30kr/dagen till mat

För skojs skull kollade jag på vad mitt älskade surdegsbröd kostar att baka, och det är inte mycket jämfört med köpt bröd. Ingredienser är vatten ("gratis" från kranen), 2 tsk salt (några ören?), en matsked socker/honung (någon krona) och ca 17 dl vetemjöl special (det är ungefär ett halvt paket, så ca 8-9 kr). Surdegen matas med 1,5 dl grovt rågmjöl varje gång jag bakar, men det lär ju inte heller bli mycket mer än någon krona. Av dessa ingredienser blir det två stycken bröd som jag delar på mitten och fryser in.

Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?

Jag hade matbudget på 800kr/månad som student.
Åt mycket
*havregrynsgröt (med egenplockad lingonsylt)
*ägg (både kokta och typ enkel omelett med rester från köket)
*soppor med passerade tomater som bas (köptes i storpack) och vad jag hade i köket/kunde köpa billigt i typ burktonfisk/morötter/vit billig fisk/andra rotfrukter/Potatis(!)
* tonfisk på burk ev med pasta/potatis/ris till.
*egengjord falafel (kikärtor köpt på storsäck i lilla butiken ägd av invandrare)

Har inte den matsedeln idag, min matintresserade man skulle typ dö 🤣

Matutmaning!
Handla och laga en dags mat åt dig själv.
Du har 30 kr. Skåpen gapar tomma.

Du har ett kök med spis och ugn
salt och peppar samt en liten flaska matolja står på bänken.
Lyckas du laga 3 måltider? Frukost, lunch och middag med någorlunda näringsinnehåll?

Vad lagar du?

Matutmaning!
Handla och laga en dags mat åt dig själv.
Du har 30 kr. Skåpen gapar tomma.

Du har ett kök med spis och ugn
salt och peppar samt en liten flaska matolja står på bänken.
Lyckas du laga 3 måltider? Frukost, lunch och middag med någorlunda näringsinnehåll?

Vad lagar du?
Det mesta kan man inte handla såpass lite som 1 portion av, så det går inte på rimligt sätt att göra så.

Exvis kostar ett mindre paket havregryn som minst kring 10 kr, så bara där försvinner 1/3 av "budgeten", men det är ju flera portioner man köper för de 10 kronorna.

Att att försöka hitta enportionsingredienser är inte rimligt, man måste veckohandla och sen slå ut kostnaden/dag för att få en faktisk portionkostnad.

Jag har idag en rätt hyfsad lön, men jag kan ändå inte passera en "nedsatt pris kort datum" utan att vilja köpa grejer jag inte ens tycker är gott, men det är mat och det är billigt, så det kan vara bra att ha i frysen ifall att...
Jag är fortfarande "skadad" på samma sätt. Jag kan på allvar stå och jämföra kilopriset på havregryn och vilja ta den som är billigast även om jag vet att den som kostar 1 kr mer per kilo blir godare gröt. Jag hamstrar massor av specialprisvaror och vår frys är konstant full med alla möjliga saker. Det är nästan så sambon blir irriterad ibland.

Jag är fortfarande "skadad" på samma sätt. Jag kan på allvar stå och jämföra kilopriset på havregryn och vilja ta den som är billigast även om jag vet att den som kostar 1 kr mer per kilo blir godare gröt. Jag hamstrar massor av specialprisvaror och vår frys är konstant full med alla möjliga saker. Det är nästan så sambon blir irriterad ibland.
Jag köper nrä det är extrapris.
Det har gjort att jag tidvis har extremt mycket krossade tomater hemma :D
Bror avslöjade att han har samma beteeende när det gäller en viss kaffesort. Så det ligger tydligen i släkten. :rofl:

Det mesta kan man inte handla såpass lite som 1 portion av, så det går inte på rimligt sätt att göra så.

Exvis kostar ett mindre paket havregryn som minst kring 10 kr, så bara där försvinner 1/3 av "budgeten", men det är ju flera portioner man köper för de 10 kronorna.

Att att försöka hitta enportionsingredienser är inte rimligt, man måste veckohandla och sen slå ut kostnaden/dag för att få en faktisk portionkostnad.
Plus att det är orimligt att man har helt slut på alla kryddburkar, socker, vinäger, mjöl precis samtidigt.

Handlade det om bara en dag skulle jag dessutom skita i näringsinnehållet, utan prioritera mättnad och att jag tycker det är ok att äta tre mål av samma.

Det är viktigt att tänka på att lösa en kortvarig akut likviditetskris och att leva billigt i princip står i motsättning till varandra. Att se till att aldrig hamna i situationer där man behöver göra ett oekonomiskt köp är regel ett om man ska hålla en tight budget.

Senast ändrad:
Ärtsoppa är genomvidrigt, är nog snarare därför ingen äter det ;)

Vi gjorde mängder med storkok som studenter, och delade på matlådorna så man fick lite olika.
Det är ju för all del många som gillar ärtsoppa också. Och folk äter det, bara inte studenter. När jag bodde i korridor så ägnade grannarna sig snarare åt att stjäla ens mat än gemensamma långkok. Och då har jag ändå bott länge i korridor, på olika ställen. Men absolut kan man ha tur och hamna i en korridor som är mer som ett kollektiv. Jag skulle säga att långkoken snarare är undantag, dock, vad jag minns av kursarnas matlådor.

Det är en otrolig lyx att kunna köpa den mat man vill ha, utan att titta så mycket på prislappen! Tog säkert 10-15 år innan jag slutade hamstra extrapriser i skåpen.

Det är ju för all del många som gillar ärtsoppa också. Och folk äter det, bara inte studenter. När jag bodde i korridor så ägnade grannarna sig snarare åt att stjäla ens mat än gemensamma långkok. Och då har jag ändå bott länge i korridor, på olika ställen. Men absolut kan man ha tur och hamna i en korridor som är mer som ett kollektiv. Jag skulle säga att långkoken snarare är undantag, dock, vad jag minns av kursarnas matlådor.

Jag känner ingen som gör det frivilligt :o

I korridoren hände det inte, utan i andra konstellationer.

Jo, det går att göra nudlar både billigt och snabbt och mer näringsrikt. Jag brukar riva morötter, lök, vitkål - vad jag har hemma och woka lite snabbt medan nudlarna får koka i lite vatten. Sen häller jag i grönsaksfräset, knäcker ett ägg i kastrullen och rör om till det blir lagom blir krämigt. Det hela går på max en kvart och resulterar i en måltid som definitivt kunde vara mycket sämre. Kostnad utöver själva nudlarna lär väl vara 5-10 kr. Så totalt 10-15.
Men köper du de billigaste instant cup-nudlarna till det? Jag gör också nudelwokar, men då köper jag inte små instantcup-påsar till det, då köper jag ett paket nudlar. Utan smak etc.

Jag känner ingen som gör det frivilligt :o

I korridoren hände det inte, utan i andra konstellationer.
Det skulle ju inte finnas ärter och ärtsoppa i butikerna om ingen åt det, eller hur? Nu var ju ärtsoppa bara ett exempel - valfri baljväxtbaserad rätt, då. De flesta kräver lite tid i köket, om man utgår från torra bönor/ärtor. Channa dal kostar inte heller många kronor per portion, t ex.

Jo, men om vi tänker oss att dag 1 finns 30 kr, varje dag kommer det sedan in 30 kr På kontot. Hur lägger man då upp sina inköp och sin meny.
Säg för en tvåveckorsperiod. Du kan spara pengar från en dag till en annan och måste äta mat varje dag.

Säg för en tvåveckorsperiod. Du kan spara pengar från en dag till en annan och måste äta mat varje dag.
Hitta en billig frukost du kan äta varje dag. Gröt, t ex. Eller cornflakes. Eller nåt.

Sen är det väl i regel vegetariska (eller med lite kött som smaksättare) storkok som gäller. Olika kombinationer av rotfrukter, konserver och baljväxter. Ris och pasta köpes i bulk. Baljväxter också, jaga butiker där det är billigare.

Hitta en billig frukost du kan äta varje dag. Gröt, t ex. Eller cornflakes. Eller nåt.

Sen är det väl i regel vegetariska (eller med lite kött som smaksättare) storkok som gäller. Olika kombinationer av rotfrukter, konserver och baljväxter. Ris och pasta köpes i bulk. Baljväxter också, jaga butiker där det är billigare.
Ja vilken butik som inköpen sker i kan göra väldigt stor skillnad!

Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?
Hmm när jag gjorde just det (första året jag pluggade och tog inte ut hela studiemedlet) så levde jag på snabbmakaroner och champinjoner. Ibland kunde jag köpa Stinas kyckling ett paket och äta på en hel vecka, en del per dag. Men helt ärligt tror jag att jag hade 50 kr per dag ofta och då kan man ju köpa ett paket smör ena veckan osv.

Jag rekommenderar inte detta eftersom jag fick näringsbrist som var svår att skaka av. Trots att jag åt hos föräldrar många helger.
(gick upp i träningsmängd också och red, och ja det lästes rätt, om jag inte hade tränat och ridit och åkt buss skulle jag haft mer pengar.).

Antar att jag typ idag skulle försöka med att blötlägga bönor själv och sådant (avskyr inte längre bönor) men jag tror jag med min kunskapsnivå skulle ha svårt att lyckas få till något som inte skulle ge mig näringsbrist igen.

Jag älskar att baka och så men tror att om man ska ha något annat att äta än bara bröd så kanske knäckebröd är billigare helt enkelt och har högre näringstäthet än vad jag skulle få ihop på det billigaste vita vetemjölet.

Om det var aktuellt skulle jag vara tvungen att kika närmare på @tanten s inlägg.

Senast ändrad:
Att ha lite grundläggande kunskaper i mat och matlagning är viktigt. Jag är inte så lysande i köket, menJag tänker fortfarande ibland på bukefalisten som brukade slänga bort en massa ketchup i onödan eftersom hen var rädd att den skulle bli dålig, hade man vetat vad ketchup innehåller så hade man inte behövt vara så orolig.
Eller den unge grabben som jag i jobbet upplyste om att han skulle behöva leva på 60kr i mat per dag ", men det räcker ju inte ens till en kebabtallrik" han hade på riktigt inte fått laga nån mat alls hemma och var helt handfallen för hur han skulle klara sig.

Vitkål håller sig ju lätt en månad i kylen, hinner du inte äta ett kålhuvud på den tiden?

När det gäller ris så är jasminris billigare än sushiris, då slipper man skölja och det kostar ännu mindre. Jag hade också en sån säck med ris som student, det spar man mycket på!
jag tycker att vitkål och rödkål blir dåligt väldigt snabbt om jag skär upp det trots att jag plastar in det. T ex om jag behöver en halva och plastar in den andra halvan. Då tar det inte lång tid innan halvan i kylen börjar mögla.

Men köper du de billigaste instant cup-nudlarna till det? Jag gör också nudelwokar, men då köper jag inte små instantcup-påsar till det, då köper jag ett paket nudlar. Utan smak etc.
Ja, de är ju nudlar så det är klart att de funkar. Jag tycker det är enkelt för då får jag en lagom portion nudlar utan att fundera så mycket. Kryddningen kan jag ju välja att inte använda om jag vill, men oftast tar jag med den. Om påsen innehåller en portion olja wokar jag i den.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 280
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 809
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar