Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

Vad trevligt!

Halvblodsstoet, som inte jag äger utan som jag bara tar hand om då ägaren bor i Sthlm, e. Don Romantic-Sunny Boy ska förmodligen betäckas efter treårstest och då vill vi gärna ha Floresco om han går att få tag på. Annars ev. Florencio eller så hoppas jag att det finns någon trevlig ny hingst på bruksprovet. Stoet är väldigt rörlig, stor och mycket känslig men lätt att hantera. Vill ha Florestan-blodet på henne då hon har mycket gång, men saknar lite mjukhet i ryggen. Och så älskar jag temperamentet och ridbarheten på Florestan-hästarna.

Har lite beslutsångest vad gäller hingst till mitt sto (e: Weltman-Magritte). Funderar på Don Romatic men har även tittat på Floresco. Är dock lite tveksam till FAI, då det är hennes första föl. Har du någon koll på om Floresco har några avkommor? Hur han i så fall förärver sig..? Vet mkt lite om denna hingst men blir jätteglad om någon annan vet mer...

Betäcckningsbevis är de hingstar som inte är godkända av ASVH. De har alltså löst licens men avkomman får grå papper.

Vi har bestämt oss för att betäcka lilltösen med Loredes nu när han finns tillgänglig. Av de jag har hört så är Floresco lågställd och Florencio har blivit överjordisk numera. Fast då dubblar du på weltmeyer. Don Romantic har passat våra svenskstammade ston bättre än de tyskstammade, så har du ett sto som är lite styv i ryggen rekommenderar jag inte DR.

så med andra ord är det ingen skillnad?

Det är stor skillnad.

Licens ger gröna papper och allt vad det innebär medan betäckningsbevis ger grå papper. Grå papper är inte stamboksberättigade, får ine delta i en massa unghästevenemang, och oftast har de hästarna ett lägre marknadsvärde.

okej, förstod bara att betäckningsbevis är sådana som ej är godkända och att de löst licens, så det var därför jag förstod det så. tack för att du rede ut det :bow:

Kan någon snäll och vänlig person tipsa mig om en hingst med följande egenskaper?

- Högrest
- Dressyrstammad
- Det finns både fin gång och god hoppförmåga
- Bra psyke
- Helst över 165 cm och bör lämna stort (iaf hästar över 165 cm)
- Modern typ

Tacksam för tips!

OBS! Hingsten ska finnas i Sverige och finnas tillgänglig via semin. EJ FRYST!

Tycker Biggles 1015 passar in. Han går ju dressyr själv med bra resultat. Men stammen är väl inte helt dressyr med tanke på Magini, men det är ju lite längre bak;) Men annars tycker jag att han passar in på vad du söker;)

Jag har ett sto f. 96 Bellini-Chapman. Går MSV dressyr. Är runt 160 cm så jag letar efter en hingst som ger lite större! Hennes första avkomma e. Sandakan verkar bli fin med bättre ben, bättre galopp o större! Han är 2 detta året och höjdmässigt är han strax i kapp sin mor.
Vill ha en högrest hingst av god modell, med bra ridbarhet o gärna MKT BRA trav o galopp.
Har funderat på nga Blue Hors hingstar; Hotline, Rush Hour o Don Romantic.
Även Biggles eller Briar hade jag kunnat tänka mig (är mest inne på Biggles just nu). Stoets mor har en avkomma som är e Briar som dom tycker är superfin..
Samba Hit? Han e ju stor iaf. Florenio gillar jag men han går bort för att han ger smått.
Några tips eller ideer????

Biggles tycker jag låter bra. Jag har 3st efter honom som är mycket trevliga. Har för mig att jag läste här inne någonstans att där var någon som hade just ett Biggles-Bellini avkomma som såg fin ut. Det måste ha varit förra årets säsong....

Hör med Ängagården, de borde ju veta iaf. Jag har valt honom pga hans fina fölårgång 2007 och för att modern till stoet fick ett enormt bra föl efter honom.

Nu är jag mest inne på Don Romantic. Han e läcker! :bow: Tror att han hade passat mitt sto ypperligt. Hans siffror e ju inte att förakta heller..Fast nackdelen är ju att jag inte har sett honom live..
Hörde något om att han inte rids längre eller var det nån som hittar på?? Nåt om ryggen??? Men hans rygg måste väl va ok om han ska hoppa på bocken så mkt?!

*kl*

Bara lite nyfiken, någon som vet om Rubignon finns för avel i år? Jag får inte upp listan över vilka som löst licens... är småkär i honom :angel:
:bow:

Jag kommer att betäcka med Homme d´Honneur xx 1055 på grund av hans avkommor en gick på Bolerups 3 års test med 51p har hört om några till avkommor som har haft bra poäng. WWW.hommedhonneur.se
Jag hoppas att få en fölunge med vackra rörelser.:)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 055
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 040
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 007
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka