Bryta mot normen?

Fast vad då undantagsfall? Hur vet du att merparten av de som väljer att avstå inte har goda skäl till det? Du väljer bort att umgås med folk utan barn, men sina skäl till barnlöshet är inte man kanske berättar för en random bekant utan endast något jag diskuterar med mina närmaste. Jag tror endast min mamma vet hela skälet till att jag är skeptisk till att skaffa barn. Det är inget jag basunerar ut till alla jag träffar.
Nej, jag förstår det då det är en känslig fråga. Samtidigt finns inte tid att utvärdera alla människor så man får göra visst urval från början.

Men vad fint...
Om vi inte ska vara egoistiska så ska vi istället låta fler invandrare komma hit. :)
Vi ska ju enligt dig inte skaffa barn för vår egen skull. Då är det bättre att hjälpa de människor som redan finns tycker jag :)
Om barnafödande handlar om att inte vara egoistisk :)

Ja, så kan man tänka om man anser att ens närmaste är som vem som helst.

Om man är ofrivilligt barnlös och är öppen med det blir det ju en helt annan sak. Då är det "bra människor" som haft otur. De har ju dessutom större barnlängtan vilket har positiv inverkan på andra. Att barnafödande inte är något att ta för givet utan en fin gåva vi får av naturen.
Och vem fan är du att avgöra och döma vem eller vilka som tillhör den ena eller den andra sorten? :confused:

Ditt resonemang är så obegripligt! :banghead:

Nej, jag förstår det då det är en känslig fråga. Samtidigt finns inte tid att utvärdera alla människor så man får göra visst urval från början.

Måste man "utvärdera" och "göra urval"?

Jag menar:
Du kategoriserar i bra eller dåliga människor beroende på om man har barn eller inte.
Vilka fler sorteringsgrunder har du?

Varför är det viktigt att gruppera?

Jag håller med dig om vad du skrivit tidigare: normer styr väldigt mycket av vårt beteende.
Men alla normer är ju inte av godo utan kan behöva förändras för "det allmännas bästa".
Tidigare var det norm även i Sverige att aga barn i viss utsträckning. Den normen har tack och lov föärändrats.
Tidigare var det så "normalt" att röka att läkare satt och bolmade på cigarretter under arbetstid. Det är ju väldigt bra att man ändrat på den normen så att det vore väldigt onormalt att röka under arbetstid.

Jag tror att det är viktigt, när vi styrs av normer, att faktiskt med jämna mellanrum ifrågasätta om normen i fråga SKA få styra vårt beteende.
Och att ifrågasätta om normen är "bra".

Jag upprätthåller också normen om att skaffa barn men då genom att utesluta barnlösa från olika tillställningar och sammanhang.

För mig står barnlöshet för egoism och någon slags tro att man inte har förpliktelser mot någon. Det är inget jag vill att mina barn ska påverkas av.
Men kära nån, vad hände med permanentbanningar för folk som uppenbart bara skriver för att provocera?

Måste man "utvärdera" och "göra urval"?

Jag menar:
Du kategoriserar i bra eller dåliga människor beroende på om man har barn eller inte.
Vilka fler sorteringsgrunder har du?

Varför är det viktigt att gruppera?

Jag håller med dig om vad du skrivit tidigare: normer styr väldigt mycket av vårt beteende.
Men alla normer är ju inte av godo utan kan behöva förändras för "det allmännas bästa".
Tidigare var det norm även i Sverige att aga barn i viss utsträckning. Den normen har tack och lov föärändrats.
Tidigare var det så "normalt" att röka att läkare satt och bolmade på cigarretter under arbetstid. Det är ju väldigt bra att man ändrat på den normen så att det vore väldigt onormalt att röka under arbetstid.

Jag tror att det är viktigt, när vi styrs av normer, att faktiskt med jämna mellanrum ifrågasätta om normen i fråga SKA få styra vårt beteende.
Och att ifrågasätta om normen är "bra".
Jag håller med om det. Jag har också utvärderat normen om barn och kommit fram till att jag anser att den normen är bra.

Här handlar det om att hjälpa barn som redan lever och finns till eller ett barn som inte ens finns dvs som inte ens finns i magen.
Ja då kan det ju vara bra att hjälpa de barn som redan finns till.

Men varför tar inte alla ni barnlösa i tråden och ordnar tre adoptivbarn var då?

Snacka går ju...

OK.
Kan du utveckla varför det är bra att "alla" ska ha barn?

Alla måste inte skaffa barn men jag tycker att det är bra att folk får bekräftelse av människorna i samhället när de gör det.

Ett samhälle behöver barn. Annars går det välmående samhället snart under.

Men varför tar inte alla ni barnlösa i tråden och ordnar tre adoptivbarn var då?

Snacka går ju...

Vänta nu.
En del barnlösa är det frivilligt och vill då varken producera biologiska eller adoptera andra barn.
Andra är ofrivilligt barnlösa. En del av dem adopterar. Några får inte adoptera för att "givarländerna" har synpunkter. Andra får inte av hälsoskäl. Några blir "bortsorterade" vid utredning inför adoption, exempelvis på grund av ålder.

Snacka går ju...
Jag hade gärna adopterat. Men det är väldigt svårt idag att få adoptera Och det tar många år
Finns många anledningar men det är många länder som hellre vill adoptera barnen inom landet och det är många länder där folk vill få adoptera
Och en del andra skäl också

Alla måste inte skaffa barn men jag tycker att det är bra att folk får bekräftelse av människorna i samhället när de gör det.

Ett samhälle behöver barn. Annars går det välmående samhället snart under.

Fast det är ju stor skillnad på att "bekräfta" dem som skaffar barn jämfört med dina tidigare uttalanden som syftar till att straffa eller nedvärdera dem som inte gör det.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 291
Senast: Mirre
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2