Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iom det och att vi inte har barn(hans barn från tidigare förhållande är alla vuxna) så påverkar det ingen om vi gör vad vi tycker är kul. Eller ja, det påverkar ju oss i form av att vi får mer glädje och färre tråk-måsten i livet.

First: jag är ytterst tveksam till att det verkligen skulle handla om att folk kan men sen ändå gör det som är "roligt". Är det "roligt" som gör att kvinnor står i köket? Är det "roligt" att det är männen som snickrar? Nej, svaret är ju fortfarande könsnormer. Vad vi (ska) anse vara "roligt" är ju också något som omgivningen trycker på oss. Vad som är roligt för killar, och vad som är roligt för tjejer. Representation har en mycket stor del i detta, speciellt under uppväxten.

Vilket för mig till ovan citat. "Påverkar ingen", ja, om man är fullständigt isolerad så påverkar det ingen. Om inte, så påverkar det alltid någon. Jag har vänners barn, grannbarn, syskonbarn jag i allra högsta grad påverkar ändå. Jag påverkar de som ser vad jag gör i sociala medier. Alla handlingar som ses av andra, ger intryck.
 
First: jag är ytterst tveksam till att det verkligen skulle handla om att folk kan men sen ändå gör det som är "roligt". Är det "roligt" som gör att kvinnor står i köket? Är det "roligt" att det är männen som snickrar? Nej, svaret är ju fortfarande könsnormer. Vad vi (ska) anse vara "roligt" är ju också något som omgivningen trycker på oss. Vad som är roligt för killar, och vad som är roligt för tjejer. Representation har en mycket stor del i detta, speciellt under uppväxten.

Vilket för mig till ovan citat. "Påverkar ingen", ja, om man är fullständigt isolerad så påverkar det ingen. Om inte, så påverkar det alltid någon. Jag har vänners barn, grannbarn, syskonbarn jag i allra högsta grad påverkar ändå. Jag påverkar de som ser vad jag gör i sociala medier. Alla handlingar som ses av andra, ger intryck.

Att män snickrar beror främst på biologi skulle jag vilja påstå. Enklast att låta den starkaste parten ta hand om det tyngre arbetet.

Det är ingen slump att många hamnar i traditionella roller när de skaffar villa och barn. Från livet i bostadsrätten utan barn där båda lika gärna kunde göra allt, hamnar man i en situation där det blir väldigt mycket enklare om mannen gör det tunga jobbet och kvinnan tar hand om barnen under tiden.
 
Att män snickrar beror främst på biologi skulle jag vilja påstå. Enklast att låta den starkaste parten ta hand om det tyngre arbetet. Det är ingen slump att många hamnar i traditionella roller när de skaffar villa och barn.

Från livet i bostadsrätten där båda kunde göra allt, hamnar man i en situation där allt blir väldigt mycket enklare om mannen gör det tunga jobbet och kvinnan tar hand om barnen.

Jag är inte intresserad av varken dina killgissningar eller din mansplaining.
 
Att män snickrar beror främst på biologi skulle jag vilja påstå. Enklast att låta den starkaste parten ta hand om det tyngre arbetet.

Det är ingen slump att många hamnar i traditionella roller när de skaffar villa och barn. Från livet i bostadsrätten utan barn där båda lika gärna kunde göra allt, hamnar man i en situation där det blir väldigt mycket enklare om mannen gör det tunga jobbet och kvinnan tar hand om barnen under tiden.
Vilka tunga arbeten är det tänker du dig? Det är knappast tungt arbete att valla runt en gräsklippare, använda en borrmaskin eller skruva i en propp. Är man en frisk kvinna orkar man utan problem att byta däck på bilen. Hur kommer det sig att omsorg är så kvinnodominerat det är ju stort sett bara tunga lyft, medan att köra diverse anläggningsmaskiner är mansdominerat inte ett enda jäkla tungt lyft. Finns servo sedan länge.
 
Vilka tunga arbeten är det tänker du dig? Det är knappast tungt arbete att valla runt en gräsklippare, använda en borrmaskin eller skruva i en propp. Är man en frisk kvinna orkar man utan problem att byta däck på bilen. Hur kommer det sig att omsorg är så kvinnodominerat det är ju stort sett bara tunga lyft, medan att köra diverse anläggningsmaskiner är mansdominerat inte ett enda jäkla tungt lyft. Finns servo sedan länge.

När jag fortfarande körde buss hände det att tanter undrade hur jag orkade styra den jättestora bussen 🤷‍♀️🙈
 
Jag hade också träslöjd i skolan, och många tjejer med mej.
Inte ser jag det som en manlig grej? Jag snickrar fortfarande om de behövs, och skruvar i bilar för den delen.
Jag gör de som är kul, oavsett normer.
Normerna skapar vi, och sedan gör vi det till ett problem.
Varför?

* Jenny *

Hos oss valde kanske 90 %, killar som tjejer, syslöjd. Det var lugnt och skönt och man kunde lyssna på musik och snacka medan man sydde lite :p

Såhär i efterhand kan jag ju tycka att det var väldigt märkligt att inte båda ämnena var obligatoriska även på högstadiet.
 
Vilka tunga arbeten är det tänker du dig? Det är knappast tungt arbete att valla runt en gräsklippare, använda en borrmaskin eller skruva i en propp. Är man en frisk kvinna orkar man utan problem att byta däck på bilen. Hur kommer det sig att omsorg är så kvinnodominerat det är ju stort sett bara tunga lyft, medan att köra diverse anläggningsmaskiner är mansdominerat inte ett enda jäkla tungt lyft. Finns servo sedan länge.

Ofta behöver du ha viss styrka när du ska förflytta material och dessutom är god räckvidd en fördel.
Kvinnor väljer nästan alltid längre och starkare män än de själva.
Även hastighet på arbetet är viktigt. Lite skillnad om altanen kommer upp på tre dagar eller tre veckor.
 
Ofta behöver du ha viss styrka när du ska förflytta material och dessutom är god räckvidd en fördel. Även hastighet på arbetet är viktigt. Lite skillnad om altanen kommer upp på tre dagar eller tre veckor. Kvinnor väljer nästan alltid längre och starkare män än de själva.
Räckvidd? Varför skulle det ta längre tid för en kvinna att göra jobbet? Är du en god maskinförare behöver du inte gå ut och flytta materialet, dessutom är du väldigt sällan ensam. Tunga lyft är ju i stort sett eliminerade på grund av arbetsmiljöregler. För det mesta går maskinföraren aldrig ur maskinen, de har en markpersonal som sköter grovgörat.
 
Räckvidd? Varför skulle det ta längre tid för en kvinna att göra jobbet? Är du en god maskinförare behöver du inte gå ut och flytta materialet, dessutom är du väldigt sällan ensam. Tunga lyft är ju i stort sett eliminerade på grund av arbetsmiljöregler. För det mesta går maskinföraren aldrig ur maskinen, de har en markpersonal som sköter grovgörat.

Jag pratar hushållsarbete nu av tyngre karaktär. Kvinnor väljer som sagt i regel män som är starkare och större än de själva. Män har ofta dessutom fler träningstimmsr i praktiskt fysiskt arbete. Därav är det inte förvånande att det i regel är män som gör dessa uppgifter.
 
Jag pratar hushållsarbete nu av tyngre karaktär. Kvinnor väljer som sagt i regel män som är starkare och större än de själva. Män har ofta dessutom fler träningstimmsr i praktiskt fysiskt arbete. Därav är det inte förvånande att det i regel är män som gör dessa uppgifter.
Vilka typer av arbetsuppgifter det i ett hem tex? Flytta stora byråer på egen hand utan att tömma dom först?
 
Men inget av dessa är ju särskilt tunga arbetsuppgifter som kräver någon speciellt styrka.

Poängen är inte att man måste vara stark och ha räckvidd för dessa uppgifter. Poängen är att du har en fördel om du har styrka och räckvidd för dess uppgifter.

Samtidigt skapar kvinnan en närmare relation till barnen första månaderna så en fördel för henne att ta barnen också.
 
Är så konstigt det där.. På stallet klarar alla kvinnor av att göra tunga saker såsom att bära höbalar, mocka en massa kärror av träck i blöta hagar, slå ned stolp och de klarar av att hantera både skruvdragare och elaggregat.
Men i hemmet så är det lättast om vi tar hand om barnen..

Hur går det ihop @Khasa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
28 29 30
Svar
581
· Visningar
19 339
Senast: MiniLi
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 172
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp