Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ofta behöver du ha viss styrka när du ska förflytta material och dessutom är god räckvidd en fördel.
Kvinnor väljer nästan alltid längre och starkare män än de själva.
Även hastighet på arbetet är viktigt. Lite skillnad om altanen kommer upp på tre dagar eller tre veckor.
Jag kan inte låta bli att svara. Vi byggde altan i somras. Jag skötte grävningen eftersom jag tyckte det var roligast :laugh: , eller minst tråkigast kanske. Ca 30-40 skottkärror med jord skulle bort plus att det skulle grävas hål för stolparna. Maken fick mäta och märka ut eftersom det är så tråkigt så det har jag inte tålamod till.

Herregud de flesta sysslor klarar vilken människa som helst av, antingen man är kille eller tjej. Sen är det ju inte alltid man vill göra det där tråkiga men då får man väl försöka kompromissa eller hjälpas åt.
 
Jag kan inte låta bli att svara. Vi byggde altan i somras. Jag skötte grävningen eftersom jag tyckte det var roligast :laugh: , eller minst tråkigast kanske. Ca 30-40 skottkärror med jord skulle bort plus att det skulle grävas hål för stolparna. Maken fick mäta och märka ut eftersom det är så tråkigt så det har jag inte tålamod till.

Herregud de flesta sysslor klarar vilken människa som helst av, antingen man är kille eller tjej. Sen är det ju inte alltid man vill göra det där tråkiga men då får man väl försöka kompromissa eller hjälpas åt.

Imponerande gjort men gemene kvinna är inte som du.
 
Japp, på grund av normer.

Tror jag inte alls på. Det har sett likadant ut i olika kulturer och tidsåldrar. Männen gör det tunga arbetet. Vilket förövrigt är fullt naturligt då män är fysiskt starkare än kvinnor.

Sedan har du säkert på marginalen en effekt där fysiskt kapabla kvinnor väljer bort mansdominerade yrken för att de föredrar det sociala livet på kvinnliga arbetsplatser.
 
Nej, öppna ögonen och se vilka som gör det fysiskt tunga arbetet i Sverige och världen. Man måste vara blind om man inte ser att män nästan gör allt lite tyngre arbete.


https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/yrken-i-sverige/

Rätt talande att 99 procent av alla snickare och träarbetare är män.
Du kan ju börja med att länka rätt :)
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/yrken-i-sverige/

Och som du ser är undersköterskor/hembiträde/vårdbiträde 125 300 st kvinnor
Träarbetare/snickare 48 700 män

Som undersköterska ska du klara av tunga luft, knepiga personer, funka i lag, jobba självständigt, livsavgörande arbete, jobba skift (helst) och till en rätt krass lön.
 
Du kan ju börja med att länka rätt :)
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/yrken-i-sverige/

Och som du ser är undersköterskor/hembiträde/vårdbiträde 125 300 st kvinnor
Träarbetare/snickare 48 700 män

Som undersköterska ska du klara av tunga luft, knepiga personer, funka i lag, jobba självständigt, livsavgörande arbete, jobba skift (helst) och till en rätt krass lön.

Jag argumenterade inte för att de fysiskt tunga arbetena är viktigare. Jag bara konstaterar att det är fler män i de branscherna.

Barnskötare, lärare och sjuksköterska är imo viktigare yrken än snickare och lagerarbetare.

P.S. jag länkade rätt förövrigt. Du har samma länk som mig. :)
 
Jag argumenterade inte för att de fysiskt tunga arbetena är viktigare. Jag bara konstaterar att det är fler män i de branscherna.

Barnskötare, lärare och sjuksköterska är imo viktigare yrken än snickare och lagerarbetare.
Desto större anledning att få fler män till de typiskt kvinnodominerande yrkena och tvärtom.
Allt börjar i hemmet -> jämställdhet.
 
Desto större anledning att få fler män till de typiskt kvinnodominerande yrkena och tvärtom.
Allt börjar i hemmet -> jämställdhet.

Att få fler kvinnor till fysiskt tunga arbeten är som att be om problem. Det skulle öka antalet som inte orkar jobba fram till pensionen.

Fler män till barnomsorgen och vården? Fler män i skolan låter bra då barnen behöver manliga förebilder. Vården klarar sig nog bra utan männen faktiskt.
 
Att få fler kvinnor till fysiskt tunga arbeten är som att be om problem. Det skulle öka antalet som inte orkar jobba fram till pensionen.

Fler män till barnomsorgen och vården? Fler män i skolan låter bra då barnen behöver manliga förebilder. Vården klarar sig nog bra utan männen faktiskt.
Du missar poängen hela tiden.
Alltså ett kön har ingen betydelse utan det är normerna som gjort att det ser ut som det gör och du verkar vara ett ypperligt exempel på vad normer gör med folk. Du hade mest troligt haft en lite mer annorlunda uppfattning om du själv var kvinna.
Och allt är inte så svartvitt som du vill att det ska framstå som. Många kvinnodominerande yrken är väldigt tunga och det tycker många av de få män som ändå jobbar inom yrket.
Många mansdominerande yrken har maskiner så mycket fysisk styrka är preskriberat och sköts numera maskinellt.
 
Du missar poängen hela tiden.
Alltså ett kön har ingen betydelse utan det är normerna som gjort att det ser ut som det gör och du verkar vara ett ypperligt exempel på vad normer gör med folk. Du hade mest troligt haft en lite mer annorlunda uppfattning om du själv var kvinna.
Och allt är inte så svartvitt som du vill att det ska framstå som. Många kvinnodominerande yrken är väldigt tunga och det tycker många av de få män som ändå jobbar inom yrket.
Många mansdominerande yrken har maskiner så mycket fysisk styrka är preskriberat och sköts numera maskinellt.

Fast du missar poängen att de biologiska skillnaderna på könen har betydelse. Ja, även normer påverkar.

Att du finner kvinnor arbetandes i vården beror inte på att de gillar lyft utan för att de vill arbeta med människor. Samtidigt som du hittar fler män i tekniska yrken eftersom män generellt sett är mer intresserade av saker.

Sedan dras lika till lika vilket gör att de biologiska skillnaderna förstärks av normerna.
 
Fast du missar poängen att de biologiska skillnaderna på könen har betydelse. Ja, även normer påverkar.

Att du finner kvinnor arbetandes i vården beror inte på att de gillar lyft utan för att de vill arbeta med människor. Samtidigt som du hittar fler män i tekniska yrken eftersom män generellt sett är mer intresserade av saker.

Sedan dras lika till lika vilket gör att de biologiska skillnaderna förstärks av normerna.
Det börjar redan präglas som barn. Ser upp till personer - yrken. Hur man ser framtiden - vad är rimligt osv.
Fler kvinnor i vissa positioner blir som ringar på vattnet. Det har inget att göra med ens fysik utan vad man dras mot och som sagt mycket börjar tidigt.
 
Fast du missar poängen att de biologiska skillnaderna på könen har betydelse. Ja, även normer påverkar.

Att du finner kvinnor arbetandes i vården beror inte på att de gillar lyft utan för att de vill arbeta med människor. Samtidigt som du hittar fler män i tekniska yrken eftersom män generellt sett är mer intresserade av saker.

Sedan dras lika till lika vilket gör att de biologiska skillnaderna förstärks av normerna.

”De vill arbeta med människor” :rofl:

Redan någonstans innan barn börjar gå behandlar vi kvinnor och män olika. Flickor får mjuka leksaker och uppmuntras till lekar som är omhändertagande medan pojkarna får hårda leksaker osv.
 
Historiskt har i de allra flesta kulturer manliga och kvinnliga arbeten och uppgifter varit åtskilda, och inte nödvändigtvis så att männen tagit de fysiskt mest krävande arbetena. Camille Paglia har formulerat en del intressanta tankar kring detta och hon menar att den förändring som skett under det senaste halvseklet eller så, där den tidigare gemenskapen som fanns genom att man umgicks med personer av samma kön har försvunnit, har resulterat i många, främst kvinnor, mår sämre. Jag funderat på det och det är inte omöjligt att det ligger något i det Paglia säger.
 
Historiskt har i de allra flesta kulturer manliga och kvinnliga arbeten och uppgifter varit åtskilda, och inte nödvändigtvis så att männen tagit de fysiskt mest krävande arbetena. Camille Paglia har formulerat en del intressanta tankar kring detta och hon menar att den förändring som skett under det senaste halvseklet eller så, där den tidigare gemenskapen som fanns genom att man umgicks med personer av samma kön har försvunnit, har resulterat i många, främst kvinnor, mår sämre. Jag funderat på det och det är inte omöjligt att det ligger något i det Paglia säger.
Jag tycker att män som umgås i grupp utgör en rätt alarmerande fara för alla andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
28 29 30
Svar
581
· Visningar
19 339
Senast: MiniLi
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 172
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp