Bryta mot normen?

Att du anser att barnafödande enbart handlar om ens egen skull visar ju på den egoism jag talar om.

Menar du att du skaffat barn för att samhället kräver eller förväntar det?
För vems skull har du egentligen barn?

På vilket sätt är det bra för samhället att "olämpliga föräldrar" skaffar barn?
Med olämpliga kan exempelvis menas de individer som inte har förmåga att själva ta hand om sina barn (och sådana individer finns).

Om man är ofrivilligt barnlös och är öppen med det blir det ju en helt annan sak. Då är det "bra människor" som haft otur. De har ju dessutom större barnlängtan vilket har positiv inverkan på andra. Att barnafödande inte är något att ta för givet utan en fin gåva vi får av naturen.

Jösses - så du menar att de människor som är barnlösa frivilligt inte är bra människor?

Är det inte så, att ett av planetens stora problem är just överbefolkningen? Det svenska samhället får förhoppningsvis in tillräckligt med nya medborgare via invandring, men att skaffa barn för att Uppfylla Jorden känns lite ogenomtänkt. Vi börjar bli alldeles för många på den här planeten.

Är det inte så, att ett av planetens stora problem är just överbefolkningen? Det svenska samhället får förhoppningsvis in tillräckligt med nya medborgare via invandring, men att skaffa barn för att Uppfylla Jorden känns lite ogenomtänkt. Vi börjar bli alldeles för många på den här planeten.

Jag tänker lite likadant. En tanke jag har är att många skulle vinna på att adoption blev lite enklare och billigare (med reservation för att jag inte vet så mycket om dagens adoptionsläge, kanske har blivit smidigare).

Menar du att du skaffat barn för att samhället kräver eller förväntar det?
För vems skull har du egentligen barn?

På vilket sätt är det bra för samhället att "olämpliga föräldrar" skaffar barn?
Med olämpliga kan exempelvis menas de individer som inte har förmåga att själva ta hand om sina barn (och sådana individer finns).

Jag har barn för att jag själv vill det men förfäder, föräldrar och i viss mån även samhällets syn är naturligtvis något jag beaktat. Att håna föräldrar mor/farföräldrar och svärföräldrar för att de vill ha barnbarn är fullständigt förkastligt enligt min mening.

Om det rör människor som inte kan ellerklarar av att få barn så är det en annan fråga. Jag pratar om de som väljer bort barn för att de inte känner för det.

Jösses - så du menar att de människor som är barnlösa frivilligt inte är bra människor?

Ja, så kan man tolka det och i denna fråga anser jag det. Sedan finns det fler kriterier naturligtvis.

Nu är det ju inte så enkelt att man bara kan byta ut medborgare hur som helst.

Jag har barn för att jag själv vill det men förfäder, föräldrar och i viss mån även samhällets syn är naturligtvis något jag beaktat. Att håna föräldrar mor/farföräldrar och svärföräldrar för att de vill ha barnbarn är fullständigt förkastligt enligt min mening.

Om det rör människor som inte kan ellerklarar av att få barn så är det en annan fråga. Jag pratar om de som väljer bort barn för att de inte känner för det.

Att välja att avstå från barn är knappast att håna någon. Jag har vänner som är frivilligt barnlösa pga genetiska sjukdomar och att de aldrig skulle vilja utsätta någon annan för den smärta de gått igenom och det finns andra som anser sig själva högst olämpliga som föräldrar och avstår (vilket jag personligen skulle önska att fler hade insikten om så skulle lite färre barn råka illa ut) det skulle jag inte kalla egoistiskt. Att skaffa barn i det läget vore däremot.

Att välja att avstå från barn är knappast att håna någon. Jag har vänner som är frivilligt barnlösa pga genetiska sjukdomar och att de aldrig skulle vilja utsätta någon annan för den smärta de gått igenom och det finns andra som anser sig själva högst olämpliga som föräldrar och avstår (vilket jag personligen skulle önska att fler hade insikten om så skulle lite färre barn råka illa ut) det skulle jag inte kalla egoistiskt. Att skaffa barn i det läget vore däremot.
Jag pratar inte om undantagsfall.

Jag tänker lite likadant. En tanke jag har är att många skulle vinna på att adoption blev lite enklare och billigare (med reservation för att jag inte vet så mycket om dagens adoptionsläge, kanske har blivit smidigare).

De som vill adoptera gör redan det. Jg tror knappst att den grupp vi diskuterar vill ha adopterade istället för riktiga barn.

Jag pratar inte om undantagsfall.
Fast vad då undantagsfall? Hur vet du att merparten av de som väljer att avstå inte har goda skäl till det? Du väljer bort att umgås med folk utan barn, men sina skäl till barnlöshet är inte man kanske berättar för en random bekant utan endast något jag diskuterar med mina närmaste. Jag tror endast min mamma vet hela skälet till att jag är skeptisk till att skaffa barn. Det är inget jag basunerar ut till alla jag träffar.

???

Jag tror på individens frihet - inom vissa ramar förstås.
Om en individ väljer att skaffa barn - fine. Men jag erkänner att jag ännu inte vant mig tillräckligt vid konceptet "konstgjord befruktning för ensamstående" för att helt tycka att det är normalt ännu.
Om en annan individ av olika skäl avstår: fine!

Att anse att någon annan - exempelvis ens föräldrar - ska styra ev barnalstrande är så främmande!

Anser du också att föräldrarna borde styra vilken partner som är lämplig?

Att du anser att barnafödande enbart handlar om ens egen skull visar ju på den egoism jag talar om.
Men vad fint...
Om vi inte ska vara egoistiska så ska vi istället låta fler invandrare komma hit. :)
Vi ska ju enligt dig inte skaffa barn för vår egen skull. Då är det bättre att hjälpa de människor som redan finns tycker jag :)
Om barnafödande handlar om att inte vara egoistisk :)

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 291
Senast: Mirre
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2