10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jag måste förtydliga bara :) Min häst gör inget dumt på så sätt, hon har aldrig sparkat och blir hon irriterad så lätt hon hellre fram än bak, skönt! Oavsett om man är inom "skottradie" höjer hon aldrig ett bakben.
Men hela hon är jobbig, eller hon har så mycket energi så det bubblar. Men det är inget nytt, det är bara att hon har ju växt, när hon var föl var det lättare att flytta henne ;) Dessutom träffar jag ju bara henne 2 dagar i månaden typ och det är enda gången hon blir borstad o så, så då blir det väl mer spännande då ;)

Helt underbar!!! :love:

KL
Idag har jag tömkört Kaptenen på lägdan igen! Den här gången ställde jag upp ett par plaststolpar för att ha lite riktmärken att gå efter, hade dessutom syrran till hjälp som skötte kameran! :D

Jag är SJUKT stolt och nöjd över min kille! Det är andra gången nånsin som han har ordentliga krav på sig i tömkörningen, dvs han skulle ta tygeltagen och svänga och stanna på "rätt" ställen. Förra gången höll vi på i kanske tio minuter och snurrade runt lite planlöst fram och tillbaka, idag blev det väl något längre, kanske en kvart. Han skötte sig huuuuur bra som helst! :love: I början fick han nåt ryck och skuttade till och slog bakut, men jag röt till ordentligt och sen var det inget mer med det. Det var nog mest ett glädje-/energiskutt. Lite svårt är det såklart att förstå vad matte vill alla gånger, och det är mycket lättare att svänga tillbaka mot kompisarna än att gå ifrån dem... Men det GÅR, och han gick först heeela passet och gjorde alla svängar och halter som jag bad om! :love:

Lite bildbomd!
021-1.jpg

032.jpg

126.jpg

140-1.jpg

Nöjd häst får godis efter sista halten som satt KANON - därför slutade vi!
197.jpg

Jag ÄLSKAR min häst! :love:

Bild 1,2,4,5 ser han ut som vuxen häst sen bild 3 lite mer unghäst/bebis. Så annorlunda vinklarna kan göra det! Superfin och verkar helt underbart i sitt psyke! Har du någon film att inspireras ifrån? :angel:

Nej,Orvar gör ju inget dumt heller,förrförra gången vart det ju ett glädjeskutt så bakbenen flög ut,sen nu sist så höll han ju sig i skinnen,men jag kände hur han verkligen bara ville pipa iväg och bralla ur sig! :D

Har nog aldrig varit mer om mer arbetsvillig unghäst!
De 2-3åringarna jag har haft innan har blivit trötta efter 5-10min den här bara tuggar på så man måste hålla koll på klockan så det inte blir för tuffa pass.
Även om det i början kom en del protester genom att frysa fast, absolut bäst är det när man får gå med ut på stubben som handhäst.

Bara öva på med din så kommer nog bättre temprament, det är ju inte lätt att konsentrera sig när det står en gaphals i stallet.

Bild 1,2,4,5 ser han ut som vuxen häst sen bild 3 lite mer unghäst/bebis. Så annorlunda vinklarna kan göra det! Superfin och verkar helt underbart i sitt psyke! Har du någon film att inspireras ifrån? :angel:

Haha jaa, det är himla olika ur olika vinklar! Han är ju bebis ännu, så det är ju kanske tur att han fortfarande ser ut som en, haha... Kul att du tycker han är fin! Jag är ju lite partisk... :angel: Han är fortfarande bebis i skallen - ibland mer än annars - och framför allt när det ska göras nånting nytt så kan det bli tvärstopp. :D Sen har han ärvt mammas temperament helt och fullt, underbar i allt, men ganska lättstressad om han inte förstår eller om han gör nånting så jag blir arg (som typ när han gjorde sitt skutt i tömmarna och jag röt till). :grin: Men han lugnar också ner sig snabbt när kronan trillar ner och han förstår. Samma där, mamma upp i dagen! Får man beröm är man lyckligast i världen! :D Därför vore det kanske lite kul med film, jag går och ropar "braaaaaa!" och "rätt killen, duuuktiiig!" mest hela tiden. :D

Men har tyvärr inga filmer, och typ ingen möjlighet att få hjälp att filma heller, sambon tycker det är skittråkigt... :( Eftersom att jag för det mesta jobbar honom själv så är det lite svårt att filma samtidigt... :p Men nästa gång jag har någon här som kan hålla i en kamera ska jag ta filmvarianten istället så ni får skratta åt mina glada tillrop! :D

Min 08a var likadan! Bara jobbade och jobbade och verkligen ville och försökte hela tiden. Mer ambitiös häst får man leta efter! Det är så kul med såna hästar, men man får ju som sagt passa sig så det inte blir för mycket när det är så enkelt och roligt. :D

Din ser himla fin ut också! Vad gör du med honom när du aktiverar honom? :) Handhäst förstod jag i nåt annat svar, hur ofta är du ute då? I vilka gångarter? Min ska också få börja följa med bara nordisen blir kry (han har varit förkyld).

Aaw han låter verkligen mysig!

Guld värt att ha en mamma med stabilt psyke, tycker att det ska värderas högt inom aveln! Hästar ska faktiskt vara kul. Jag har också en sådan super underbar mamma till Rigel som man bara hoppas har kopierats rätt av.

Sen en liten fråga..
Hur gör du när du blir "arg"? Jag brukar själv titta med onda ögat och morra lite :D Sen när han stampar otåligt i stallgången tar jag själv ett stort stamp och han tittar på mig som jag vore helknäpp och så blir han lite mammig direkt efteråt :D

Väljer helt bort att höja rösten eller rycka i honom men ibland förtjänar han lite morrande ;)

Ja men eller hur! Bra mammor ger så himla mycket! :laugh:

Hur jag gör när jag blir "arg" är väl lite beroende på vad han gör som är fel just då. Står han inte stilla på stallgången bara pekar jag på bogarna så backar han, petar på rumpan så går han åt sidan, så då är det inga stora gester. Skulle han börja rycka i fötterna när jag håller i och ska kratsa kan jag väl häva ur mig "nejmen hörrö!" och då blir han först stel som en pinne, sen är han som vanligt igen. :grin: Skulle han fortsätta rycka håller jag bara i tills han slutar och då sätter jag ner och berömmer, fortsätter till en annan fot och går sedan tillbaka till den som krånglade efter ett tag.
När jag hade honom i töm nu senast och han hoppade och sparkade röt jag till ganska ordentligt, typ: "öööööörgh" eller nåt. :D Jag tar hellre i en gång ordentligt och han fattar vinken än att säga "nej" lite lätt fjorton gånger per pass utan att han förstår vad som menas. Efter att jag rutit åt honom var han lite trippig och "stressad" ett par meter och sen blev han sig själv igen. Så fort han då slappnar av återgår jag till överösande beröm med bebisröst. :angel:
Samma sak när jag går med honom i grimma på promenad. Skulle han få för sig att ånga förbi eller gå "på" mig eller bara vara allmänt tjafsig kan jag antingen ryta till eller rycka tag i grimman EN gång. Det räcker gott och väl, då stannar han upp och tittar på mig med klotögon, och när han sänker huvudet och ser sjukt skamsen ut får han beröm också går vi vidare som om ingenting har hänt.

Kort sagt - jag sätter emot lika mycket som han. En spark är ju absolut inte tillåten och får därför en hårdare åthutning än vad lite tripp på gången får.

Haha, säkert jätteluddigt, men men! :D

Nu har jag äntligen fått med kameran de 10 metrarna från huset och till stallet samtidigt som vädret var ok (det spöregnade under förmiddagen men sen kom solen!).
Har fotat lille Izzo 21 månader och ca 167 cm hög. Lite problem var det att få honom att stå stilla, ensam som jag var. Hingst är han fortfarande då han är så himla snäll att hantera. Fast nu börjar han bli lite gapig när alla tanterna kommer in i stallet så vi får se vad som kommer först, sommarbetet eller skalpellen :angel:

just ja, stammen... e. HipHop - Nostradamus

33007628.jpg

33007625.jpg

33007630.jpg

Tack :laugh:
Tycker inte han har såå lång hals i verkligheten men när man går bredvid böjer han ju alltid ner huvudet för att nosa så det är klart att då ser han lite annorlunda ut...

Tänkte ju att jag kanske skulle lyckas få fram en något mindre avkomma genom två små hingstar bakom men icke då. Det blir till att sälja den här och behålla första avkomman som är 170 cm och lika långbent som denna. Två långbenta jättehästar behöver ju inte lilla jag på 163 cm :cool:

Nämän titta ÄNTLIGEN lite bilder från dig! :D

Han ser ju jättefin ut! :love: Men som sagt, kanske lite stor, jag som vill ha minihästar... :angel: :D Konstigt det där hur man försöker få det ena och ändå vill generna annorlunda och ger det andra... :D

*kl*
Fina allas "små" pållar börjar bli :love:

Jag har börjat löslongera Ove :p Får honom till att gå ett helt varv runt mig... är dock en minimal cirkel och får vifta febrilt med spöt bakom rumpan på honom för att få honom till att röra sig XD Nu börjar man märka att han är hingst och att båda kulorna är nere. Var lite jobbigt igår att tömköra andra pållen och ha Ove bitandes i knävecken samtidigt :p Vårat största "problem" är att han inte vill gå upp i vikt >___< men hoppas att nya hösilaget vi hämtade igår ska få ändring på det. Annars leker han allt mer med syrrans unghingst nu oxå :)

Bus :D
33008372.jpg

försöker lägga sig på Prins XD
33008380.jpg

...sedan bara för att de är för söta love:
33008382.jpg

Busove! :love: Han är bara för söt den där lilla!!!

KL
Idag har vi KANONväder! Helt underbart vårväder och man kan riktigt se hur snön försvinner! :laugh: Jag plockade med mig kameran ut och tog ett par bilder på några riktiga skitgrisar...

Lillebror går till attack!
026-1.jpg

Sen fick han rulla ifred...
035.jpg

Yiiiihaaaa!
064-1.jpg

Sen när jag lagt ifrån mig den kameran hämtade jag in herr smutsig röding och fixade i ordning honom, kom sedan plötsligt på att jag kanske skulle kunna ställa filmkameran på nånting för att försöka fånga oss på video! :idea: Sagt och gjort, hämtade andra kameran och tog med en stor hink att ställa den på! Försökte rikta in den så den skulle fånga upp så mycket som möjligt och jag fick nog med det mest väsentliga!
Om man lyssnar i början hör man mig muttra "dumma hund", en vovve som ylar (jätteledsen när hon blev tvungen att sitta kvar hemma på gården när vi knallade iväg - annars försöker hon ta självmord och springer bokstavligt talat MELLAN benen på hästarna...) och sen jag som hojtar "Mirja!", haha, men sen blev hon iaf tyst! :D

Och, tja, ni får nöja er med en helt oklippt film! Den har fångat hela passet även om vi försvinner ut ur bild ibland. :D

Kaptenen var HUR DUKTIG SOM HELST!!! Det var ju så varmt och skönt och i princip vindstilla så han var lite loj idag. Lekte lite myrslok med näsan i marken också men han tog tygeltagen bättre än någonsin! Därför blev passet inte ens tio minuter långt - dumt att traggla när han gjorde allt så perfekt ändå! :love:

Kaptenen tömkörning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 833
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar