Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det börjar redan präglas som barn. Ser upp till personer - yrken. Hur man ser framtiden - vad är rimligt osv.
Fler kvinnor i vissa positioner blir som ringar på vattnet. Det har inget att göra med ens fysik utan vad man dras mot och som sagt mycket börjar tidigt.

Jo, det har med fysik att göra. Du kan inte strunta i flera faktorer bara för att du hittat en faktor som påverkar. Det är inte svartvitt utan påverkas av mängder faktorer för samverkan mellan biologi och miljö är en del.
 
Det mesta handlar om teknik mer än ren styrka, det kan alla lära sig om dom vill.

Handlar inte bara om att kunna lära sig utan om att vilja lära sig. Kvinnor söker sig bort från tekniska yrken och dras till sociala yrken med människor. På gruppnivå ska sägas.
 
Att män snickrar beror främst på biologi skulle jag vilja påstå. Enklast att låta den starkaste parten ta hand om det tyngre arbetet.

Det är ingen slump att många hamnar i traditionella roller när de skaffar villa och barn. Från livet i bostadsrätten utan barn där båda lika gärna kunde göra allt, hamnar man i en situation där det blir väldigt mycket enklare om mannen gör det tunga jobbet och kvinnan tar hand om barnen under tiden.
Nu är du ute på rätt djupt vatten. Det handlar inte om det är fysiskt krävande utan om helt andra faktorer. Eller du tänker att man blir trött i armen av att hålla i en skruvdragare?
 
Nu är du ute på rätt djupt vatten. Det handlar inte om det är fysiskt krävande utan om helt andra faktorer. Eller du tänker att man blir trött i armen av att hålla i en skruvdragare?

Inse att biologi och miljö samspelar. Orkar knappt ens diskutera när sådana självklarheter inte ens accepteras.
 
Finns inget i din länk som stödjer det du säger. Att du korrigerar för vissa saker betyder inte så mycket faktiskt.
Vet du hur man gör statistiska beräkningar? Att korrigera betyder att man försöker förklara samband med olika variabler som utbildningsnivå, antal sjukdagar, kön etc.
 
Handlar inte bara om att kunna lära sig utan om att vilja lära sig. Kvinnor söker sig bort från tekniska yrken och dras till sociala yrken med människor. På gruppnivå ska sägas.

I "kunna lära" sig finns inga könsskillnader (annat än att normer och strukturer gör att det blir svårare på olika sätt att "få lära sig"). I "vilja lära sig" finns en kraftig normpåverkan som vi vill balansera upp genom att aktivt arbeta med det.
 
Den här tråden är superderailad och jag tänker inte hålla på och bryta ut 700 inlägg som inte handlar om att UNDVIKA snedfördelning.

Imorgon kanske jag har tid men om någon vill fortsätta diskutera de olika ämnena så går det bra att starta nya trådar som håller sig till topic.

/mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
28 29 30
Svar
581
· Visningar
19 339
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 172
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp