10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Här händer inget. Jag gör ju inte med räcerpownien. Jag gick promenad för 2 veckor sedan och hon är galen.
Helgen som kommer ska jag till henne igen och tänkte faktiskt prova bett för första gången i hennes liv.

Annars var jag igår hos en vän vars ena sto kastade sitt föl. Aldrig varit med om det innan och det var skittragiskt och samtidigt lärorikt, jag vill ju avla lite i framtiden så jag fick iaf kunskap.

Från lunch till typ 22tiden var stoet inne och sen krystade hon ut ett dött foster. Månad 8 var hon i. Ett hingst-foster var det. Efter att veterinären varit där o tittat på stoet och fostret och tagit prover på det så var det dags att gräva ner det.

I typ storm stod vi i mörker och grävde, mitt i natten. Nu är han är stjärna på himlen!
Stoet mår bra, himla lugn var hon, ägaren mår ok så det känns iaf bra i tragiken.

Fy så trist :( Stackars ägaren och stoet! Som hon längtat och så händer detta..

Men tyvärr får man ju vara inställd på att det kan hända tråkigt nog :(

Tur hon hade dig som kunde hjälpa till :)

Spännande med bett! Vad hade du tänkt börja med?

Sen en liten allmän fråga här i tråden,
När ni testar bett för första gången har ni då låtit en veterinär kolla dom i munnen först?

Min veterinär kommer ut imorgon och sen efter det får jag se hur vi gör :)
Tänkte även kolla masken om 2 veckor.

Jag har något tredelat jag tänkte prova. Så hon får känna att hon får ha något i munnen. Med tanke på att hon går och bär grejer, grimmor, hinkar, grimskaft hela tiden så lär just att ha något i munnen inget nytt, men det nya är kanske att hon inte kan spotta ut det när hon vill ;)

Jag använder enbart tandvårdskunniga som Torbjörn rekommenderar eller så använder jag Torbjörn själv. Absolut ingen annan. Jag var hos TB i vintras och det hittades lite men enbart att en mjölktand var liiite sned så han fixade det. Hon hade fått vargtänder men han tog inte bort de pga att de inte satt i vägen och han vill inte börja rota i munnen i onödan, många vargtänder ramlar ju av vid tandbytet. Hans rekommendation var att jag ska kolla henne innan betet. Han tycker man ska kolla unghästar 2 gånger om året ungefär.

Delvis KL

Brukar vara inne o smygkolla här o se vad som händer med alla 10:orna. Min lille plutt går mest o skrotar i hagen. Igår regnade det hela dagen och när han kom in såg han ut som ett levande lerberg, så imorse fick det bli stora rykten! Brukar mest bara borsta av honom i boxen annars, men nu fick han ut på gången och en ordentlig genomkörare. Hur duktig som helst var han! Blev sugen på att göra nåt mer så han fick benskydd och träns på (inte första gången) och sen tog vi ut och provade longering för första gången. Han var SUPERDUKTIG!! Fattade nästan direkt, det blev kanske sammanlagt 10 varv och både trav och lite galopp minsann. :love:

Hade gärna velat tömköra men vågar inte, han är som en del andra här ganska lätt i baken (även i fram... ) och eftersom jag är gravid ("fölar" i juni :banana: ) så går jag helst inte bakom.

563501_3368274398935_1031450370_33206154_2043894850_n.jpg

Fy så trist :( Stackars ägaren och stoet! Som hon längtat och så händer detta..

Men tyvärr får man ju vara inställd på att det kan hända tråkigt nog :(

Tur hon hade dig som kunde hjälpa till :)

Spännande med bett! Vad hade du tänkt börja med?

Sen en liten allmän fråga här i tråden,
När ni testar bett för första gången har ni då låtit en veterinär kolla dom i munnen först?

Min veterinär kommer ut imorgon och sen efter det får jag se hur vi gör :)
Tänkte även kolla masken om 2 veckor.

Kommer att kolla tänderna innan betet, innan förra sommaren blev han röntgad (ormbett visade det sig) i käken och där fanns vargtänder på båda sidor. Dom var inte "farliga" då, men jag tror att det har hänt lite nu, han beter sig skumt ibland när han äter, precis som att maten fastnar i tänderna på honom. Han är dock i gott hull och äter med god aptit så det är nog ingen större fara.
Han har dock fått prova bett några gånger, utan problem.

Igår var jag hos en kompis vars häst tog hem full pott på löshoppningen på 3 års testet. Jag undrade hur hon hade tränat den innan så jag fick massa bra tips. Nu måste ju min häst också få full pott väl ;)
Hon pratade och berättade om hur de red in hästen o så med så nu känner jag att jag vet mer och hur man "ska" tänka.

Idag har Kaptenen och lillebror fått bekanta sig med min rockard! Jag drog helt enkelt ut den i hagen, oj vilka stora ögon de fick! I början höll dem sig på avstånd, sen blev jag förföljd ut från hagen igen... :D

012.jpg

027-1.jpg

042-1.jpg

Följa matte!
046.jpg

Himla kul att se dem undersöka och ha sig! Myskillarna! Lillebror var dock lite modigare och klev i skalmarna helt (visserligen år fel håll, men ändå! :D) men Kaptenen nöjde sig med att kliva i med framfötterna. Imorrn tror jag att jag tar med Kaptenen på en promenad! Kanske presentera rockarden på sin vanliga plats också!? :laugh:

Verkligen! Hon har en superhäst, lär kunna gå hur långt som helst.

Massa tips, men bland annat var det hur man periodvis hoppar de, ex på hösten som 2.5 åringar då, man kanske hoppar de en gång i veckan i 5 veckor, sen inget alls i 5-6 veckor, sen hoppa i 5-6 veckor och sen uppehåll i ett par månader fram till 3års testet. Är testet i Maj kanske man ska hoppa sista gången i slutet av feb/början på mars.

Sen var det andra saker, de tittar väldigt mycket på hur hästen tar hjälphindret, kommer den fel där hela tiden kommer aldrig poängen bli bra oavsett hur högt hinder nr 2 är. Så man ska fokusera mycket på hur hästen tar hinder nr 1. Man kan behöva lägga ut hjälphinder osv, men då ska hästen ha hoppat innan så man inte börjar göra det svårt direkt.

Att hoppa högt gjorde de inte alls, hellre bredda oxern än höja hindret.

Hon hade en tränare till hjälp som jag med ska ringa sen i höst, de hästar han hjälpt senaste åren har alla fått minst en 9a i bedömningen i löshopp.

Duuu han börjar bli bra snygg nu!

Han har utvecklas fint i kroppen :)

Tänk bara hur underbart snygga hästar vi har till sommaren!

Var hos Rigel hela förmiddagen.
Tränade lite med långt grimskaft i paddocken med att stanna och gå på kommando. Han lär sig snabbt :) Han fick även lära känna gässen på andra sidan staketet :D

Sen kom veterinären som skulle raspa hans tänder lite, han skötte sig exemplariskt!! Lite kul att hon inte trodde det var en islandshäst för han var ju så långbent och smäcker :) Min lilla sportponny!

Mätte honom häromdagen och han är 135 i manken nu.

IMG_4315.jpg

Gässen var mycket spännande!
IMG_4326.jpg

och bästisarna..
IMG_4346.jpg

Gud vilken sötnos :love:

Skönt med en lättlärd häst/ponny. Det gör alltid det hela lite roligare då också :)

Delvis kl.

Jag ska ev åka ut idag, när jag är klar med den tråkiga tvätten. Hoppas på att solen stannar uppe så jag hinner ut och ev kan fota mina smågrisar lite, antar att dom kommer vara leriga till tusen men det får gå isåfall ;)

I helgen hoppas jag verkligen det blir fint väder, jag ska börja sätta upp plaststolpen runt lilla beteshagen tänkte jag för att så småningom dra tråden också. Ska bli skönt när dom får komma iväg på gräs och inte lera.

Avskyr min hage verkligen :(

Stallägaren ska väl ev be och få ta tillbaka hans mark också som bonden nedanför haft eftersom dom inte haft hästar på gården sen ja många år. Så han sa att han ska ta tillbaka den nu när vi har hästar där igen, hoppas på det för då får vi mer än dubbelt som vi har nu.

Och ja, det har varit åkermark där nu (han har gjort korn). Men han satte gräs förra året nämligen så jag hoppas det blir bra, marken är väl ganska mjuk och lerig där med men den borde ju bli bättre och inte jätte lerig i och med att det är stort så.. Eller? :o

Väldigt smart av dig och göra så!

Jag har min parkerad utanför hagen, så hästarna ser den varje dag och går förbi den om man ska rida eller gå på promenad.

Men man kanske ska göra som du ;) Nu är iof två av mina körda men iaf..

Ja det var min hovis/kompis som tipsade om att ställa in den, för jag började prata om hur jag skulle kunna få honom att acceptera skalmarna ordentligt. Och det är ju klart, man är ju inte rädd för sina leksaker... :D Men jag stod dock kvar hela tiden den var i hagen och höll koll, det kan ju hända olyckor om de skulle få in fötterna på fel ställen... :crazy:

bellabus: Han är så sööööt! :love: Verkligen kanonfin! Håller med om att han är väldigt lätt i typen för att vara islänning. :)

Ja men som sagt, smart.
Och absolut förstod jag att du stod kvar, vore väldigt dumt att lämna ett sådant objekt i hagen utan tillsyn anser jag.
Precis som du säger kan dom faktiskt fasna lite här och var :eek:

Delvis kl.

Sådär då, då har jag varit ut en sväng till flickorna och gud så skönt det är att åka ut och inte behöva mocka!! hihii

Tog in och borsta av båda ordentligt för vi hade tänkt fota uppställningsbilder för att få en liten exteriör utav en god vän men det blidde ej så. Orkade inte vänta in tjejen som skulle hjälpa mig.

Istället tog jag och mätte mina flickor och nog har dom vuxit bägge två!
Sakura mäter nu omkring 155cm fram och 156cm bak. Vilket jag är mycket nöjd med!

Sen blev det lite bus i hagen och då fota jag lite =D
Så nu blir det bildbomb och risk för ungefär likadana bilder :o

32968764.jpg

32968768.jpg

32968770.jpg

32968773.jpg

32968777.jpg

32968778.jpg

Forts...

32968780.jpg

32968781.jpg

32968788.jpg

32968790.jpg

32968791.jpg

32968794.jpg

Så, då tackar vi för oss ;)

Imorgon tror jag att jag ev tar en promenad med lillfisen. Det beror på om jag ska hålla hopplektion för A på Sakura, om jag ska det så hinner jag nog inte med lillan isåfall får det bli på torsdag :)

I helgen ska jag prova på tömkörningen igen, får se hur det går!

Han är såååååå fin! Och det ska du verkligen ta åt dig av,för jag är igentligen inte särskillt förtjust i islänningar... :o:p Visst har jag tyckt dom är söta och så,men jag har aldrig fått nån "wow-känsla" innan jag sett Rigel,nu har jag det! Han är verkligen VACKER! :love: Han är så underbar så jag skulle kunna hästnappa han! :D

Ser fram emot att följa er genom livet! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 826
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar