10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

En dag i veckan ser min ut såhär!

april.jpg

DUKTIGA kaptenen! :bump: Räknar du med att kunna köra han till sommaren/hösten?

Och Glimfeather,vad vuxen han ser ut att vara,och så himla söt! Det är nått speciellt med fjordisar! :d

Vilka "stora" rumpor alla har,Orvars rumpa är fortfarande en riktig bebisrumpa ju...Han ser inte klok ut snart,stooor huvud,lååååånga ben,börjar bredda sig fram,sen är baken plutt! :p Hoppas rumpan växer i kapp på Orvar med tillslut! :D

Han är för övrigt inne i en växtperiod nu igen,då rumpan var rejält mycket högre. Ska försöka mäta här nån dag. Har ni mätt på länge? Mätte Orvar sist 12 Januari,så alltså ca 3 månader sen. 150,5 var han då,känns som om bör vara och nosa runt 155 snart iaf,om inte mer..

Vad synd :-( de är från facebook. du kanske inte har det?

Fibusen: ja, visst gör han! Han ser ut som en vuxen minifjording XD din är ju supersöt, och du ska se att rumpan växer ikapp i sommar ;-)

Visst borde det :D han är e alexander lukas, u björkh. åh-mi ue. magne :) han är verkligen mattes pojk :love: kul att du tycker han är fin!

:laugh: Tackar å Koppens vägnar! Han är lite bakskygg när det gäller att få skacklar och skalmar mot benen, men tömmar och linor är ingen fara. Så vi ska öva mer på att få "pinnar" mot balbenen, sen får vi se hur det går! Det vore himla roligt om jag fick honom i vagn innan sommaren! :)

Du ska se att rumpan hinner ikapp! ;) Jag ska mäta Kaptenen om en månad när han fyller två. :)

Kl.

Kul och se och läsa om alla :)

Här går det också framåt, jag tog en tömkörningstur idag igen och lillan skötte sig som tidigare, riktigt duktig!

Hon försökte vid ett ställe där hon ville gå vänster men vi skulle rakt då försökte hon lite men jag behövde bara höja rösten i princip och styra henne rätt så gick det bra :)

Sen följde hon STIGEN idag :banana: Var två ggr i början bara som hon försökte gå ut i skogen. Men sen följde hon med bara. Gud så kul när det går bra.
Hoppas slippa få det som sist, det vill jag inte vara med om igen!

Imorgon ska jag bara ta en kort promenad vid hand med henne tror jag.
Vi ska väl även börja träna med och ha henne kvar i hagen när vi sticker iväg också. HIttills får vi ta in henne och det är lite omständigt.

Jag har insett hur det är att ha en framavlad sporthäst med tuff mamma och tuffa hingstar på pappans sida samt mycket fullblod på mammans sida. O som är 2 år.

Jag sliter mitt hår :angel: Hon är alldeles för självsäker. "Kan själv". Jag testade bett iförrgår första gången, jag fortsätter med det tills betet och sen börjar jag med tömköra och rida i sen-höst.
När jag fått tillbaka mitt hår och färgat det gråa håret till blont igen :angel:

Till och med Orvar har blivit en galning! :o Eller galning och galning,det känns som en bomb som snart exploderar. :D

Skulle ut på promenad i går igen,mannen rider sin häst,och vi går bakom,först så skulle Orvar börja älga förbi mig,när han inte fick det så började han frusta och ruska på huvudet och var jättefrustrerad ett tag. Sen lugnade han ner sig,men sen från ingenstanns började han stampa ner frambenen ordentligt och ruska på huvudet igen,och stuttsade fram ett steg, var beredd på ett ordentligt skull som sist när bakbenen kom flygandes också,men det var som om han kom på sig själv att så fick man ju inte göra. Han spritter i hela kroppen,och man får ha 100 ögon i nacken nu,vilket jag aldrig behövt ha på han.

Jag hoppas att han lugnar ner sig snart,för som sagt så känns det som han kan explodera när som helst. :o

Sen har han börjat med något nytt... När han blir så där frustrerad så ska han "dutta" mulen mot mig och snabbt lägger han sitt huvud på axeln tex,sen bot med det igen. Vet inte om det är nått slags dominastest han har,för det är inget gulligt kärvänligt sett,utan nästan smäller ner mulen,sen smäller han på huvudet,sen spänner han ihop mulen så han ser ut som en kamel.

Jag tror han försöker testa mig lite nu faktist,känns som det iaf.

Lade även på sadel på ryggen,spände dock inte,utan lät den ligga löst.
Han var lite osäker när jag lyfte den,så fick lyfta den vid hans huvud först några gånger tills det var lugn,sen lade vi den på rygen,och han var kolugn. Men jag känner att jag har fasiken lite ångest över att spänna en gjord på han,jag MÅSTE ta tag i det snart,för nu går jag bara runt och oroar mig...:crazy:

På Söndag kommer även mannens häst och min släppas ihop,och med det så kommer alltså Orvar få börja stå på stall,så jag hoppas att han sköter sig vid in och utsläpp.

Senast ändrad:

Låter helt klart som en testperiod! Kaptenen försökte muppa sig i lördags på promenaden också, men jag tog tag i det direkt ganska ordentligt så han fogade sig snabbt och var sedan lika snäll som alltid. Han körde på att gå nästan PÅ mig och sparka mig på hälarna, alternativt försöka ånga förbi, jag gick väl för sakta för herr uppspeedad energiklump. :grin: Men det löste sig som sagt snabbt och därefter gick han på lagom avstånd antingen bakom eller vid sidan - mycket bättre! ;)

Hahaha, ni får ursäkta men nog verkar det som dom flesta har börjat få sig något små testande bebisar för stunden, kanske våren spelar in lite också?

Inte alls kul när dom håller på, jag vill då absolut INTE att hon gör om det hon gjorde förra veckan lr när det var, hualigen!!
Rusk på huvudet kan man iaf ta, det är ju bara och säga till och det är inga flygande ben flygandes lr en backande rumpa mot sig i full fart :eek:

Nej, jag ska prova på en promenad idag, får se hur det går ;)

Min ullboll är också i testperiod kan jag lova ;) Han vet garanterat att han är hingst nu.

Dock har jag kommit på lösningen :D Min hund var med idag och när hon fick min uppmärksamhet blev Rigel jätteavundsjuk och ville gulla och vara till lags ;) Knashäst.

Det där känner jag igen!

Mina två småttingar kan man stå och gosa med men gosar man mer med den ena så kommer den andra och ska putta på en också. Speciellt Sakura, hon är verkligen en matte häst.

Dom är så söta våra bebisar :)

Oj en månad?

Vi kommer nog få ge hö hela maj månad säkert, visst har det börjat komma lite grönt men med dessa kalla nätter vi har nu och dryga dagar (visar snöblandat regn) flera dagar nu i veckan, iof mer plusgrader.

Vi får se hur det går helt enkelt!
Men jag tippar på Juni månad tidigast för våran del, och då menar jag bete fullt ut utan stödfodring.

Så trevlig uppställning! Vad säger han om att arbeta då?

Tog min lilla dam ut på ridbanan idag i enbart grimma och grimskaft, tänkte bara leda omkring henne lite och få henne att lyssna. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig :grin:

Idel protester, bakutsparkar, reste sig några gånger och viftade med frambenen. Inte blev det bättre av att morsan gnäggade upprepade gånger ifrån stallet. Till slut gick hon med på att gå ett varv i skritt med upprepade halter och rygga ett par steg när jag bad om det så då slutade vi.

Det känns som om hon inte ärvt mammans temperament trots allt.

*kl*

Idag tog vi lite exteriörbilder. Jag är så galet nöjd med hur han ser ut i kroppen, så jämn! Och nu är han HÄST! 28 april fyller han två år :laugh:
fs_504018404_43642_1333982683.jpg

fs_504018419_63605_1333982692.jpg

fs_504018434_27857_1333982705.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 827
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?