Akut sämre demens - vad göra?

75 hushåll här i Göteborg är hemlösa i uppemot ett år efter en sådan brand för två veckor sedan. En person välte en flaska matolja över en varm platta, lågor slog upp, hon fick panik och öste på vatten. Poff.
Jo, jag förstår det :o jag minns att jag stod på en balkong en rätt bra bit upp i luften och det var duktigt varmt där uppe men det var ju förmodligen större mängd olja än det man har för att laga icke-friterad mat.
 
Och se till att du ocksa (garna tarfyllt) berattar hur daligt du mar, hur radd du ar och hur du holl pa att tanda pa din lagenhet av stress.

*hastflicka som nyss spenderat ett par dagar pa sjukhus for en stress related sjukdom. Jag fick minnesforlust. Lite humoristiskt sa har i efterhand.:p*
 
Hon verkar vara på väg hit. Ringde precis och meddelade vilken station hon var vid. :)

Jag har hjärtklappning. Tidigare i dag höll jag på att bränna ner min lägenhet. :eek: Satte på stekpannan med matfett i, gick ut ur köket för att göra något, glömde bort stekpannan, kom på den när jag hörde WHOOSH från köket och såg ett dansande ljus. Brand i stekpannan. Jag tänkte inte på att jag borde tagit ett lock och kvävt elden, så jag ställde pannan i diskhon och spolade vatten på den (aktade mig för stänk) - och vad hände då? Stor eldplym rakt upp på skåpet ovanför diskbänken, kort ögonblick av riktig panik och inre bilder av hur hela huset brann ner och hur jag skulle förklara för försäkringsbolaget att detta antagligen hänt pga att mamma är dement. :p

Sen dog elden, tack och lov. Såatteee... nån som har tips på hur man blir av med brandstank i hela lägenheten? Mer ättika? :angel:
Kolla med ditt försäkringsbolag om de täcker sanering. Kan ju vara skönt i så fall!
Micromat låter bra :) är lätt hänt när minnet inte är med en, jag vet..

Håller tummarna att din mamma hittar! Ta upp med handläggaren vad som hänt idag, din mammas (obefogade) rädsla att varq hemma, problemen med medicineringen. Hejjar på er :)
 
Um. Bara så ni vet har jag bestämt mig för att hålla mig till micromat tillsvidare. Oroa er inte, kära Bukefalister!
Induktionshällar är relativt överkomliga i pris numera, finns tom på IKEA. Får hit min om ca 2 veckor.

Att hon rymmer hemifrån för att hon är rädd för sin genomsnälle, hjälpsamme, rullstolsburne make, irrar runt en hel dag i centrum och sedan inte vet var hon är, att hon inte vet vilken dag det är, att hon inte vet om hon har tagit dubbel dos medicin eller ingen alls, att hon går i och ur förvirring. Till att börja med. Berätta bara typ allt som du skrivit i tråden. Herregud, klart hon ska ha boende!
Bra o koncis sammanfattning av läget.

Du kan söka om ett äldreboende för två när du ändå håller på, tror jag.

Du, det där är FARLIGT. Det är en typisk stressreaktion. Ett tecken på utmattningsdepression är just såna blackouter. Se till att inte ge dig mot biståndshandläggaren nu.
Har för mig att dom/en av dem velat skiljas i 20 år. Finns ju en hel del artiklar i kvällsblaskorna där det snyftas om äldre som inte får bo ihop, lika många solskenshistorier där det fungerar som i rosa tylldrömmar. Är båda dementa kan det bli rena mardrömmen.
 
Induktionshällar är relativt överkomliga i pris numera, finns tom på IKEA. Får hit min om ca 2 veckor.
Börjar inte olja brinna på induktionshällar? Eller jag fattade nog inte :p tänker du på hastigheten det värms upp så man inte "kan" gå och göra annat under tiden? Oavsett låter det inte som om ts borde laga mat närmsta tiden faktiskt.
 
:nailbiting:

Pappa ringde precis och bad så mycket om ursäkt för att han störde, men var det möjligtvis så att mamma var hos mig...? Nä, det är hon ju inte. Men hon var inte hemma heller, och hon svarade inte på mobilen.

Så jag testade att ringa, och då var hon på Söder ("jag är på Götgatan... eeh... tror jag, eller jag vet inte, jag hittar inte längre, jag är på Söder!") :eek: och hade åkt hemifrån i morse för att hon var så rädd för pappa och nu visste hon inte vad hon skulle göra. Hon ville inte svara när han ringde, och hon kunde inte ringa mig för hon hade glömt koden till mobiltelefonen. :eek:

Blev så panikslagen att jag sa åt henne att komma hit igen. Det var väl dumt, men jag tänkte inte riktigt klart, blev så stressad. Hon skulle sätta sig i en taxi, fast nu när jag ringde upp igen för att kolla hur det gick satt hon på tunnelbanan och var skitnöjd för att hon tagit bussen till Slussen - geddit - BUSSEN til SLUSSEN, tee hee. :cautious:

Herregud. HERREGUD.

