Faktiskt är det inte alla föräldrar som har de ekonomiska möjligheterna som krävs för att stötta vuxna barn.
Min familj igen, som exempel.
Mamma lågstadielärare, pappa metallare (båda pensionärer sedan ett år tillbaka).
Fick två medel- eller högbegåvade barn; syrran gick ur gymnasiet med 4.2 i medelbetyg och jag med 4.9.
Båda barn har läst på universitet/högskola.
Båda barn är tacksamma över möjligheten till studielån som är det som gjorde att vi faktiskt hade råd att studera vidare.
Föräldrarna har inte haft ekonomiska förutsättningar att hjälpa oss ekonomiskt i någon större utsträckning. Vi fick månadspeng, jag fick 100kr/månad år 1991 eller 1992 för nöjen. Mat och kläder fick vi förstås.
Medan jag studerade, fick jag vid något tillfälle ett par tusenlappar av pappa - för att köpa nya vinterkläder.
Syrran fick samma summa.
Det var mycket pengar för både föräldrarna och oss barn i det sammanhanget.
Så att föräldrarna skulle hjälpa oss att köpa bostad: har inte funnits på kartan.
Inte förrän jag skulle köpa bostad för några år sedan och tittade på olika små gårdar. Då erbjöd pappa att om jag hittade drömstället men det krävde lite högre lån än jag egentligen kunde ta, så kunde han belåna skogen hemma bara jag betalade räntan.
Så han kunde "låna ut ett lån".
Nu hittade jag min gård väldigt billigt så det behövdes inte, men det var ändå ett väldigt hyggligt erbjudande.
Folk har olika förutsättningar. Så länge man gör sitt bästa som din pappa finns det inget att invända.
50-talister och äldre i Sverige sitter dock på enorma rikedomar. Samtidigt finns det gott om barnfamiljer dom har det skralt. Stötta era barn så att de kan se till att ge barnbarnen en trygg uppväxt. Fast varför skulle de göra det när den yngre generationen bara bryr sig om sig själva?
Destruktiva beteenden föder andra destruktiva beteenden.