Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

Hellu, undrar om någon har ngt tips om en bra hopphingst att
betäcka med? Är i funderingar på att betäcka mitt hbl sto i år,
hon är e. Krocket ue. Galant (se bild nedan) Gärna en lite
modernare hingst, högrest och kanske lite kortare i kroppen.

(Bild på min pålla för intresserade: http://www.maler.se/pernilla/bilder/vrk4.jpg )

Q E - Voltaire : STALYPSO :love: :love: om sperman är bra (får besked hur det verkar nästa vecka) även kollat på Montender men vill undvika fryst om möjligt . ngt annat förslag på vad som passar ett lite typiskt Qe sto ?? de borde ju finnas ngr som betäckts vid det här laget...

Det undrar jag också! Har grav beslutsångest för min märr i år. Hade så gott som bestämt mig för Carson Ask men så dog ju han :(

Nu känner jag mig nästan nollställd. Stoet är dräktig med Cartier i år, så blir det bra är det mycket möjligt att det blir en repris. Men fler kandidater vore ju trevligt...

Jag har ett sto f. 96 Bellini-Chapman. Går MSV dressyr. Är runt 160 cm så jag letar efter en hingst som ger lite större! Hennes första avkomma e. Sandakan verkar bli fin med bättre ben, bättre galopp o större! Han är 2 detta året och höjdmässigt är han strax i kapp sin mor.
Vill ha en högrest hingst av god modell, med bra ridbarhet o gärna MKT BRA trav o galopp.
Har funderat på nga Blue Hors hingstar; Hotline, Rush Hour o Don Romantic.
Även Biggles eller Briar hade jag kunnat tänka mig (är mest inne på Biggles just nu). Stoets mor har en avkomma som är e Briar som dom tycker är superfin..
Samba Hit? Han e ju stor iaf. Florenio gillar jag men han går bort för att han ger smått.
Några tips eller ideer????

kl

Jag kan bara konstatera att jag inte har några kandidater klara till mina ston ännu, finns ju lite tid kvar dock. :angel:

Första stoet som ev. ska betäckas om om hon inte blir såld är beräknad till 6 maj. Inga klara kandidater, har bara kommit fram till att det nog måste blir nån poppis hingst eftersom jag ska försöka sälja henne dräktig om hon ska betäckas nu då.
Inga "front-runners" men Ludwigs Champion och Tsarevitj har jag tänkt på eller Lancier. Frågan är om han är för omodern för marknaden..)

Stoet som nu är dräktig med Alligatorn ska ej betäckas om.

Sista stoet ska betäckas med har INGEN som helst aning om med vad. Jaguaren, Alligatorn eller kanske Robin Z.. Sen spanar jag neråt Danmark -Tyskland och har hittat några intressanta där nere..

Har vaga funderingar på att betäcka mitt sto med stammen
Flyinge Flamingo-Ralme Z. Jag vill få fram ett alround föl med bra temperament. Mamman är bra på både hoppning och dressyr, bra i psyket men har en del nerv. Hon är ca 163 cm vilket är en höjd jag skulle vilja ha även på fölet.

Jag har nästan helt bestämt mig för att betäcka mitt sto Wilma e.D-Day ue.Martini med hingsten Twiligt.

Jag har sedan ett arabsto som förmodligen kommer gå till EG Pauli eller Lotus.

Temperamentsmässigt hade jag aldrig gjort den kombinationen. Och då har jag inget emot varken Twiligt eller D-Day.

Nä inte jag heller... :smirk:

Kompisen har en unge från Twights första årgång, den urstor, nog bland det största jag sett för sin ålder.
Han är rätt vass fastän morsan är det coolaste som finns typ..
Morsan har inga vassa i stammen som spökar här heller.

Twight är dock rätt fint men vad har han presterat?
Har inte sett han till han sen bruks å jag är nyfiken... :)

ok, det där var info som jag behöver då jag varit inne på Twiligt. Har ett sto av större modell, lagom nerv. Men vill ha en något mindre o ädlare avkomma. Hon själv är e Royal Olymp- Davignon, hennes mamma är 174 och jag tror hon landar där någonstans själv. Men på din beskrivning låter det som att det ändå kan bli rejält stort?

Om man vil´l ha en mindre avkomma så skulle inte jag tagit Twiligt på ett sådant stort sto, men nu har jag bara sett en avkomma ska vi väl tillägga men som sagt att han STOR och vass så det är ju lite att fundera på.

Jag tror denna pojk blir över 175cm :crazy:

Ok. Such.. Ja det är så svårt att välja hingst så jag tror snart jag struntar i det. Kanske ska satsa på treårs test och sen tävling i stället. Frågan är bara vem som ska rida ... är hoppryttare i grunden. :rofl:

I know the feeling!!

Helt hopplöst med hingstvalen i år men jag har nu äntligen hittat ett par "front runners" till min gråa iaf.

Vad jag ska lägga på stoet som ska säljas om hon inte blir såld avvaktar jag med, väntar lite o se vad som händer fram till fölningen, är ju 1½ mån kvar lite drygt så jag har ju lite tid på mig.

Sen har jag hittat ett nytt sto jag är sugen på att köpa så där ska det också väljas men jag tror jag har hittat hingsten till henne iaf!! *ler hemlighets fullt* :angel:

Jag har bestämt mig, men det kan hända saker på vägen med både fölning, sto och hingst, men går allt som jag har tänkt det så betäcks mitt sto e. Turban Rose-Midas-Steinpilz xx med Stalypso efter att ha fölat i mitten av maj.
Jag ska även låna ett dressyrsto, e. Chapman-Herzbube-Cosmos xx, 13 år och har aldrig varit betäckt förut. Till henne har jag valt Rosevelt med Loredes som reservhingst eftersom den förstes kvalitet var lite osäker föregående år. Jag får väl se vad veterinären säger om henne när hon kommer i brunst.
Till det första stoet har jag inte helt valt reservhingst, jag har en fin åring e.Empire, så han är en stark reservkandidat, hon är dräktig med Tornesch nu, så blir det fölet fint ligger han också bra till. Förra året blev det "panikbyte" då hingsten jag hade valt ej var hemma när stoet blev brunstigt, så i år väljer jag reserver i lugn och ro hemma;)

Kan någon snäll och vänlig person tipsa mig om en hingst med följande egenskaper?

- Högrest
- Dressyrstammad
- Det finns både fin gång och god hoppförmåga
- Bra psyke
- Helst över 165 cm och bör lämna stort (iaf hästar över 165 cm)
- Modern typ

Tacksam för tips!

OBS! Hingsten ska finnas i Sverige och finnas tillgänglig via semin. EJ FRYST!

Hej,
nu kan jag inte se mer av din hästs stam än att hon är e. Royal Olymp. De avkommor jag sett efter honom har varit riktigt stora.

Hermes - har fina gångarter och är inte så stor, presterat fint på tävlingsbanan, kanske?

Måste den befinna sig i Sverige eller funkar det om den är godkänd på import? (TAI alltså)

I så fall finns ju tex Hampton :love:

Chirlon som är ue: Kaliber skulle jag inte lägga på en D-Day-märr... :eek:

Jo, jag vill nog helst att den ska stå i Sverige! :d

Saigon är fin, men om han inte finns tillgänglig i år.. finns det inte mycket att göra. ;) Chirlon hade jag nog inte vågat använda som QuickStar sa också, för Kaliber där.. :idea:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 055
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 048
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 012
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 311
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna