Jo jag vet... Det var dumt. Har bara aldrig någonsin sett pappa så nedslagen. Minns att jag fyra år gammal på farmors begravning frågade honom varför han inte grät, men i dag var han nära tårar.
Suck. Nu ska jag åka och handla. Jag ska ha glassmoffar- och filmkväll, så det så.
Det är enormt tungt, så är det bara. Men vad man måste inse är att det inte
går att fixa det här. När farfar blev sjuk (eller snarare, när farmor hamnade på sjukhus och hans vardag rasade så vi andra fick se hur det var ställt
) gjorde vi upp scheman i släkten, turades om att bo med honom, vakta honom på nätterna, osv. Det går inte. Det går inte att vårda en dement person frisk igen. Det spelar ingen roll hur mycket man offrar, man gör det inte bättre.
(Vi har haft många dementa i släkten men farfar var den vi gjorde mest misstag med, just för att det kom så plötsligt och kaosartat. Jag tror vi ville tro att om bara farmor kom hem igen så skulle han bli som vanligt...
)
Att du och din pappa sörjer och kämpar det är naturligt, men ni måste släppa att det här är något ni kan fixa. Du kan inte ta över för din pappa när han inte orkar, för
det finns inget slut på det här behovet. Du är dessutom sjuk själv nu (och förmodligen din pappa med...?), och det finns ingen lättnad i sikte bara ni tar i lite till. Det är
skitjobbigt att förstå och ta till sig det här, men du måste. Som någon skrev tidigare i tråden, hon var sin mammas sällskap och det var vårdens jobb att sköta vården, det är en väldigt viktig skillnad att göra.
Vad gäller demensboende så är farfar den enda som bott så av mina dementa släktingar, de andra har bott på vanliga äldreboenden/vårdavdelningar. Farfar hamnade där för att han var emellanåt aggressiv, ständigt rymningsbenägen (han ville hem och till farmor
), och trodde att det var vinter och det var hans jobb att tända brasan... Med andra ord, är de inte rejält "borta" är det inte alltid de behöver ett renodlat, låst demensboende.
Sköt om dig! Filmkväll och glassmoffande låter strålande!
Vad blir det för film(er)?