Biståndshandläggare i morgon. HUR får man ett boende?! Vad ska jag säga?!

Förstår att du blev stressad men det är i alla fall bättre att hon kommer till nån hon känner än att hon i värsta fall råkar illa ut på stan. Ring och berätta exakt vad som har hänt, nu måste de ju ordna ett akutboende på något sätt. Men det är inte enkelt jag vet, det ska så djäkla mycket till innan de ens funderar på boende. Och hjälps åt att gemensamt ligga på biståndshandläggaren. Om din pappa orkar är det nog bra om ni båda ringer separata samtal till biståndshandläggaren. I värsta fall gå vidare till biståndshandläggarens chef, det fick jag göra för att det skulle hända något.Många kramar.
 
Du, det där är FARLIGT. Det är en typisk stressreaktion. Ett tecken på utmattningsdepression är just såna blackouter. Se till att inte ge dig mot biståndshandläggaren nu.
Gud! Det där kunde ha gått riktigt illa. Minns att jag med skolan (låg/mellanstadie) var på brandstationen för att få se vad man inte ska göra och det där momentet var ett av dem. De hade skyddsutrustning och en lång jäkla pinne för att hälla lite vatten på brinnande stekpanna.
Jag var också på ett sånt där brandstationsbesök med skolan, och jag kommer så väl ihåg hur man SKA agera i sådana där situationer! Men när jag väl stod där kom jag bara på två alternativ: 1. låta det brinna ut, fanns inget ovanför som kunde börja brinna direkt 2. ställa den i diskhon.

Undrar om jag har någon mellanstadieunge i bekantskapskretsen, jag kanske kan haka på deras studiebesök. Behöver tydligen en repetition.

Och se till att du ocksa (garna tarfyllt) berattar hur daligt du mar

*hastflicka som nyss spenderat ett par dagar pa sjukhus for en stress related sjukdom. Jag fick minnesforlust. Lite humoristiskt sa har i efterhand.:p*
:D Ska se om jag kan åstadkomma någon tår. I situationer när något händer, eller på möten, så är jag så himla fokuserad på problemet framför mig, tårar kommer i bilen eller hemma i soffan.

Men vad tråkigt att höra att du varit/är sjuk! Och minnesförlust också. :eek: Hoppas du mår bättre nu, eller snart, eller... ja, krya på dig i alla fall. :p

Induktionshällar är relativt överkomliga i pris numera, finns tom på IKEA. Får hit min om ca 2 veckor..
Jag fastnade i samma fundering som @Amha, börjar inte olja brinna på induktionshällar? :D Hur som helst bor jag i en hyresrätt, så jag kan inte byta ut spisen. Eller mitt extremt fula köksgolv. Tyvärr.

Däremot är det något att tänka på för pappas nya kök, faktiskt.
 
En bra sak har hänt också. En liten bra sak, men alla bra saker räknas nuförtiden.

I dag fick jag min nya soffa levererad, en bäddsoffa med divan (Gotland från Mio, om någon är nyfiken). Jag hade precis "monterat" klart den när pappa ringde. Nu ligger mamma i den och är skitnöjd! Hon slipper min höga säng, och hon slipper min gamla obekväma soffa. Det är redan lugnare här än vad det brukar vara, jag är inte lika stressad. :up:
 
J<snip>

Men vad tråkigt att höra att du varit/är sjuk! Och minnesförlust också. :eek: Hoppas du mår bättre nu, eller snart, eller... ja, krya på dig i alla fall. :p


Jag fastnade i samma fundering som @Amha, börjar inte olja brinna på induktionshällar? :D Hur som helst bor jag i en hyresrätt, så jag kan inte byta ut spisen. Eller mitt extremt fula köksgolv. Tyvärr.

Däremot är det något att tänka på för pappas nya kök, faktiskt.

Det var medan jag var i Florida och nu mar Jag bra igen. Det vill saga, da tappade jag over tre ar av mitt liv:wtf: men det kom tillbaka efter en dryg dag ... nu kan jag inte alls minnas tiden nar jag hade tappat minnet.:confused: :p Jag ska aldrig mer sucka och rulla med ogonen nar nagon forfattare anvander minnesforlust i en bok.

Inductions spis AR battre. Om inte annat for att om man rakar satta pa en platta utan att satta nagot pa den sa blir den inte varm. Och jo ... det brinner friskt i kastruller eller stekpannor pa inductions hallar ocksa. Och fraga inte hur jag vet det.:o Precis som med alla glas hallar ar det dock ett elande att halla den ren. Och det later i kastruller och stekpannor. Nasta hus vill jag ha gas. Sa det sa.:p
 
Och jo ... det brinner friskt i kastruller eller stekpannor pa inductions hallar ocksa. Och fraga inte hur jag vet det.:o Precis som med alla glas hallar ar det dock ett elande att halla den ren. Och det later i kastruller och stekpannor. Nasta hus vill jag ha gas. Sa det sa.:p
Jag var en mästare på att glömma spisplattan.... Tog av kastrullen och var så koncentrerad på att hälla av vatten eller ställa fram att plattan förblev på. Och jag är inte ens dement!! Brukade se det efter ett tag.

De blev en induktionsspis just för den sakens skull. Min släkt på fars sida är genuint dementa vid tidig ålder.

Men visst låter den. :( Jag har en stekpanna som tjuter präktigt när jag använder den.
 
Det var medan jag var i Florida och nu mar Jag bra igen. Det vill saga, da tappade jag over tre ar av mitt liv:wtf: men det kom tillbaka efter en dryg dag ... nu kan jag inte alls minnas tiden nar jag hade tappat minnet.:confused: :p Jag ska aldrig mer sucka och rulla med ogonen nar nagon forfattare anvander minnesforlust i en bok.

Inductions spis AR battre. Om inte annat for att om man rakar satta pa en platta utan att satta nagot pa den sa blir den inte varm. Och jo ... det brinner friskt i kastruller eller stekpannor pa inductions hallar ocksa. Och fraga inte hur jag vet det.:o Precis som med alla glas hallar ar det dock ett elande att halla den ren. Och det later i kastruller och stekpannor. Nasta hus vill jag ha gas. Sa det sa.:p
Jag var en mästare på att glömma spisplattan.... Tog av kastrullen och var så koncentrerad på att hälla av vatten eller ställa fram att plattan förblev på. Och jag är inte ens dement!! Brukade se det efter ett tag.

De blev en induktionsspis just för den sakens skull. Min släkt på fars sida är genuint dementa vid tidig ålder.

Men visst låter den. :( Jag har en stekpanna som tjuter präktigt när jag använder den.
Men vadå tjuter när man använder den? Aldrig varit med om :o blev med induktionsspis för ett par månader sedan och det enda är att det kan surra lite emellanåt men det är ju spisen i sig som låter och det är inte ens varje gång och hela tiden.
 
Men vadå tjuter när man använder den? Aldrig varit med om :o blev med induktionsspis för ett par månader sedan och det enda är att det kan surra lite emellanåt men det är ju spisen i sig som låter och det är inte ens varje gång och hela tiden.

Ev surr eller tjut kan bero på kastruller av sämre kvalitet som inte är släta under alternativt märke på induktionshäll.
 
Har för mig att dom/en av dem velat skiljas i 20 år. Finns ju en hel del artiklar i kvällsblaskorna där det snyftas om äldre som inte får bo ihop, lika många solskenshistorier där det fungerar som i rosa tylldrömmar. Är båda dementa kan det bli rena mardrömmen.

Fast jag menade åt mamma och Stereo! Galghumor efter brandincidenten.
 
Ev surr eller tjut kan bero på kastruller av sämre kvalitet som inte är släta under alternativt märke på induktionshäll.
Tror nog mer på märket av induktionshäll. Har stekpanna av riktig skitkvalitet inhandlad på större kedja för småpengar och inte hört lätet. Alternativt att jag inte uppfattar ljudet men det tror jag inte.
 
Tror nog mer på märket av induktionshäll. Har stekpanna av riktig skitkvalitet inhandlad på större kedja för småpengar och inte hört lätet. Alternativt att jag inte uppfattar ljudet men det tror jag inte.
Jag har en Elextrolux i mellanklassen. Samt kastruller och pannor av både skitkvalitet och hög dito. De flesta låter inte alls men ett par gör det. Speciellt en IKEA-panna som för ett jäkla liv.

Gjutjärnsgrejorna är föredömligt tysta!
 
Jag har en Elextrolux i mellanklassen. Samt kastruller och pannor av både skitkvalitet och hög dito. De flesta låter inte alls men ett par gör det. Speciellt en IKEA-panna som för ett jäkla liv.

Gjutjärnsgrejorna är föredömligt tysta!
Aha, jag har bara gjutjärnspannor, kanske är det som är grejen då.
 
Tror nog mer på märket av induktionshäll. Har stekpanna av riktig skitkvalitet inhandlad på större kedja för småpengar och inte hört lätet. Alternativt att jag inte uppfattar ljudet men det tror jag inte.

Det ar fran kastruller och stekpannor ett vinande eller tjutande ljud kommer. Jag hor det fran alla sorts pannor, aven nya, mycket dyra gjorda specifict for induction hallar. Daremot tror jag det ar bara en jutgarns gryta jag hort ett ljud fran ... och det var nog for att locket lag pa.

"Audible noise (a hum or buzz) may be produced by cookware exposed to high magnetic fields, especially at high power if the cookware has loose parts; cookware with welded-in cladding layers and solid riveting is less likely to produce this type of noise. Some users may detect a whistling or whining sound from the cookware or from the power electronic devices. Some cooking techniques available when cooking over a flame are not applicable."
https://en.wikipedia.org/wiki/Induction_cooking
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 701
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 245
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 501
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp