10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Häftigt!

Grymt snygg var hon också!

Ska jag någon gång gå tillbaka till "stora bruna" beställer jag ett föl från dig ;)

Har ju stallat in Orvar i stall nu,i Söndags gick han in,och när jag kom i dag så kom han traskandes till grinden med raska steg,så han har redan lärt sig att där inne är det ganska mysigt faktist! ;)

Dom får ju komma in och få mat kl 19 varje dag,men är man där typ vid 17.30-19.00 så ska man ta in dom själv. Så i dag var jag där runt 18.00 och tog in dom,slängde ut en liten hötapp bara som jag alltid gjort med våra hästar vi haft där så dom har nått att göra en liten stund på boxen innan kvällsmaten kommer,men den var ju snabbt slut,då vart han lite fundersam på vad han skulle göra,skramlade runt i krubban och stirrade på mig och undrade vart sjutton maten var nånstanns. Söt korven! :love:¨

Snurrade runt ett tag och ruskade på huvudet,men sen kom han på att saltstenen kunde man ju gnaga lite på,så då vart han sysselsatt ett tag,sen parkerade han rumpan i ett hörn och ställde sig och sov.

YES! En till med "ponny"!

Jättefin prins du har!
Han ser ut att vara lite av sporttypen av haflinger.
Japp, en till ponny :) Vad hade du för någon?

Ja, han är sporttypen :)

Fråga till alla: Vad har ni gjort med era hästar so far? Var inne i 2010-western-tråden och där hade några börjat rida på sina.
Själv har jag inte gjort ngt som hör till inridningen ännu :P

Lite nyfiken som sagt på vad ni andra har gjort så jag tänkte göra liten lista, så blir det bättre översikt :) Bara att lägga till fler rubriker på vad ni gjort med era o fylla i era namn :)

Tränsat:
Ewelina

Lastträning:
Ewelina

Trickträning:
Ewelina

Stå själv:
Ewelina

Lite nyfiken som sagt på vad ni andra har gjort så jag tänkte göra liten lista, så blir det bättre översikt :) Bara att lägga till fler rubriker på vad ni gjort med era o fylla i era namn :)

Tränsat:
Ewelina

Lastträning:
Ewelina
Louise

Trickträning:
Ewelina

Stå själv: Menar du tex i stallet när dom andra är i hagen?
Ewelina
Louise

Sen har jag gått lite promenader men rida tänker jag inte göra på minst 1 år till.

Med att stå själv så menade jag i hage/stall utan kompisar :)

Tränsat:
Ewelina

Lastträning:
Ewelina
Louise

Trickträning:
Ewelina

Stå själv:
Ewelina
Louise

Promenader:
Louise

Min 10 a, e. Stalypso-Turban Rose, gör inte mycket mer än att hon leds in och ut från hagen samt står uppbunden i gången vid borstning/hovslagare. Nu är hon rätt stor, ca 170 cm, så beroende på hur hon växer så är planen att hon rids in i höst alternativt nästa vår. Här är några hyfsat nytagna bilder på henne.

scaled.php

scaled.php

Tränsat:
Ewelina
Starforsaken

Lastträning:
Ewelina
Louise
Starforsaken

Trickträning:
Ewelina

Stå själv:
Ewelina
Louise
Starforsaken

Promenader:
Louise
Starforsaken

Tömkörning:
Starforsaken

Longering:
Starforsaken

Sadelträning:
Starforsaken

Löshoppning:
Starforsaken

12-15 juli är det dags för riks, tömkörning, löshoppning, visning och trail-in-hand blir det! Och till hösten blir det förhoppningsvis ridning!

Roligt att se nya bilder på henne, så snygg! Men det har hon ju varit hela tiden :) Ser väldigt vuxen ut med kort man också!

Grimman: Han ser ut att röra sig väldigt trevlig din lille kille :)

Sassiball: Hon är jättesöt och fin! Tycker att hon liknar Rozzie lite i uttrycket.. eller också så är det den långa "arabmanen" som gör det ;)

Pirayan kan gå ordentligt i grimma och grimskaft, är van med trafik, kan stå inne själv, har provat på lite löshoppning, lasttränad och van att åka transport, har haft sadel på ryggen, är tömkörd några gånger..

Då vet jag att Stalypso inte är något att lägga på min bamsetant för att få något mindre ;) Han var ju annars en favorit!

Förstår om du väntar med det mesta även om hon också börjar se färdig ut i kroppen.

Min har rört sig sådär ända tills nu när han verkar börjar få koll på sina kroppsdelar så visst hade det varit roligt att ha kvar även i höst och rida in och visa på 3-årstest men med 3 ungar och heltidsjobb så...

Garanterat stora blir de i alla fall :)
Funderar på att ta ett föl på den snygga men har inte kommit på någon bra kandidat än och sen är hon ju min enda möjliga tävlingshäst just nu så det känns lite tudelat.

Ja det förstår jag, ilandsproblem om man får säga så ;)

Skicka över några centimetrar till min lilla skit så blir det perfekt!

Då vet jag att Stalypso inte är något att lägga på min bamsetant för att få något mindre ;) Han var ju annars en favorit!

Förstår om du väntar med det mesta även om hon också börjar se färdig ut i kroppen.

Min har rört sig sådär ända tills nu när han verkar börjar få koll på sina kroppsdelar så visst hade det varit roligt att ha kvar även i höst och rida in och visa på 3-årstest men med 3 ungar och heltidsjobb så...

Stalypso lämnar mindre hästar än medel i Tyskland, när mitt sto var på betäckning hos hingsthållaren där 2009 så sa de att det är den storleken på ston (+170 cm) som nog blir bra med Stalypso eftersom han var känd för att lämna en hel del lite mindre avkommor. Stoets gener slår garanterat igenom hos mig, det finns flera stora hästar både på fäderne och möderne hos henne.
Snygg typ lämnar han i alla fall, jag har inte sett en enda som inte har en bra typ inklusive Skyes helbror som nu är två dagar gammal. Fjolårets avkomma e. Satisfaction, som ändå är väldigt nära besläktad med de två, är inte alls lika snygg som de två e. Stalypso. Väldigt olika i temperament är de också, jag ser redan likheten med helsyskonen, medan 3/4 brorsan är helt annorlunda, roligt att det kan bli så. Jag har även hört från andra som har Stalypso avkommor att de är lika Skye i temperamentet. Allt har sina för-och nackdelar. Sedan är det mycket vad man själv vill ha för häst.

Roligt att se nya bilder på henne, så snygg! Men det har hon ju varit hela tiden :) Ser väldigt vuxen ut med kort man också!

Tack för det, hon är nog ändå ganska färdig i kroppen för att vara så hög, men tiden får ändå visa om hon är redo för inridning i höst. Visst hade det varit roligt att visa henne nästa vår.

Tränsat:
Ewelina
Starforsaken
Glimfeather

Lastträning:
Ewelina
Louise
Starforsaken
Glimfeather

Trickträning:
Ewelina

Stå själv:
Ewelina
Louise
Starforsaken
Glimfeather

Promenader:
Louise
Starforsaken
Glimfeather

Tömkörning:
Starforsaken
Glimfeather

Longering:
Starforsaken
Glimfeather

Sadelträning:
Starforsaken
Glimfeather

Löshoppning:
Starforsaken
Glimfeather

Men just nu vilar han lite från mig :) Ska börja med mer promenader/tömkörning senare i vår/sommar.

Idag tömkörde vi lite igen. Skritten går riktigt bra och nu och han är riktigt trevlig där. Traven har vi inte tränat så mycket på töm så där blir han lite kort, hög och spänd fortfarande, men snart kommer det där också =)
Bebis.jpg

Sotnoten.jpg

Avslappnat_och_fint.jpg

Han_blir_lite_kort_hog_och_spand_i_traven_sa_det_maste_vi_jobba_pa.jpg

:love::love::love:

I dag var Orvar billig! :devil:

Vi kom till stallet ganska sent och han inte klart innan insläppet,så det var bara våra två kvar ute,och Manne,Linus häst,stog först så jag släppte ut dom först sen väntade dom utanför hagen medans jag gick och hämtade Orvar. Fick på han grimskaftet,och när vi närmade oss grinden så började han ruska på huvudet och "vrångläppen" kommer fram. Jag öppnar hagen när han lugnat sig lite och går ut med han,varpå han håller på att stövla förbi mig helt och hållet och drar åt lösdriftshagen för han fick syn på sin gamla kompis,jag höjer till rösten för att liksom visa att HALLÅ,här är jag,och här går vi!

Då Ruskar han till huvudet igen och blir jättefrustrerad och börjar dansa runt mig och stutsar lite. Höjer upp handen som vi tränat på som betyder stop,han stannar men vrångläppen är ute,vi står still nån sekund innan vi fortsätter att gå,varpå han stuttsar i sidled bakom mig,gör stoptecken igen och väljer att backa han några steg,sen fram igen.

Väl inne i stallet så testar han först att gå så långt han kan i linorna åt bägge håll,sen kör han ut ett framben allt han kan och stampar i golvet,jag morrar till och han skärper sig nån sekund,sen ruskar han ordentligt på huvudet,sen hoppar frammåt allt han kan,sen kastar ut ett framben igen,morrar till ordentligt nu och ett NU får det vara bra!!!!

Då skärpte han till sig och vart normal! :cool:

Massa vårkänslor,konstigt att börja få gå in på stall,och matte som inte alls är 100 efter att ha vakat några nätter över älskade gammelvovve,samt tillbringat många timmar på djursjukhus var ingen bra combo... :(

Aja,han lugnade då sig iallafall,provade att lägga på sadel på ryggen,men hade ingen gjord,gick jättebra,provade även att lägga på täcke,funkade jättebra det med.

Men kände mig bara så matt och misslyckad som hästägare....Kommer han vara såhär för alltid nu bara för han börjat få gå in i stallet på nätterna? BLÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ.... :(
// Fibusen,vääääääldigt opepp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 833
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