn men orkar inte ens säga det längre - SÅ många kollegor och random människor blir liksom direkt upprörda och sörjer detta stackars potentiella ensambarns uppväxt som om jag sagt att vi vill ha ett barn och ett lejon som ska växa upp tillsammans i en bur.

Tur jag verkar umgås med någorlunda vettiga människor. Mina föräldrar kunde säga ibland du kommer ändra dig och vilja ha barn när du bli xx med nåt års mellanrum. Mer statement än fråga. Svarade bara nej, men efter jag fyllde 25 har det varit tyst.

Det är ju inte alla som ifrågasätter men jag tycker det är ganska vanligt att höra om att alla som inte följer normen exakt blir ifrågasatta - och har många egna erfarenheter av att bli det.

Men det finns många vettiga människor som förstår att det inte är deras sak att döma andras livsval.

Jag tycker ärligt talat att det verkar lättare att vilja ha noll barn än ett barn. Jag vill ha ett barn men orkar inte ens säga det längre - SÅ många kollegor och random människor blir liksom direkt upprörda och sörjer detta stackars potentiella ensambarns uppväxt som om jag sagt att vi vill ha ett barn och ett lejon som ska växa upp tillsammans i en bur.

Ja, min tabell innebär att endast 2-3 barn är accepterat. Och i ändan 0-1 barn har jag inte egen erfarenhet av reaktioner, så du kanske har rätt att det är ungefär samma grad av ifrågasättande.

Jag tycker inte om att bli kallad för barnhatare bara för att jag inte vill ha barn själv och vill slippa ouppfostrade barn som inte kan uppföra sig på ställen där skrikande barn som springer runt som vildar inte hör hemma.
Hade jag och syskon uppfört oss så ärligt talat ingen aning om vi skulle ha fått utegångsförbud eller vad som kan tänkas skulle ha hänt, för det fanns inte på tavlan att man uppförde sig så på restauranger och liknande.
Är jag på leklandet tänker jag inte ens tanken om att reagera på att det är livat. Det hör hemma där. Däremot hör inte matkrig mellan 2 barn hemma på en restaurang.

Förstår inte varför du kallar oss frivilligt barnlösa för fördomsfulla. Du föregår knappast med bättre exempel.

Jag sa att det står för en egoism och förpliktelsefri tillvaro vilket jag vill hålla mina barn borta ifrån.

@sjoberga Ja, jag upplever att när jag säger att jag är osäker på om jag vill ha barn så möts jag av lite slöa protester ("nämen det är SÅ VÄRT det!") medan om jag säger att jag vill ha ett barn så blir folk direkt upprörda.

Jag har slutat svara på såna frågor helt enkelt (med folk jag inte känner väl).

Jag sa att det står för en egoism och förpliktelsefri tillvaro vilket jag vill hålla mina barn borta ifrån.

Din analys är helt katastrofalt dålig. Det har inget med vare sig egoism eller förpliktelsefri tillvaro att göra. Man fyller sitt liv med annat än just barn, liv fulla med engagemang för andra/annat och förpliktelser mot allt möjligt.

Suck, vilket trångsynt sätt att se på saken.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 291
Senast: Mirre
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V