Det är åtminstone lovvärt att se sin egen skuld i situationer.
Men svagheten i ditt resonemang är att människor är individer som utvecklar egen vilja och egna tankar.
Även dina barn.
Jag är uppväxt i en "hel familj": mamma, pappa, två barn (min syster och jag).
jag ser absolut den typen av familjebild som väldigt bra för ett samhälle. Det är ur ren samhällssynpunkt betydligt sämre med separerade föräldrar, särkullsbarn och liknande situationer.
Om man ser på olika kostnader.
Det verkar - faktiskt, även om jag är medveten om att jag härmed sträcker ut den rakade halsen för lynchning - även vara bättre för barns och ungdomars psykiska hälsa, att ha en stabil familjesituation där de inte behöver byta bostad med jämna mellanrum, där de inte behöver förhålla sig till olika regler hos den ena föräldern jämfört med den andra.
Självklart finns det situationer där separation är uppenbart bästa lösningen för alla, men.
Men även i den "normala" familjestrukturen händer det saker som gör att det inte är så bra.
Varken min syster eller jag vill ha barn.
Antingen är det för att vi haft upplevelser (inte nödvändigtvis objektivt sanna, men subjektivt för oss båda) som gör att vi inte kan tänka oss att ha barn.
Eller så har vi uppfostrats till ansvarslösa egoister som bara tänker på oss själva och saknar all empati.
Egen vilja? Nja i viss mån. Du blir i mångt och mycket som du präglas. Sedan måste du som förälder se till att att det liv familjen erbjuder är så spännande och fantastiskt att barnet inte revolterar.
Om dina föräldrar gjort något fel? Det är svårt för mig att uttala mig om men alla föräldrar gör väl fel?
Det jag upplever att många föräldrar gör fel är att de inte backar upp sina barn ekonomiskt efter det att de fyllt 18 år. Med dagens bostadsmarknad är det inte rimligt att förvänta sig att en 25-30 åring kan köpa en attraktiv villa i ett bra område i någon universitetsregion. Utan det är föräldrarnas sak att fixa det enligt min mening. Och ja, Mina barn kommer inte behöva för oroa sig för det.