Bryta mot normen?

Det är åtminstone lovvärt att se sin egen skuld i situationer.
Men svagheten i ditt resonemang är att människor är individer som utvecklar egen vilja och egna tankar.
Även dina barn.

Jag är uppväxt i en "hel familj": mamma, pappa, två barn (min syster och jag).
jag ser absolut den typen av familjebild som väldigt bra för ett samhälle. Det är ur ren samhällssynpunkt betydligt sämre med separerade föräldrar, särkullsbarn och liknande situationer.
Om man ser på olika kostnader.
Det verkar - faktiskt, även om jag är medveten om att jag härmed sträcker ut den rakade halsen för lynchning - även vara bättre för barns och ungdomars psykiska hälsa, att ha en stabil familjesituation där de inte behöver byta bostad med jämna mellanrum, där de inte behöver förhålla sig till olika regler hos den ena föräldern jämfört med den andra.
Självklart finns det situationer där separation är uppenbart bästa lösningen för alla, men.

Men även i den "normala" familjestrukturen händer det saker som gör att det inte är så bra.
Varken min syster eller jag vill ha barn.
Antingen är det för att vi haft upplevelser (inte nödvändigtvis objektivt sanna, men subjektivt för oss båda) som gör att vi inte kan tänka oss att ha barn.
Eller så har vi uppfostrats till ansvarslösa egoister som bara tänker på oss själva och saknar all empati.

Egen vilja? Nja i viss mån. Du blir i mångt och mycket som du präglas. Sedan måste du som förälder se till att att det liv familjen erbjuder är så spännande och fantastiskt att barnet inte revolterar.

Om dina föräldrar gjort något fel? Det är svårt för mig att uttala mig om men alla föräldrar gör väl fel?

Det jag upplever att många föräldrar gör fel är att de inte backar upp sina barn ekonomiskt efter det att de fyllt 18 år. Med dagens bostadsmarknad är det inte rimligt att förvänta sig att en 25-30 åring kan köpa en attraktiv villa i ett bra område i någon universitetsregion. Utan det är föräldrarnas sak att fixa det enligt min mening. Och ja, Mina barn kommer inte behöva för oroa sig för det.

Egen vilja? Nja i viss mån. Du blir i mångt och mycket som du präglas. Sedan måste du som förälder se till att att det liv familjen erbjuder är så spännande och fantastiskt att barnet inte revolterar.

Om dina föräldrar gjort något fel? Det är svårt för mig att uttala mig om men alla föräldrar gör väl fel?

Det jag upplever att föräldrar gör fel är att de inte backar upp sina barn ekonomiskt efter det att de fyllt 18 år. Med dagens bostadsmarknad är det inte rimligt att förvänta sig att en 25-30 åring kan köpa en attraktiv villa i ett bra område i någon universitetsregion. Utan det är föräldrarnas sak att fixa det enligt min mening. Och ja, Mina barn kommer inte behöva för oroa sig för det.

Varför skulle föräldrar finansiera det? 25-30 år, då är man vuxen och får klara sig själv. Har du haft föräldrar som köpt din bostad?

Du har en poäng men samtidigt vad har man för val idag? Relationer, jobb kanske inte finns på orten som du växt upp på osv? Hur tänker du där?

Jag tänker som så att då flyttar föräldrarna med. Känner till flera fall där mor/farföräldrar flyttat efter. För det är som du säger nästan omöjligt att bo kvar på många mindre orter i Sverige.

Varför skulle föräldrar finansiera det? 25-30 år, då är man vuxen och får klara sig själv. Har du haft föräldrar som köpt din bostad?

Varför jag skulle finansiera det? För att jag vill att mina barn ska få ett bra liv utan att behöva oroa sig för pengar. Ekonomi är dessutom en orsak till att många par separerar.

Vad skulle jag göra annars med pengarna? Bra bostad och bra liv till mina barn är viktigare än att maxa innehavet i aktieportföljen.

Ja, mina morföräldrar gav oss möjlighet att bo och leva som vi vill.

Varför jag skulle finansiera det? För att jag vill att mina barn ska få ett bra liv utan att behöva oroa sig för pengar. Ekonomi är dessutom en orsak till att många par separerar.

Vad skulle jag göra annars med pengarna? Bra bostad och bra liv till mina barn är viktigare än att maxa innehavet i aktieportföljen.

JO barn ja men 25-30 år, då är man vuxen och bör klara sig utan sina föräldrar.

Bara ni stannade i deras närhet?

Kuggfråga: Vart ska man flytta som förälder när de vuxna barnen studerar i Lund, Göteborg och Massachusetts?

Eller fick man bara ha ett barn? Eller tvinga dem att studera och bo på samma ort?

Varför ska de inte få chansen att bygga upp sina liv enligt egna önskemål?

Det är väl självklart att det kostar. Du kanske måste resa till andra ändan av jordklotet och vänta på att antagligen få hem ett barn eller inte. Läs tråden som @Poppinella startade för länge sedan.
Jag har följt poppinellas tråd under flera år. Med sorg, glädje och engagemang. :heart
Jag vet att dom reste till landet där barnet kom ifrån och stannade där länge.
Jag tänkte mest att det var något byrokrati eller sånt som gjorde det hela kostsamt.
Typ att man "betalade" för barnet, eller så.

Jag uppfattade ditt svar som något bryskt. :crazy:
Jag kanske missuppfattade det? :)

Jag har följt poppinellas tråd under flera år. Med sorg, glädje och engagemang. :heart
Jag vet att dom reste till landet där barnet kom ifrån och stannade där länge.
Jag tänkte mest att det var något byrokrati eller sånt som gjorde det hela kostsamt.
Typ att man "betalade" för barnet, eller så.

Jag uppfattade ditt svar som något bryskt. :crazy:
Jag kanske missuppfattade det? :)
Ja du missuppfattade. Jag är väldigt kort i tonen få jag är trött:laugh:

@Remmer Jag hoppas att dina barn passar in i dina snäva normer, för deras egen hälsas skull. Men ännu mer hoppas jag att dina barn har kraft nog att växa och bli de fina, självständiga och självbejakande individer det är meningen att de ska bli.
Jag hoppas även att du en dag ska kunna se att så svartvitt du ser på individen och samhället fungerar det inte i praktiken.

Du säger att barn blir vad man gör dom till. I sådant fall har något gått fel i min familj. Med samma familjekonstellation, yttre förutsättningar (boende osv) och värderingar har mina föräldrar lyckats uppfostra en heterosexuell kristen som är gift, bor ute på en ö (population <50) och tycker att det är alldeles lagom stort ställe. De har också uppfostrat en homosexuell ateist som är singel och tycker att Stockholm nästan är för litet.
Vi har blivit de vi är, inte nedtryckta i några normativa mallar som vi inte trivs i.

Det jag upplever att många föräldrar gör fel är att de inte backar upp sina barn ekonomiskt efter det att de fyllt 18 år. Med dagens bostadsmarknad är det inte rimligt att förvänta sig att en 25-30 åring kan köpa en attraktiv villa i ett bra område i någon universitetsregion. Utan det är föräldrarnas sak att fixa det enligt min mening. Och ja, Mina barn kommer inte behöva för oroa sig för det.

Faktiskt är det inte alla föräldrar som har de ekonomiska möjligheterna som krävs för att stötta vuxna barn.
Min familj igen, som exempel.
Mamma lågstadielärare, pappa metallare (båda pensionärer sedan ett år tillbaka).
Fick två medel- eller högbegåvade barn; syrran gick ur gymnasiet med 4.2 i medelbetyg och jag med 4.9.
Båda barn har läst på universitet/högskola.
Båda barn är tacksamma över möjligheten till studielån som är det som gjorde att vi faktiskt hade råd att studera vidare.
Föräldrarna har inte haft ekonomiska förutsättningar att hjälpa oss ekonomiskt i någon större utsträckning. Vi fick månadspeng, jag fick 100kr/månad år 1991 eller 1992 för nöjen. Mat och kläder fick vi förstås.

Medan jag studerade, fick jag vid något tillfälle ett par tusenlappar av pappa - för att köpa nya vinterkläder.
Syrran fick samma summa.
Det var mycket pengar för både föräldrarna och oss barn i det sammanhanget.

Så att föräldrarna skulle hjälpa oss att köpa bostad: har inte funnits på kartan.

Inte förrän jag skulle köpa bostad för några år sedan och tittade på olika små gårdar. Då erbjöd pappa att om jag hittade drömstället men det krävde lite högre lån än jag egentligen kunde ta, så kunde han belåna skogen hemma bara jag betalade räntan.
Så han kunde "låna ut ett lån".
Nu hittade jag min gård väldigt billigt så det behövdes inte, men det var ändå ett väldigt hyggligt erbjudande.

Nej, det handlar om att det verkar legitimt att avsky en hel grupp pga vissa individers eländiga beteende.

Säg att jag vissa individer ur gruppen kvinnor/kvinnor/män/invandrare gör en sak jag inte gillar; är det okej att säga att jag avskyr kvinnor/män/invandrare?

Det är den skillnaden som barnhatare verkar helt bortse ifrån - de verkar som om det är okej att avsky en hel grupp för att vissa individer beter sig illa.

fast vem bestämmer vad nån annan får tycka och tänka? har jag inte rätt att tycka som jag vill? hur ska jag kunna tycka om något som jag inte tycker om? jag avskyr barn generellt precis som jag avskyr ormar och katter t ex. det är ingen som talar om för mej att jag inte får säga att jag avskyr ormar. jag avskyr vissa typer av människor, det är min fulla rätt. eller för att vara exakt, jag avskyr de flesta.

fast vem bestämmer vad nån annan får tycka och tänka? har jag inte rätt att tycka som jag vill? hur ska jag kunna tycka om något som jag inte tycker om? jag avskyr barn generellt precis som jag avskyr ormar och katter t ex. det är ingen som talar om för mej att jag inte får säga att jag avskyr ormar. jag avskyr vissa typer av människor, det är min fulla rätt. eller för att vara exakt, jag avskyr de flesta.

Notera att @cirkus bara ville påvisa tankeexperimentet med:
"är det okej att säga att jag avskyr kvinnor/män/invandrare?" som är samma typ av utsaga.

inte ta ifrån någon rätten att vara misogyn, rasist eller barnhatare.

(Att jämföra djur med grupper av människor i detta sammanhang är inte samma sak.)

Notera att @cirkus bara ville påvisa tankeexperimentet med:
"är det okej att säga att jag avskyr kvinnor/män/invandrare?" som är samma typ av utsaga.

inte ta ifrån någon rätten att vara misogyn, rasist eller barnhatare.

ja det är okej. så länge man inte gör något av det, hatbrott t ex. man kan behandla folk neutralt fastän man avskyr dom

Du har rätt att tycka precis vad du vill, det har väl ingen sagt något om (i allafall inte jag) - det var inte rätten till tyckande jag reflekterade över utan mer analogen runt hur man uttrycker sig, det är mer vanligt att folk säger rakt ut att de hatar barn än kvinnor/män/invandrare.

Du har rätt att tycka precis vad du vill, det har väl ingen sagt något om (i allafall inte jag) - det var inte rätten till tyckande jag reflekterade över utan mer analogen runt hur man uttrycker sig, det är mer vanligt att folk säger rakt ut att de hatar barn än kvinnor/män/invandrare.

det har jag inte märkt något av faktiskt. tycker det är män och invandrare som det hörs att man hatar. sen möjligen barn.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 291
Senast: Mirre
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V