30kr/dagen till mat

jag tycker att vitkål och rödkål blir dåligt väldigt snabbt om jag skär upp det trots att jag plastar in det. T ex om jag behöver en halva och plastar in den andra halvan. Då tar det inte lång tid innan halvan i kylen börjar mögla.
Ibland kan det yttersta bladet bli lite fult efter några veckor, men då kan man ju ta bort det? Vet inte om det beror på hur kallt man har i kylen, men jag har nog aldrig varit med om att vitkål möglar? Går det väldigt lång tid kan den bli torr och vissen, då är den ju inte så kul. Möglar den låter det som att du plastar in den för tätt, kanske?

Ibland kan det yttersta bladet bli lite fult efter några veckor, men då kan man ju ta bort det? Vet inte om det beror på hur kallt man har i kylen, men jag har nog aldrig varit med om att vitkål möglar? Går det väldigt lång tid kan den bli torr och vissen, då är den ju inte så kul. Möglar den låter det som att du plastar in den för tätt, kanske?
Jag menar att den halva som jag lämnar kvar inplastad i kylen blir dålig på snittytan men det sprider sig. Det är inte ytterbladen som är problemet. Har aldrig varit med om att en vitkålshalva har varit fräsch efter en hel månad.

Lagade en gång en tre-rätters nyårsmiddag för 6 personer för under 250 kr (kryddor, smör mm som normalt finns hemma ingick inte i pengarna, inte heller drickan)
Kompisarna vi skulle fira med ville köpa hämtmat för att det skulle bli billigare (hennes bror hade/har dåligt ekonomi) men jag bara vägrade äta hämtmat nyårsafton.
Tror inte vi kommit undan med 41,66kr per person med hämtmat
Vi fick Squasch-soppa med räkor och västerbottenships till förrätt, Pestopasta med rostbiff till varmrätt och Gino med vaniljglass till efterrätt.

Been there, på ett ungefär och levde då på ris. Brukade köpa en franska som räckte hela veckan och hade ibland ris på mackan. Det var torftigt, men det gick.

Idag vetefasen, jag har behov av en proteinrik kost för att blodsockret ska samarbeta och jag har inte energi till matlagning när jag är för stressad över ekonomi. Förmodligen hade jag väl levt på korv med bröd eller nåt.

Lagade en gång en tre-rätters nyårsmiddag för 6 personer för under 250 kr (kryddor, smör mm som normalt finns hemma ingick inte i pengarna, inte heller drickan)
Kompisarna vi skulle fira med ville köpa hämtmat för att det skulle bli billigare (hennes bror hade/har dåligt ekonomi) men jag bara vägrade äta hämtmat nyårsafton.
Tror inte vi kommit undan med 41,66kr per person med hämtmat
Vi fick Squasch-soppa med räkor och västerbottenships till förrätt, Pestopasta med rostbiff till varmrätt och Gino med vaniljglass till efterrätt.
Hmm jag har nog helt missat det här med billigt och hämtmat? Jag har nog kategoriserat det som lite dyrare än man kan laga själv. Dvs egengjort pizza är billigare än hämtad pizza, egengjort thai är billigare än hämtad thai, egengjord oxfilé är billigare än oxfilérätt hämtad.

Jag menar att den halva som jag lämnar kvar inplastad i kylen blir dålig på snittytan men det sprider sig. Det är inte ytterbladen som är problemet. Har aldrig varit med om att en vitkålshalva har varit fräsch efter en hel månad.

Jag brukar låta vitkålen stå fri, då klarar den sig lätt ett par veckor i kylen, kanterna blir tråkiga men dem skär jag bort :)

Jag har ett vitkålshuvud i källaren som jag köpte i höstas och sen glömde bort. Den ser tråkig ut på utsidan men på insidan är den fin.

jag tycker att vitkål och rödkål blir dåligt väldigt snabbt om jag skär upp det trots att jag plastar in det. T ex om jag behöver en halva och plastar in den andra halvan. Då tar det inte lång tid innan halvan i kylen börjar mögla.
Plastar aldrig vitkålen. Den får ligga som den är och håller ofta en månad eller tom mer. Snittytan torkar och har den legat länge blir det bara lite mer man skär bort.
Likaså morötter får aldrig ligga i plastpåse även om de köps så. Blir lite mjuka efter några veckor, men funkar fortfarande till alla soppor och grytor där de tillagas. (braigt när de nu börjat med papperspåsar i affären:up:)

Matutmaning!
Handla och laga en dags mat åt dig själv.
Du har 30 kr. Skåpen gapar tomma.

Du har ett kök med spis och ugn
salt och peppar samt en liten flaska matolja står på bänken.
Lyckas du laga 3 måltider? Frukost, lunch och middag med någorlunda näringsinnehåll?

Vad lagar du?
Ja alltså snabbmakaroner och stekta champinjoner blir det ju till lunch och middag. Makaroner 11 kr (så har jag över till nästa dag och kom före där) champinjoner för 10 kr. Lägger till en lök för näringens skull, kanske finns en slant för det.

Det blir ju en fralla utan någonting på till frukost, doppad i olja och salt? Så får man leva på det makaronpaketet tills man kan samla till ett paket smör och ett paket havregryn och kanske ett paket torkade bönor.

Och näringsbrist såklart.

Jag är ju uppenbart dålig på det här trots att jag gjort det.

Jag menar ju inte att man lägger en vitkålshalva i kylen och inte rör den på en månad - äter man inte vitkål mer än en gång i månaden så håller jag med om att den inte håller sig. Då är ju inte problemet med vitkål att den inte håller sig, utan att man inte äter den alls. Äter man vitkål en gång i veckan åtminstone så blir ju snittytan inte så gammal. Ibland kan man behöva skära bort den cm som är närmast snittytan när den börjar bli gammal, men inte värre än så.

Man måste ju inte äta vitkål, men om man vill äta någon annan grönsak än rotfrukter vinter och vår, så är vitkål ofta ett prisvärt alternativ. Och den går att ha i mycket, ungefär som morötter.

Ja alltså snabbmakaroner och stekta champinjoner blir det ju till lunch och middag. Makaroner 11 kr (så har jag över till nästa dag och kom före där) champinjoner för 10 kr. Lägger till en lök för näringens skull, kanske finns en slant för det.

Det blir ju en fralla utan någonting på till frukost, doppad i olja och salt? Så får man leva på det makaronpaketet tills man kan samla till ett paket smör och ett paket havregryn och kanske ett paket torkade bönor.

Och näringsbrist såklart.

Jag är ju uppenbart dålig på det här trots att jag gjort det.
Av nyfikenhet: Varför åt du inga grönsaker? Krossad tomat, lök och morötter är ju knappast dyrare per kg än champinjoner, t ex. Pasta med tomatsås känns ju annars som standardrätten nr 1 för kombon tunn plånbok och orkar inte laga mat.

Jag menar ju inte att man lägger en vitkålshalva i kylen och inte rör den på en månad - äter man inte vitkål mer än en gång i månaden så håller jag med om att den inte håller sig. Då är ju inte problemet med vitkål att den inte håller sig, utan att man inte äter den alls. Äter man vitkål en gång i veckan åtminstone så blir ju snittytan inte så gammal. Ibland kan man behöva skära bort den cm som är närmast snittytan när den börjar bli gammal, men inte värre än så.

Man måste ju inte äta vitkål, men om man vill äta någon annan grönsak än rotfrukter vinter och vår, så är vitkål ofta ett prisvärt alternativ. Och den går att ha i mycket, ungefär som morötter.
Precis så :D

Fast inte diskuterar vi studentmat? Trodde vi pratade om nudlar? Man behöver inte alls vara student för att äta dem.
Diskussionen började med att jag sa att studenter äter nudlar för att det är snabbt och enkelt, inte för att det är så bra mat. Du kontrade med att om man tillsätter en massa annat nyttigt så blir det en bra måltid av nudlar också. Därav min kommentar att nu är det ju inte så studenter tenderar att äta nudlar, så argumentet kvarstår.

Skulle jag äta billigt:

Havregrynsgröt
Linser, bönor, ärtor
Morötter (billiga just nu)
Potatis
Ägg
Ris
Lök (löksoppa, ungsrostade grönsaker, i linsgrytor)
Tomatpuré, krossade tomater
Kål

Bunkra billiga konserver och fryst på extra pris (förra veckan hade de spenat 10 kr för 500 g)
Lidl här har ofta gårdags-bröd en kasse för en tia (lägg i frysen och fräscha upp i het ugn insvepta i fuktat bakplåtspapper). Matvärlden har ibland ett skivat bröd för en tia eller tre påsar pita 20 kr (in i frysen)

När våren/sommaren kommer kan man ofta köpa billiga grönsaker i torghandeln och deala sent på dagen och/eller på sådant som ser tråkigt ut. Tomatmackor är faktiskt gott och en tub mayo räcker till minst 10 stycken (hemslagen blir billigare per viktenhet, men är svårare att förvara).

Matäffären vid jobbet brukade sälja billig ost med utgånget datum - riv och in i frysen

Åt jag mer kött finns ofta billig falukorv och köttbullar (20-30 kr kilot) och fryst kyckling har varit billigt. Det är ganska ofta lockpriser på kött för 30-100 kr/kg (ofta irländskt eller danskt)

Av nyfikenhet: Varför åt du inga grönsaker? Krossad tomat, lök och morötter är ju knappast dyrare per kg än champinjoner, t ex. Pasta med tomatsås känns ju annars som standardrätten nr 1 för tunna studentplånböcker.
Nej men det är per kilo. Om du faktiskt inte har mer än fem kronor i plånboken så är champinjoner (väldigt gott älskar champinjoner så man njuter ju av sin rätt) väldigt lätta att mäta i precis rätt mängd för pengarna man har.

Sedan såklart hade jag ingen aning om hur man lagade tomatsås förrän jag var 23 (när en kompis gjorde det till pizza) så med krossade tomater skulle jag ju bara tänkt att man slängde dem knappt uppvärmda över pastan och jag avskydde krossade tomater.

Och en burk tomater kostar väl oavsett 10 kr, så det hade ju varit en fördel iom att det kanske räckt till dagen efter. Men en nackdel att ingen slant hade funnits att spara till havregryn framöver.

En påse morötter kostar ju just nu på ICA 10 kr men normalt ligger de väl på 20-25 och när jag var student fanns inte enstaka morötter att köpa. Squash och sådant var inte heller så vanligt. Så om jag bara har 30 kr och köper morötter för 25 och inte kan göra morotssoppa för att jag inte kan och inte har en vrrr grej (som var ovanliga då) så är jag ju körd.

Och jag gillar ju inte pasta och tomatsås nu heller iofs men skulle ju ätit det eftersom det är nyttigare.

Senare när jag tog fullt studiestöd (en släkting sa till på skarpen) var det ju mycket lättare. Då kunde man ju göra bra grytor och chili och köttfärssås med mycket lite kött osv. Och köpa ett helt flak ägg när det var superbilligt och så.

Sedan om det var något jag faktiskt lärde mig när jag var student var det att betala 20 kr för lite äkta vaniljsocker var mindre pengar nu denna månad än att betala 30 kr för vanillinsocker. Trots att det andra är billigare per kilo. För det tog mig flera år att använda ett paket oavsett.

Senast ändrad:
Skulle jag äta billigt:

Havregrynsgröt
Linser, bönor, ärtor
Morötter (billiga just nu)
Potatis
Ägg
Ris
Lök (löksoppa, ungsrostade grönsaker, i linsgrytor)
Tomatpuré, krossade tomater
Kål

Bunkra billiga konserver och fryst på extra pris (förra veckan hade de spenat 10 kr för 500 g)
Lidl här har ofta gårdags-bröd en kasse för en tia (lägg i frysen och fräscha upp i het ugn insvepta i fuktat bakplåtspapper). Matvärlden har ibland ett skivat bröd för en tia eller tre påsar pita 20 kr (in i frysen)

När våren/sommaren kommer kan man ofta köpa billiga grönsaker i torghandeln och deala sent på dagen och/eller på sådant som ser tråkigt ut. Tomatmackor är faktiskt gott och en tub mayo räcker till minst 10 stycken (hemslagen blir billigare per viktenhet, men är svårare att förvara).

Matäffären vid jobbet brukade sälja billig ost med utgånget datum - riv och in i frysen

Åt jag mer kött finns ofta billig falukorv och köttbullar (20-30 kr kilot) och fryst kyckling har varit billigt. Det är ganska ofta lockpriser på kött för 30-100 kr/kg (ofta irländskt eller danskt)
Det finns ju en del etiska problem med att äta billigt kött (priset avspeglar ofta djurhållningen). En annan variant är att skära köttet i småbitar istället för att äta helt kött, då blir det drygare. Dvs, en köttgryta känns som att man äter kött, men det går åt kanske en fjärdedel per portion jämfört med om man äter helt kött. Plus att man kan köpa billigare styckningsdetaljer. Hel färsk kyckling är ofta prisvärt, om man orkar stycka själv och laga olika rätter på den. Skrovet blir en bra soppa.

Hmm jag har nog helt missat det här med billigt och hämtmat? Jag har nog kategoriserat det som lite dyrare än man kan laga själv. Dvs egengjort pizza är billigare än hämtad pizza, egengjort thai är billigare än hämtad thai, egengjord oxfilé är billigare än oxfilérätt hämtad.
Nej vi fick inte heller ihop billigt och hämtmat 🤔 🤷‍♀️ :rofl:

Ärtsoppa är genomvidrigt, är nog snarare därför ingen äter det ;)

Vi gjorde mängder med storkok som studenter, och delade på matlådorna så man fick lite olika.

Nä.

Det är gott på ett ganska unikt sätt (högst personlig åsikt) och det är ett väldigt vanligt lunchval både hos restaurang och gäster på torsdagar, dvs sådär en gång i veckan. Även om jag aldrig tar det; men det är mer för att lunchen kostar 95 kr, jag äter utelunch ett par gånger om året och då finns det roligare saker att smaka. (Ibland följer Soldatens med mig som mikrolunch på jobbet med en god slatt senap. )

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 280
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 809
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar