Gastro/Koloskopi-propofol

Vad jag lärde mig av att vara sekreterare på vc i Skåne är att man i Skåne blivit mer och mer restriktiv med lugnande och framför allt att söva. Det tar mycket resurser i ansrpåk, mycket snabbare om patienten står ut, kommer in och gör undersökningarna och går hem igen en kort stund efter. Kostar mindre, går fortare och fler patienter kan tas om hand. De som söver har oftast evighetslånga köer på över 1 år för att ens få en tid. Med lugnande tar det också längre tid och därmed också längre köer än de som erbjuder utan.

Aven om vi har vissa koer har ar det ju lang ifran sa lange som hos er. Ett par manader ... om det inte ar sa akut. Jag fick en petscan pa mindre an en vecka nar jag accepterade en helg eller kvalls tid.

Vad jag lärde mig av att vara sekreterare på vc i Skåne är att man i Skåne blivit mer och mer restriktiv med lugnande och framför allt att söva. Det tar mycket resurser i ansrpåk, mycket snabbare om patienten står ut, kommer in och gör undersökningarna och går hem igen en kort stund efter. Kostar mindre, går fortare och fler patienter kan tas om hand. De som söver har oftast evighetslånga köer på över 1 år för att ens få en tid. Med lugnande tar det också längre tid och därmed också längre köer än de som erbjuder utan.

Det kan absolut bli så att remisskön blir längre om pat ska sövas men det handlar ändå främst om en bedömning av prio på själva pat.

Det kommer att gå bra! Följ instruktionerna bara, både med timingen och med hur mycket du skall dricka. Jag har gjort båda flera gånger och har aldrig haft problem med att ta mig till sjukhuset på morgonen och då har jag ändå 45 minuter i bil från där jag bor till gastrokliniken.

Om de inte har sagt något om färgad mat dagen innan besök, ring och fråga. Senast jag gjorde båda fick jag stränga order om att inte äta något med "färg" i, t.ex var citronisglass OK eftersom den är genomskinlig men inte jordgubbsisglass eftersom den är röd. Om besöket var på en fredag så fick jag inte äta mat med färg efter onsdag kväll, alltså hela torsdagen. Det kan vara annorlunda i Sverige men om man ändå skall sövas så kan det ju vara bra att vara extra väl förberedd så att de kan se allt de behöver se.

Aven om vi har vissa koer har ar det ju lang ifran sa lange som hos er. Ett par manader ... om det inte ar sa akut. Jag fick en petscan pa mindre an en vecka nar jag accepterade en helg eller kvalls tid.
Akuta fall går förstås först oavsett var de skickas. Annars är det sådan lång väntetid tyvärr.
I Skåne började vissa ställen även att röntga på kvällar och helger, kortade tider avsevärt.

Jag valjer att inte ha ont varje gang ... och nar jag fick mina stents i hjartat gick de in i en blodader i hoger handled. Da far man inte valja om man far lungnande eller inte da det ar viktigt att man ligger still, men vaknade till flera ganger och kande hur nagot kallt rorde sig i armen och l nagon boj i blodkarlet ... det var faktiskt en ganska haftig kansla. :p
Men jag vaknade ocksa till flera ganger av att jag forsokte flytta vanster hand som inte var fastbunden men tog i saker som lag for sa den inte kunde flyttas.

Givetvis tar jag lugnande eller blir sövd om det krävs för ingreppet... men får jag välja är jag helt vaken :)

Det kommer att gå bra! Följ instruktionerna bara, både med timingen och med hur mycket du skall dricka. Jag har gjort båda flera gånger och har aldrig haft problem med att ta mig till sjukhuset på morgonen och då har jag ändå 45 minuter i bil från där jag bor till gastrokliniken.

Om de inte har sagt något om färgad mat dagen innan besök, ring och fråga. Senast jag gjorde båda fick jag stränga order om att inte äta något med "färg" i, t.ex var citronisglass OK eftersom den är genomskinlig men inte jordgubbsisglass eftersom den är röd. Om besöket var på en fredag så fick jag inte äta mat med färg efter onsdag kväll, alltså hela torsdagen. Det kan vara annorlunda i Sverige men om man ändå skall sövas så kan det ju vara bra att vara extra väl förberedd så att de kan se allt de behöver se.

Det har jag också fått i instruktionerna.

Jag har ocksa fatt instructioner om att inte ata nagot fargat ...

Akuta fall går förstås först oavsett var de skickas. Annars är det sådan lång väntetid tyvärr.
I Skåne började vissa ställen även att röntga på kvällar och helger, kortade tider avsevärt.

Har tycker man att det ar onodigt att ha personal och maskiner som inte anvands sa man lagger in vanliga patienter som inte ar riktigt akuta, men dar det kan vara bra att de far undersokningen sa fort som mojligt pa tider dar de anda maste ha personal och maskiner i gang for akutfall men dar de vet att akutfallen inte fyller ut tiden. Sjalvklart gar akutfallen fore, men de sticker in "vanliga manniskor" har och dar sa att det inte blir "overcrowded".

Maken fick sin forsta MRI som bekraftade att ryggraden i nacken holl pa att "ga av" och att han hade svullna lymfkortlar (cancer) klockan 10 samma kvall som docktorn kande en svullen lymfa. Tur att det inte var sa himla langt hem ... och middagen "pa stan" var mycket god vill jag minnas. :p
(Sedan ringde de och vackte oss 7am och ville att vi skulle komma in NU ... men han ar nu helt cancer free och ryggraden i nacken haller ihop.:)

Jag har ocksa fatt instructioner om att inte ata nagot fargat ...

Har tycker man att det ar onodigt att ha personal och maskiner som inte anvands sa man lagger in vanliga patienter som inte ar riktigt akuta, men dar det kan vara bra att de far undersokningen sa fort som mojligt pa tider dar de anda maste ha personal och maskiner i gang for akutfall men dar de vet att akutfallen inte fyller ut tiden. Sjalvklart gar akutfallen fore, men de sticker in "vanliga manniskor" har och dar sa att det inte blir "overcrowded".

Maken fick sin forsta MRI som bekraftade att ryggraden i nacken holl pa att "ga av" och att han hade svullna lymfkortlar (cancer) klockan 10 samma kvall som docktorn kande en svullen lymfa. Tur att det inte var sa himla langt hem ... och middagen "pa stan" var mycket god vill jag minnas. :p
(Sedan ringde de och vackte oss 7am och ville att vi skulle komma in NU ... men han ar nu helt cancer free och ryggraden i nacken haller ihop.:)
Bra system.
Här är, förlåt, i Skåne (har en tendens att glömma var jag bor ibland), är det inte bara röntgen på sjukhusen utan andra aktörer också, så sjukhusen tar de där urakuta och så skickas andra på andra ställen också, beroende på vad det handlar om. Vi hade riktlinjer vi följde, till exempel akuta röntgen av huvud skulle på ett visst ställe (sjukhusen), händer ett annat osv. På samma vis som vi hade rutiner för SVF-remisser (cancer) angående koloskopi tex samt koloskopi som patienten ville ha gjort i narkos, men som inte var akut. Det var de "andra" som röntgade kvällar och helger, sådant som inte prioriterades som akut. Sjukhus gör ju alltid det vid akut, men det är ju givet.

Ok, mycket TMI, men jag ska göra en Gastro/Koloskopi-propofol den 14 och ska laxera innan för att tömma tarmen. Har lite panik över att jag kommer få fekal inkontinens och funderar på hur jag ska undvika/skydda mig mot att det läcker eller tja, urrk?

Någon som vet vad som ger bäst skydd? Letat på nätet men det verkar mest vara dropp/urininkontinens.
Jag förstår dig! Numera har jag lärt mig att lita på mitt rumpknip, (och det är säkert helt lugnt för dig med) men när man inte är van att ta kraftigt laxerande och inte vet hur kroppen reagerar är det ju naturligt att vara lite osäker. Jag använde skydd inför min första rumpkoll hos läkare, för finns det nåt man kan göra för att bli lite lugnare i en jobbig situation, så varför inte?

Menstrosor (om du har det) eller en rejäl binda räcker nog långt, eller rejälare inkontinensskydd om du vill vara helgarderad. Kan i så fall rekommendera Tena pants som finns på välsorterade apotek, eller om du är nätt (typ stl M i kläder) Drynites sängvätningsskydd för tonåringar som finns i mataffärer. Jag använder såna ibland som mensskydd kraftiga dagar, sitter bra och syns inte under vanliga kläder.

Ok, mycket TMI, men jag ska göra en Gastro/Koloskopi-propofol den 14 och ska laxera innan för att tömma tarmen. Har lite panik över att jag kommer få fekal inkontinens och funderar på hur jag ska undvika/skydda mig mot att det läcker eller tja, urrk?

Någon som vet vad som ger bäst skydd? Letat på nätet men det verkar mest vara dropp/urininkontinens.
När jag gjorde, och drack rensnings medlet så satt jag i princip på toan hela tiden. Något läckage var det inte risk för men det var verkligen en rensning ungefär som den akuta delen av en magsjuka med diarré så räkna inte med att du kan göra någonting efter att du börjat hälla i dig rensningsmedlet. Det är också bra att ha något att smöra ändtarmen med för den blir rätt utnött precis som när man har diarré och torkar sig ofta. Så viktigt att smöra mycket så slipper man sveda. När du väl är tömd så finns det ju inget mer som kan komma ut så du behöver nog inget skydd. Jag förstår nog inte riktigt när du tänkt att du ska behöva det. När du väl ska åka till din undersökning så är mage och tarm helt tomma så det finns inget som kan rymma ut vid fel tillfälle och när du väl får äta igen så är allt tillbaka på normalt. Och som sagt räkna inte med att kunna göra något efter att du druckit medlet fram tills att magen är helt tom, det är bara att vandra fram och tillbaka till toaletten och samt hälla i sig mer tvålsmakande dryck.

Mmm, jag klarar inte av att göra det vaket, därför jag kommer att sövas tack och lov. Sedan vaknar jag upp och får bra nyheter förhoppningsvis.
Jag tänker också låta mig sövas nästa gång, senast så sövde de mig mitt i tydligen, jag minns bara att läkaren försökte ta sig runt en krök samtidigt som sjuksköterskan försökte ge mig mer smärtstillande, sen blev det svart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka