Akut sämre demens - vad göra?

Fina ni är! :love:

Det händer lite grann, men väldigt långsamt. Hemtjänsten har kommit igång men det blir nästan skrattretande... De kommer och diskar lite (men ställer disken på tork så att pappa inte kommer åt den :meh:) medan mamma fortfarande inte tar sin medicin och åker skytteltrafik mellan min lägenhet och deras hus.

Hon har börjat få panikångestattacker när hon blir lämnad ensam så pappa har svårt att komma ur huset. Blev knepigt häromdagen när hans bil blev klar på verkstaden och han var absolut tvungen att åka iväg. Min inkorg var fylld av panikslagna meddelanden från mamma som jag tyvärr/tack och lov inte såg förrän mycket senare... Hennes mobil har naturligtvis hakat upp sig på nåt sätt jag inte har hunnit titta på ordentligt, så hon är ännu mer skräckslagen nu för att hon inte kan kommunicera med omgivningen.

Hon får lugnande medicin men pappa får ju hålla hårt i dem för annars glömmer hon bort att hon tagit och överdoserar direkt. Eller glömmer att hon ens har medicinen och får panikångest istället...

I övrigt har jag lagt nästan 1500 på mobilladdare denna månaden då hon norpar mina när hon är hos mig :D så jag aldrig kan ladda mobilen... Gissa om jag har varit sen till jobbet ofta?!
 
Se till att prata med hemtjänsten så dom vet var dom ska ställa disken. Det ska stå i genomförandeplanen.

Din far ska inte behöva ändra sina vanor och få svårare i sitt hem bara för att din mor behöver hemtjänst. Och är ni inte nöjd ned deras insats, ta kontakt med bistånd eller enhetschef . Gå inte och irritera dej utan se till att det blir rätt från början. ☺
 
Se till att prata med hemtjänsten så dom vet var dom ska ställa disken. Det ska stå i genomförandeplanen.

Din far ska inte behöva ändra sina vanor och få svårare i sitt hem bara för att din mor behöver hemtjänst. Och är ni inte nöjd ned deras insats, ta kontakt med bistånd eller enhetschef . Gå inte och irritera dej utan se till att det blir rätt från början. ☺
Ja, placeringen av disken löser sig nog med kommunikation. Men det är hela grejen, både mamma och pappa stör sig bara på hemtjänsten och den är som att sätta ett plåster på ett öppet benbrott. Blir bara något som kliar lite extra.

Pappa berättade i går att de varit förbi i fem minuter och tagit med fyra små hushållspåsar med återvinningssopor (metall, plast osv). Han hade fem påsar, men de fick inte ta fem påsar utan bara fyra påsar, så han satt där med en påse i knäet när de åkte. Suck. Så stelbent...

Pappa är i alla fall inne på att säga upp hemtjänsten, men skulle ge den ett par månader till. Hans största problem är att ingen vet när de kommer utan de bara dyker upp, det finns inget schema utan de kommer lite när som helst. Mamma blir vansinnigt stressad och mår jättedåligt av det, och pappa blir uppjagad ur sängen och får inte sova ordentligt.

Att be dem komma på eftermiddagarna gick tydligen inte, man får inte välja tidpunkter själv. Vilket jag i och för sig har förståelse för, men just nu stjälper det mer än det hjälper.

De kan heller inte hjälpa till med det som behövs för stunden, utan de gör ju bara exakt det som står i genomförandeplanen och inget annat. Blir lite absurt när pappa precis diskat, men de ändå diskar en kaffekopp och en smörkniv, men inte kan hjälpa honom att lyfta upp strykbrädan som ramlat ner och ligger i vägen, t ex...
 
Och ja, jag irriterar mig, men jag tänker inte göra någonting alls åt någonting, jag har fullt upp med att hålla mig själv flytande och se till att min mamma inte dör. Om hemtjänsten slänger sopor/diskar/inte flyttar på strykbrädan är liksom så fullständigt ointressant för mig, pappa får göra vad han vill med det där.
 
Herregud så stelbent!

Som helhet stämmer det med hur det gick med mina föräldrar: det var tvunget att gå totalt åt helvete innan något rejält gjordes. Och dina föräldrar verkar vara en god bit på väg i den processen. Så du kan nog bara titta på och hoppas att inget riktigt allvarligt inträffar innan biståndshandläggaren vaknar.
 
Ja, placeringen av disken löser sig nog med kommunikation. Men det är hela grejen, både mamma och pappa stör sig bara på hemtjänsten och den är som att sätta ett plåster på ett öppet benbrott. Blir bara något som kliar lite extra.

Pappa berättade i går att de varit förbi i fem minuter och tagit med fyra små hushållspåsar med återvinningssopor (metall, plast osv). Han hade fem påsar, men de fick inte ta fem påsar utan bara fyra påsar, så han satt där med en påse i knäet när de åkte. Suck. Så stelbent...

Pappa är i alla fall inne på att säga upp hemtjänsten, men skulle ge den ett par månader till. Hans största problem är att ingen vet när de kommer utan de bara dyker upp, det finns inget schema utan de kommer lite när som helst. Mamma blir vansinnigt stressad och mår jättedåligt av det, och pappa blir uppjagad ur sängen och får inte sova ordentligt.

Att be dem komma på eftermiddagarna gick tydligen inte, man får inte välja tidpunkter själv. Vilket jag i och för sig har förståelse för, men just nu stjälper det mer än det hjälper.

De kan heller inte hjälpa till med det som behövs för stunden, utan de gör ju bara exakt det som står i genomförandeplanen och inget annat. Blir lite absurt när pappa precis diskat, men de ändå diskar en kaffekopp och en smörkniv, men inte kan hjälpa honom att lyfta upp strykbrädan som ramlat ner och ligger i vägen, t ex...

Men vad är det där för en stelbent hemtjänst? Det måste vara lokala regler de stöttar sig emot isåfall för här är det inte alls så. Jag har haft hemtjänst i 6 år och jag har alltid haft ett schema och jag har krävt att få veta vem som kommer och mellan vilka tider de ska vara här. Jag har fått säga mina önskemål om tiderna och de har tillgodosett dem så långt som möjligt. När de är här ska de göra det som jag behöver hjälp med. Inom rimliga gränser givetvis, är det något jag har varit osäker på om de kan/får göra så har jag frågat enhetschefen men jag har aldrig fått nej. Det enda hemtjänsten inte får göra här är att putsa fönstren eftersom det är en särskild tjänst.
Jag har haft kommunens hemtjänst och har nu en privat utförare. För mig blev det bättre med en privat utförare eftersom jag numera har samma person som kommer varje dag om hon inte är sjuk eller ledig. Tyvärr måste man stå på sig och förklara att det inte fungerar att de kommer när som helst utan att man behöver veta tiderna.
 
Ja, placeringen av disken löser sig nog med kommunikation. Men det är hela grejen, både mamma och pappa stör sig bara på hemtjänsten och den är som att sätta ett plåster på ett öppet benbrott. Blir bara något som kliar lite extra.

Pappa berättade i går att de varit förbi i fem minuter och tagit med fyra små hushållspåsar med återvinningssopor (metall, plast osv). Han hade fem påsar, men de fick inte ta fem påsar utan bara fyra påsar, så han satt där med en påse i knäet när de åkte. Suck. Så stelbent...

Pappa är i alla fall inne på att säga upp hemtjänsten, men skulle ge den ett par månader till. Hans största problem är att ingen vet när de kommer utan de bara dyker upp, det finns inget schema utan de kommer lite när som helst. Mamma blir vansinnigt stressad och mår jättedåligt av det, och pappa blir uppjagad ur sängen och får inte sova ordentligt.

Att be dem komma på eftermiddagarna gick tydligen inte, man får inte välja tidpunkter själv. Vilket jag i och för sig har förståelse för, men just nu stjälper det mer än det hjälper.

De kan heller inte hjälpa till med det som behövs för stunden, utan de gör ju bara exakt det som står i genomförandeplanen och inget annat. Blir lite absurt när pappa precis diskat, men de ändå diskar en kaffekopp och en smörkniv, men inte kan hjälpa honom att lyfta upp strykbrädan som ramlat ner och ligger i vägen, t ex...

Säg åt din pappa att ta upp det med handläggarens chef, ibland verkar handläggare ha någon egen agenda att gå efter :cautious:, vi hade världens problem med den första, sen fick vi byta och helt plötsligt fick vi hjälp med allt vi hade bett om... O_o Okej att det inte går att bestämma tid som 10:05 men på ett ungefär ska de kunna säga, "vi kommer mellan 10-11" eller liknande. Men som sagt, ta inte den här striden själv utan ge bara informationen till din pappa om du orkar och ta hand om dig själv! Har du haft ork och möjlighet att kolla om det finns några anhöriggrupper för dementa? Det brukar finnas väldigt kunniga människor i dem som redan har gått igenom striden och därmed kan hjälpa till och tala om vilka alternativ det finns, jag tänkte även för din pappa.
Ta hand om dig och försök hitta utrymme för dig själv! :heart
 
Säg åt din pappa att ta upp det med handläggarens chef, ibland verkar handläggare ha någon egen agenda att gå efter :cautious:, vi hade världens problem med den första, sen fick vi byta och helt plötsligt fick vi hjälp med allt vi hade bett om... O_o Okej att det inte går att bestämma tid som 10:05 men på ett ungefär ska de kunna säga, "vi kommer mellan 10-11" eller liknande. Men som sagt, ta inte den här striden själv utan ge bara informationen till din pappa om du orkar och ta hand om dig själv! Har du haft ork och möjlighet att kolla om det finns några anhöriggrupper för dementa? Det brukar finnas väldigt kunniga människor i dem som redan har gått igenom striden och därmed kan hjälpa till och tala om vilka alternativ det finns, jag tänkte även för din pappa.
Ta hand om dig och försök hitta utrymme för dig själv! :heart

De kan absolut säga tiden de kommer. Iallafall är det så här! Jag har exakta tider och visst händer det att de är sena ibland men att det skulle slå på en hel timme hade jag inte klarat av. 10 minuter däremot är okej.

Det är egentligen inte handläggaren som har med tiderna att göra utan det är enhetschefen man ska ringa till. Handläggaren på bistånd bedömer hjälpbehovet och skickar beställningen till enhetschefen som ser till att begärda åtgärder utförs.
 
De kan absolut säga tiden de kommer. Iallafall är det så här! Jag har exakta tider och visst händer det att de är sena ibland men att det skulle slå på en hel timme hade jag inte klarat av. 10 minuter däremot är okej.

Det är egentligen inte handläggaren som har med tiderna att göra utan det är enhetschefen man ska ringa till. Handläggaren på bistånd bedömer hjälpbehovet och skickar beställningen till enhetschefen som ser till att begärda åtgärder utförs.
Det beror nog lite på kommun, här var handläggaren det stora problemet... Men tidsangivelserna är det så klart hemtjänsten som har ansvar för men det kan vara bra att ta det genom handläggaren också.
Och det kan vara svårt att säga en exakt tid beroende på hur hemtjänsten jobbar, vid svärmor hade de ett område de cyklade runt i och ibland träffade de på "sina" tanter och stannade då och pratade lite, vilket jag anser är betydligt mycket mer värt att vara exakt på minuten till varje kund.
 
Det beror nog lite på kommun, här var handläggaren det stora problemet... Men tidsangivelserna är det så klart hemtjänsten som har ansvar för men det kan vara bra att ta det genom handläggaren också.
Och det kan vara svårt att säga en exakt tid beroende på hur hemtjänsten jobbar, vid svärmor hade de ett område de cyklade runt i och ibland träffade de på "sina" tanter och stannade då och pratade lite, vilket jag anser är betydligt mycket mer värt att vara exakt på minuten till varje kund.

Det beror på, här i min kommun har vi Intraphone.
Ett datasystem som talar om när vi loggat in hos brukaren och när vi loggar ut genom att scanna ett tagg via en app i smartphonen. Det ska även dokumenteras vilken tid vi lagt på vilken insats. Sen kontrolleras detta av en ansvarig på arbetsplatsen att brukaren får den tid som är på beställningen. Om besöket är planerat på 1 timme och jag bara varit inloggad 10 min så måste jag dokumentera i datorn tex att brukaren ville att hemtjänsten skulle gå etc. Om det inte finns något dokumenterat så frågar intraphone-ansvarig om varför brukaren inte fått sin tid, men även varför om brukaren fått betydligt mer tid än planerat. Men eftersom det är människor så vet man aldrig vad som händer och en tid kan aldrig vara exakt. Om en brukare behöver hjälp på toaletten när "tiden är ute" så har iaf inte jag hjärta att säga nej, utan då får jag helt enkelt bli sen till nästa brukare. Men jag ringer alltid och meddelar ifall jag vet att brukaren vill veta exakt när vi kommer.

I min kommun stämmer ofta inte genomförandeplanen med vad som bestämts med handläggare mot hur verkligheten ser ut. Så här får man kontakta enhetschefen, vilket jag t om fick säga till min mamma att göra då hemtjänsten slängde saker utan att fråga om lov hos min mormor när hon levde.
 
Det beror nog lite på kommun, här var handläggaren det stora problemet... Men tidsangivelserna är det så klart hemtjänsten som har ansvar för men det kan vara bra att ta det genom handläggaren också.
Och det kan vara svårt att säga en exakt tid beroende på hur hemtjänsten jobbar, vid svärmor hade de ett område de cyklade runt i och ibland träffade de på "sina" tanter och stannade då och pratade lite, vilket jag anser är betydligt mycket mer värt att vara exakt på minuten till varje kund.

Ja handläggaren kan absolut vara ett problem. Den första handläggaren jag hade ansåg inte att jag behövde någon hjälp alls. Jag överklagade, hen fick smäll på fingrarna av rätten för att hen dels hade gjort fel och dessutom uttalade sig kränkande mot mig. Jag bytte handläggare och då var det självklart att jag skulle få hjälp.

Här har inte handläggaren något alls att göra med tiderna mer än att de timmar man blivit beviljade följs men vilka tider på dygnet är upp till enhetschefen och brukaren att avgöra.

Här skulle det inte fungera att stanna och prata. Då hade någon annan blivit lidande. All tid hos brukaren, restid osv registreras och redovisas. Visst kan det vara värdefullt att kunna stanna och prata men brukaren har ändå rätt att få den tiden och hjälpen hen är beviljad.
 
Ja handläggaren kan absolut vara ett problem. Den första handläggaren jag hade ansåg inte att jag behövde någon hjälp alls. Jag överklagade, hen fick smäll på fingrarna av rätten för att hen dels hade gjort fel och dessutom uttalade sig kränkande mot mig. Jag bytte handläggare och då var det självklart att jag skulle få hjälp.

Här har inte handläggaren något alls att göra med tiderna mer än att de timmar man blivit beviljade följs men vilka tider på dygnet är upp till enhetschefen och brukaren att avgöra.

Här skulle det inte fungera att stanna och prata. Då hade någon annan blivit lidande. All tid hos brukaren, restid osv registreras och redovisas. Visst kan det vara värdefullt att kunna stanna och prata men brukaren har ändå rätt att få den tiden och hjälpen hen är beviljad.
Jag tror att den här kommunen ser genom fingrarna med att hemtjänsten stannar och pratar med sina brukare eftersom de är mycket medvetna om att de har allt för dåligt med platser att erbjuda på boende... Det är väldigt många som borde vara på ett boende som bor kvar hemma, men då försvinner ut på stan och inte har en susning om hur de ska ta sig hem eller var de bor, alltså finns det "utrymme" att låta hemtjänsten hjälpa dem hem. Tack och lov att stan är liten och "alla känner alla" så att butiker kan larma hemtjänsten när förvirrade brukare kommer och frågar om hjälp.
 
@Stereo låter ju inte som att din mamma får den hjälp hon behöver på långa vägar. Det är för djäkligt tycker jag att det inte har hänt något under åren utan allt är exakt likadant verkar det som år efter år om jag jämför med min pappas situation. Blir ledsen för din mammas och ni övriga anhörigas skull. Stor kram till dig.
 
Men vad? Lämnade dom en påse i knä på din far....?
Du borde ringa chefen och eller bistånd för det låter helt galet.
De som jobbar i hemtjänsten är duktiga men ibland kommer det in ngn som inte borde jobba med människor och då är det viktigt att chefen blir informerad om hur dom beter sej ute hos kund.
 
Klart ni ska ha fasta tider, så gott som det går då, det är ju a och o för att din pappa ska kunna planera dagen och din mamma få rutiner som är viktiga i det här läget.
Kolla upp detta, eller din pappa då. För mig var ju det den enda stunden jag kunde smita iväg och handla när hemtjänsten var där så jag måste ju veta när de kom.
 
Ska vidarebefordra alla era synpunker och idéer till pappa! Tack så mycket! :heart

Idag hänger jag på mitt jobb och... höll på att skriva att jag vuxenleker med en kollega, men det låter ju helt galet. :o :eek: Vad jag menar är att vi nördar ned oss i programmeringsgrejer och lär oss nya saker. Jätteroligt. Men nu fick jag precis det här mailet av mamma:

Hjälp!
Kan [Moster] hjälpa mig?
Törs inte än. Skära sönder handlederna...
Skräcken och ångesten förgör mig.
Synd att jag inte kunde sluta mina dagar i Paris nu.
Hade passat min levnadsbana
[Mamma]
Ta mig härifrån

Och nu skiter jag i det här. Dör hon så gör hon. Jag orkar inte. Fina, lilla mamma. :heart:heart:heart:cry:
 
Ska vidarebefordra alla era synpunker och idéer till pappa! Tack så mycket! :heart

Idag hänger jag på mitt jobb och... höll på att skriva att jag vuxenleker med en kollega, men det låter ju helt galet. :o :eek: Vad jag menar är att vi nördar ned oss i programmeringsgrejer och lär oss nya saker. Jätteroligt. Men nu fick jag precis det här mailet av mamma:



Och nu skiter jag i det här. Dör hon så gör hon. Jag orkar inte. Fina, lilla mamma. :heart:heart:heart:cry:
Visa sånt för biståndshandläggaren! Det är oron runt omkring henne som gör henne uttalat suicidal.
 
@Stereo visa mailen (om du har fler kvar) för både biståndshandläggaren och din mammas läkare om du har kontakt med denne. Får inte det fart på biståndshandläggaren så gå ett steg vidare till dennes chef. Förstår exakt vad du menar när du skriver att du inte orkar längre. Ibland får man sluta orka för att rädda sig själv. Hur mycket man än älskar någon. Hur djävligt det än känns.
 
Ska vidarebefordra alla era synpunker och idéer till pappa! Tack så mycket! :heart

Idag hänger jag på mitt jobb och... höll på att skriva att jag vuxenleker med en kollega, men det låter ju helt galet. :o :eek: Vad jag menar är att vi nördar ned oss i programmeringsgrejer och lär oss nya saker. Jätteroligt. Men nu fick jag precis det här mailet av mamma:



Och nu skiter jag i det här. Dör hon så gör hon. Jag orkar inte. Fina, lilla mamma. :heart:heart:heart:cry:

:heart Fina du. Jag skruttar runt sjukskriven om du behöver någonting, vad som helst. :heart
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 696
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 238
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 501
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp