Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Forskningen visar att ju friare kvinnor och män blir desto mer könstereotypt väljer de. Så hur ska du komma vidare utan lagstiftning?

I Sverige håller jag inte med om att kvinnor får motstånd om de beter sig manligt. Snarare tvärtom. En kvinna som är VD, väljer ung man och jagar och snickrar får massa gillanden, medan folk blir provocerade av kvinnor som lever som husmödrar och älskar att sy.
Vilken forskning?
 
Forskningen visar att ju friare kvinnor och män blir desto mer könstereotypt väljer de. Så hur ska du komma vidare utan lagstiftning?

I Sverige håller jag inte med om att kvinnor får motstånd om de beter sig manligt. Snarare tvärtom. En kvinna som är VD, väljer ung man och jagar får massa gillanden, medan folk blir provocerade av kvinnor som lever som husmödrar.
Som här då tex https://hallbartbyggande.com/trogt-for-kvinnor-i-byggbranschen/ https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inga-framsteg-i-mansdominerad-bransch-metoo-forlojligas-pa-byggen
https://www.dt.se/artikel/utskalld-och-utslangd-for-att-hon-ar-kvinna
Orkade inte leta upp fler exempel.
 
Svarar på trådstarten då jag inte orkar bemöta alla som diskuterar varför det är bra att upprätthålla könsnormer och varför en är så FRI när en väljer helt enligt normen. Tänker istället kommentera frågeställningen dvs hur gör vi för att motverka snedfördelningen? Jo, vi pratar, pratar och pratar lite mer. Bryter ihop ibland, pratar ännu mer, och pratar lite till. Båda gör alla typer av sysslor, ingen syssla är enbart min eller enbart min partners, både inne i huset och i trädgården. Enda undantaget är bilen då jag är den enda med körkort och därmed fixar däckbyte (på firma), besiktning osv. Vi hjälps dock åt att komma ihåg att boka.

Det är ju typ omöjligt att hitta en heltäckande och varaktig lösning men vi kämpar emot så gott vi kan.
 
Nej det kan de inte utan att bli väldigt starkt ifrågasatta. Ofta är det helt omöjligt, ingen väljer väl en sämre lön för lika arbete.

Som jag sa blir en husmoder betydligt mer ifrågasatt än en kvinnlig VD.

Det där med sämre lön för lika arbete är en myt. Stämmer helt enkelt inte. Man får det man prioriterar.
 
Suck! Jag skulle vilja veta vad som gör världen bättre av att mannen å kvinnan diskar varannan gång. Eller byter 2 däck var på bilen...

* Jenny *
Tja.. jag har ju åtskilliga gånger sett folk som levt med starka könsroller och sen separerar paret eller den ena går bort eller sjuk.... Och den andra personen har väldiga problem... Män som inte kan ta hand om sitt hushåll eller kvinnor som inte vet något om bilen eller huset.
 
Tja.. jag har ju åtskilliga gånger sett folk som levt med starka könsroller och sen separerar paret eller den ena går bort.... Och den andra personen har väldiga problem... Vuxna män som inte kan ta hand om sitt hushåll eller kvinnor som inte vet något om bilen eller huset.
Ärligt talat känner jag fler vuxna män som inte kan ta hand om sig själva efter partners bortgång än omvänt. De flesta traditionellt manliga sysslor i hemmet är sådant som lätt kan lejas bort, medan de traditionellt kvinnliga sysslorna är sådant som alla förväntas göra själva (städa, tvätta, laga mat, sköta sin hygien och hålla kontakt med familj och vänner). De manliga sysslorna kan man lätt skala av sig genom att flytta till en lägenhet i närheten av kollektivtrafik.
 
Ärligt talat känner jag fler vuxna män som inte kan ta hand om sig själva efter partners bortgång än omvänt. De flesta traditionellt manliga sysslor i hemmet är sådant som lätt kan lejas bort, medan de traditionellt kvinnliga sysslorna är sådant som alla förväntas göra själva (städa, tvätta, laga mat, sköta sin hygien och hålla kontakt med familj och vänner). De manliga sysslorna kan man lätt skala av sig genom att flytta till en lägenhet i närheten av kollektivtrafik.
Ja jag har ett exempel på en 70-årig man som för första gången fick lära sig att använda tvättmaskin och som aldrig hade diskat eller städat under en lång relation.
Jag kan inte förstå att man inte vill ha vissa basickunskaper så att man kan ta hand om sig själv och det dagliga livet. Men ibland är det som att vissa personer i relationer inte verkar tänka på att något kan hända ens partner utan de verkar ta för givet att personen alltid kommer finnas där och vara frisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
29 30 31
Svar
603
· Visningar
19 559
Senast: Badger
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 177
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp