Gastro/Koloskopi-propofol

Ska åka till affären och köpa långfranska och prickig korv som man tydligen får äta. Fryser in lammfiolen tror jag. Ramen nudlar har jag redan hemma. Dricker äcklig movicol två ggr per dag. Urrk. Det enda jag funderar på är att jag aldrig äter frukost. Men, men.

Jag gjorde båda i vaket tillstånd utan lugnande och även om koloskopi inte är en trevlig grej är det att föredra framför gastroskopi, DET gör jag inte om vaken. Det är hiskeligt svårt för mig att ignorera krärkreflexen så att hela tiden få höra "slappna av så går det lättare" gjorde ingen skillnad alls. Men man ser väl bra saker där så det var ju bra att jag stod ut ändå. Hoppas på att aldrig behöva göra om det bara!
Ja fy farao. Mamma har fått plågas igenom den vaken ett X antal gånger, senast med midszolam- lugnande för döende bla

Ja fy farao. Mamma har fått plågas igenom den vaken ett X antal gånger, senast med midszolam- lugnande för döende bla
Stackars din mamma! :( En gång är ju faktiskt jobbigt nog, tycker jag!
Men Midazolam är ju vanlig lugnande som även tandläkare använder sig av tex. Eller om man har epilepsi kan man ha det som akutmedicin. Väldigt vanlig i vården för de mest olika typer där lugnande kan behövas.

Stackars din mamma! :( En gång är ju faktiskt jobbigt nog, tycker jag!
Men Midazolam är ju vanlig lugnande som även tandläkare använder sig av tex. Eller om man har epilepsi kan man ha det som akutmedicin. Väldigt vanlig i vården för de mest olika typer där lugnande kan behövas.
Jo men är ju inte direkt det första man ger kanske generellt ändå 🤔, hon har haft lugnande innan men inte den men hursomhelst ja, fy så synd om henne att gå igenom det så många gånger 😔😢, räcker säkert som du säger med en gång =/.

Jo men är ju inte direkt det första man ger kanske generellt ändå 🤔, hon har haft lugnande innan men inte den men hursomhelst ja, fy så synd om henne att gå igenom det så många gånger 😔😢, räcker säkert som du säger med en gång =/.
Jo, varför skulle det inte vara det? Det är ju det som är lugnande, utöver de där som inte är benso, som oftast ges vid ångest.

Jo, varför skulle det inte vara det? Det är ju det som är lugnande, utöver de där som inte är benso, som oftast ges vid ångest.
Ah, har bara inte stött på det på olika avdelningar på sjukan på praktik förr utan mest när jag jobbade med vård i livets slutskede (cancer). Inte en dag utan att man lär sig något nytt 🙌

Jag gjorde båda i vaket tillstånd utan lugnande och även om koloskopi inte är en trevlig grej är det att föredra framför gastroskopi, DET gör jag inte om vaken. Det är hiskeligt svårt för mig att ignorera krärkreflexen så att hela tiden få höra "slappna av så går det lättare" gjorde ingen skillnad alls. Men man ser väl bra saker där så det var ju bra att jag stod ut ändå. Hoppas på att aldrig behöva göra om det bara!
Gastroskopi är tveklöst det värsta medicinska ingreppet jag någonsin varit med om. Har några bekanta som faktiskt upplevt det som ett rent trauma och haft ganska stora problem efteråt. Kan inte förstå hur man tillåts göra det utan lugnande eller att vara sövd. Jag köper dina argument tidigare i tråden, men att bli traumatiserad efter ett medicinskt ingrepp kostar ju också på...

Gastroskopi är tveklöst det värsta medicinska ingreppet jag någonsin varit med om. Har några bekanta som faktiskt upplevt det som ett rent trauma och haft ganska stora problem efteråt. Kan inte förstå hur man tillåts göra det utan lugnande eller att vara sövd. Jag köper dina argument tidigare i tråden, men att bli traumatiserad efter ett medicinskt ingrepp kostar ju också på...
Det är inte mina argument tyvärr. Hade det varit det hade det inte sett ut så här. Det är regionens överlag. Jag fick inte ens frågan om lugnande, bara just det att man tar bort frågan är en markering i sig. Även att man som klinik meddelar till inremitterande att det ska stå i remissen om lugnande krävs (annars hamnar man i icke lugnande kön). Nu finns det ju de som klarar av det och det är kanske svårt att sålla ut dem från de som inte gör, vad vet jag, och vad vet man själv innan man testat? Det borde egentligen de läkare som gör det veta, hur många som egentligen klarar det galant och hur många som rent krasst borde ha fått lugnande men som inte fick.... Hemskt att det finns människor som traumatiseras av det, men jag kan förstå det. Jag kände mig inte speciellt orolig över det, har man skrivit remisser där folk genomgått det utan lugnande, så varför skulle inte jag? Så jag kände inte att det här var för svårt, men insåg ganska fort att kroppen hade en annan åsikt, den reagerade reflexmässigt och det kvittade ju liksom hur jag försökte andas och "ta det lugnt" och "slappna av".

Nu verkar jag ha järnbrist igen trots järn i dropp i april förra året, inte oväntat för någon annan än min "nya" vårdcentral, så nu är frågan hur vi ska gå vidare. Nya undersökningar- koloskopi, gastroskopi och gynundersökning, trots gjorda 2021 av samma orsak och inget hittades, man bara konstaterade att jag ser frisk ut men har järnbrist... Jag hoppas jag slipper och bara får järn i dropp så jag slipper vara ständigt trött...borde kosta minst pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka