Jag har börjat skriva en uppdatering här flera gånger, men om jag tänker på allt för mycket blir det så jobbigt att jag bara flyr. Nu sitter jag på jobbet och testar att skriva en snabb uppdatering i en paus. Strategier, I has them!
Mötet. Det slutade bättre än det började, vad handläggaren menade var att hon inte kan få [något specialboende] men att det naturligtvis finns andra vägar att gå. Hon tyckte att ett trygghetsboende vore något och hon ska/har (?) fixat ett intyg om förtur. Hennes erfarenhet är att det inte är så lång kötid till dem, och det finns ett precis smack mitt emellan mina föräldrars hus och min lägenhet (där för övrigt min mormor bodde innan hon gick bort).
Det fanns faktiskt en ledig lägenhet just i detta trygghetsboende häromdagen, men man söker dessa via vanliga bostadsförmedlingen och trygghetsboenden har en åldersgräns på 75 år. Mamma är 72 år, så nu måste jag rodda i det också, om det går att få dispens eller nåt.
Vi ansökte också om ett korttidsboende för att få lite avlastning, men fick avslag på det. Diverse hemtjänstinsatser dock beviljade men då måste de ju veta var hon bor...
Mamma. Hon bor fortfarande hemma hos mig och hon mår nästan lika dåligt över det som över allt annat. Förra veckan började jag jobba 50% och det var nog ett väldigt bra beslut för mig, men jag var borta på jobbresa tors-fre och då passade mamma raskt på att åka hem för att testa "om det funkade". Det gjorde det så klart inte... Så hon kom tillbaka på lördag förmiddag. Kunde hon inte testat att åka hem några dagar när jag ändå var hemma, istället för att min lägenhet stod tom i två dagar och jag ändå inte fick någon "hemma-mamma"-paus?
Oh well. Jag blev helt nedslagen när jag insåg att hon inte ens kan söka detta trygghetsboende som vi blivit tipsade om av handläggaren, så jag har knappt orkat göra någonting alls.
Mig. Jag älskar mitt jobb och mina kollegor.
Kommer tillbaka till jobbet, alla jätteglada att se mig, alla superstöttande, får en kram av chefen som säger ungefär "chilla lite, det här och det här står på listan, plocka något du känner för". Kick-off med jobbet tors-fre och jag bestämmer mig för att haka på. Nästan alla visar eller säger något som får mig att förstå att behöver jag prata/gå undan/ligga i sängen och gråta/supa mig stupfull/bada naken i ån, så är det ok och de finns där.
Tack och lov behövde jag inte göra något av det, men jag satt lite i periferin under diverse gruppövningar och var bara med så mycket jag kände för. Skolkade från städningen
tillsammans med en av mina närmaste kollegor, skyllde på att jag faktiskt var halvtidssjukskriven och kunde vifta med mitt sjukintyg.
Kollegan säger att han i så fall VAVar - Vård Av Vän
och sitter med mig i solen och låter mig prata av mig och säger kloka saker.
Hela helgen har jag bara längtat till måndag igen och nu sitter jag på jobbet och känner lite... frid.