Akut sämre demens - vad göra?

Skulle apodos fungera?
Tror inte det, hon har ingen koll på vilken dag eller vilken tid det är. Det är det som gör att hon tar dubbla doser - hon var stensäker på att det var måndag i dag, så hon tog söndagsdosen i morse och några timmar senare måndagsdosen.
 
Bränn bort doften i ugnen.
Sätt igång den på högsta temperatur en stund, så är nog det mesta borta sen.
(såvida det inte är läckage också, för då måste du skura lite först)
 
Säg till om du behöver krigarhjälp eller bara komma bort lite. Jag har gravidhormoner så det räcker och blir över just nu ( lite synd om Jonas nästan...). ;)
 
Skönt att det gick att få hem henne och att du har bra vänner omkring dig @Stereo :) Försök slappna av lite när du är själv (och framförallt sov!).

Instämmer med övriga vad gäller spisen också, värm upp den rejält och hjälper inte det kör ugnsrengöring eller såpa. Ättika efteråt (när den svalnat) för ev kvarvarande lukt.
 
I första hand är det ju bäst att din mor får komma in på korttids eller annat boende.
Men om hon ska bo hemma så kan en careousel dosett underlätta, då kommer hon bara åt medicinen under den tid som den ska tas samt att dosetten signalerar när det är medicindags. Här kan man få den förskriven som hjälpmedel av vårdcentral eller hemsjukvård.
 
I första hand är det ju bäst att din mor får komma in på korttids eller annat boende.
Men om hon ska bo hemma så kan en careousel dosett underlätta, då kommer hon bara åt medicinen under den tid som den ska tas samt att dosetten signalerar när det är medicindags. Här kan man få den förskriven som hjälpmedel av vårdcentral eller hemsjukvård.
Men det här låter ju alldeles fantastiskt! Tack för tipset, det ska jag ta upp med läkaren! :)

Eller dränk in med såpa och ställ på 50--75 grader ett tag och skura bort allt sedan. Efteråt bränner du ur den som @ameo skrev.
Perfekt, detta ska jag testa. Råkar nämligen ha galet mycket såpa hemma av någon anledning, tror jag kört lite för många tankspridda rundor till Ica Kvantum på sistone...

Säg till om du behöver krigarhjälp eller bara komma bort lite. Jag har gravidhormoner så det räcker och blir över just nu ( lite synd om Jonas nästan...). ;)
:love: Kanske kommer förbi i veckan då. Trevligt sällskap + soffa + film + hund- och kattgos låter som nirvana.
 
Men det här låter ju alldeles fantastiskt! Tack för tipset, det ska jag ta upp med läkaren! :)


Perfekt, detta ska jag testa. Råkar nämligen ha galet mycket såpa hemma av någon anledning, tror jag kört lite för många tankspridda rundor till Ica Kvantum på sistone...


:love: Kanske kommer förbi i veckan då. Trevligt sällskap + soffa + film + hund- och kattgos låter som nirvana.

Du kan leka sympatisk med Skrutten. Han får ta bort dränaget idag. ;) han tycker sjukt synd om sig själv. :)
 
:nailbiting:

Pappa ringde precis och bad så mycket om ursäkt för att han störde, men var det möjligtvis så att mamma var hos mig...? Nä, det är hon ju inte. Men hon var inte hemma heller, och hon svarade inte på mobilen.

Så jag testade att ringa, och då var hon på Söder ("jag är på Götgatan... eeh... tror jag, eller jag vet inte, jag hittar inte längre, jag är på Söder!") :eek: och hade åkt hemifrån i morse för att hon var så rädd för pappa och nu visste hon inte vad hon skulle göra. Hon ville inte svara när han ringde, och hon kunde inte ringa mig för hon hade glömt koden till mobiltelefonen. :eek:

Blev så panikslagen att jag sa åt henne att komma hit igen. Det var väl dumt, men jag tänkte inte riktigt klart, blev så stressad. Hon skulle sätta sig i en taxi, fast nu när jag ringde upp igen för att kolla hur det gick satt hon på tunnelbanan och var skitnöjd för att hon tagit bussen till Slussen - geddit - BUSSEN til SLUSSEN, tee hee. :cautious:

Herregud. HERREGUD.

Biståndshandläggare i morgon. HUR får man ett boende?! Vad ska jag säga?!
 
:nailbiting:

Pappa ringde precis och bad så mycket om ursäkt för att han störde, men var det möjligtvis så att mamma var hos mig...? Nä, det är hon ju inte. Men hon var inte hemma heller, och hon svarade inte på mobilen.

Så jag testade att ringa, och då var hon på Söder ("jag är på Götgatan... eeh... tror jag, eller jag vet inte, jag hittar inte längre, jag är på Söder!") :eek: och hade åkt hemifrån i morse för att hon var så rädd för pappa och nu visste hon inte vad hon skulle göra. Hon ville inte svara när han ringde, och hon kunde inte ringa mig för hon hade glömt koden till mobiltelefonen. :eek:

Blev så panikslagen att jag sa åt henne att komma hit igen. Det var väl dumt, men jag tänkte inte riktigt klart, blev så stressad. Hon skulle sätta sig i en taxi, fast nu när jag ringde upp igen för att kolla hur det gick satt hon på tunnelbanan och var skitnöjd för att hon tagit bussen till Slussen - geddit - BUSSEN til SLUSSEN, tee hee. :cautious:

Herregud. HERREGUD.

Biståndshandläggare i morgon. HUR får man ett boende?! Vad ska jag säga?!


Behöver du hjälp att jaga rätt på henne?
 
Behöver du hjälp att jaga rätt på henne?
Hon verkar vara på väg hit. Ringde precis och meddelade vilken station hon var vid. :)

Jag har hjärtklappning. Tidigare i dag höll jag på att bränna ner min lägenhet. :eek: Satte på stekpannan med matfett i, gick ut ur köket för att göra något, glömde bort stekpannan, kom på den när jag hörde WHOOSH från köket och såg ett dansande ljus. Brand i stekpannan. Jag tänkte inte på att jag borde tagit ett lock och kvävt elden, så jag ställde pannan i diskhon och spolade vatten på den (aktade mig för stänk) - och vad hände då? Stor eldplym rakt upp på skåpet ovanför diskbänken, kort ögonblick av riktig panik och inre bilder av hur hela huset brann ner och hur jag skulle förklara för försäkringsbolaget att detta antagligen hänt pga att mamma är dement. :p

Sen dog elden, tack och lov. Såatteee... nån som har tips på hur man blir av med brandstank i hela lägenheten? Mer ättika? :angel:
 
Biståndshandläggare i morgon. HUR får man ett boende?! Vad ska jag säga?!
Att hon rymmer hemifrån för att hon är rädd för sin genomsnälle, hjälpsamme, rullstolsburne make, irrar runt en hel dag i centrum och sedan inte vet var hon är, att hon inte vet vilken dag det är, att hon inte vet om hon har tagit dubbel dos medicin eller ingen alls, att hon går i och ur förvirring. Till att börja med. Berätta bara typ allt som du skrivit i tråden. Herregud, klart hon ska ha boende!
 
Hon verkar vara på väg hit. Ringde precis och meddelade vilken station hon var vid. :)

Jag har hjärtklappning. Tidigare i dag höll jag på att bränna ner min lägenhet. :eek: Satte på stekpannan med matfett i, gick ut ur köket för att göra något, glömde bort stekpannan, kom på den när jag hörde WHOOSH från köket och såg ett dansande ljus. Brand i stekpannan. Jag tänkte inte på att jag borde tagit ett lock och kvävt elden, så jag ställde pannan i diskhon och spolade vatten på den (aktade mig för stänk) - och vad hände då? Stor eldplym rakt upp på skåpet ovanför diskbänken, kort ögonblick av riktig panik och inre bilder av hur hela huset brann ner och hur jag skulle förklara för försäkringsbolaget att detta antagligen hänt pga att mamma är dement. :p

Du kan söka om ett äldreboende för två när du ändå håller på, tror jag.

Du, det där är FARLIGT. Det är en typisk stressreaktion. Ett tecken på utmattningsdepression är just såna blackouter. Se till att inte ge dig mot biståndshandläggaren nu.
 
Hon verkar vara på väg hit. Ringde precis och meddelade vilken station hon var vid. :)

Jag har hjärtklappning. Tidigare i dag höll jag på att bränna ner min lägenhet. :eek: Satte på stekpannan med matfett i, gick ut ur köket för att göra något, glömde bort stekpannan, kom på den när jag hörde WHOOSH från köket och såg ett dansande ljus. Brand i stekpannan. Jag tänkte inte på att jag borde tagit ett lock och kvävt elden, så jag ställde pannan i diskhon och spolade vatten på den (aktade mig för stänk) - och vad hände då? Stor eldplym rakt upp på skåpet ovanför diskbänken, kort ögonblick av riktig panik och inre bilder av hur hela huset brann ner och hur jag skulle förklara för försäkringsbolaget att detta antagligen hänt pga att mamma är dement. :p

Sen dog elden, tack och lov. Såatteee... nån som har tips på hur man blir av med brandstank i hela lägenheten? Mer ättika? :angel:
Gud! Det där kunde ha gått riktigt illa. Minns att jag med skolan (låg/mellanstadie) var på brandstationen för att få se vad man inte ska göra och det där momentet var ett av dem. De hade skyddsutrustning och en lång jäkla pinne för att hälla lite vatten på brinnande stekpanna.

Först och främst ska du nog investera i både brandfilt och släckare, kanske brandvarnare om du inte har det. Sen är frågan om du kommer få bort den lukten. Vädra såklart men är det märken någonstans lär du få byta ut de delar som är svarta. Har för mig att brandrök är svårt och det är sanering som gäller.
 
Gud! Det där kunde ha gått riktigt illa. Minns att jag med skolan (låg/mellanstadie) var på brandstationen för att få se vad man inte ska göra och det där momentet var ett av dem. De hade skyddsutrustning och en lång jäkla pinne för att hälla lite vatten på brinnande stekpanna.
75 hushåll här i Göteborg är hemlösa i uppemot ett år efter en sådan brand för två veckor sedan. En person välte en flaska matolja över en varm platta, lågor slog upp, hon fick panik och öste på vatten. Poff.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 701
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 245
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 501
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp