Sv: 10rna del 3
KL
Nu kommer jag och skryter igen...
Men min lille plutt är bara BÄST! Han fick ju som sagt vila igår eftersom att det var sånt dåligt väder, men idag gav vi oss ut på tömkörning! Första gången på drygt en månad, och han skötte sig hur bra som helst!
Ledde honom första biten ut från gården, och det var mycket läskigt. Han är mamma upp i dagen och gillar INTE vatten! Det hade runnit över vår infart så vi hade en liten diskussion om huruvida han skulle drunkna eller inte om han följde mig över... (Han överlevde!)
När vi kom upp på grusvägen gjorde vi halt, och sen gick herrn först! Stooora raska kliv så matte hade svårt att hänga med!
På ett ställe går en stor bäck under vägen, och det var läskigt! Hade samma diskussion där; "Kommer jag drunkna matte!?", "Nej, kom nu", "Jag tror att vägen kommer braka om jag går där!", "Men nej, kom nu!", "Okidok!". Haha!
Han är så rolig, för om han tycker att nåt är läskigt så kan han frysa fast och stå där flera minuter och tycka att det är livsfarligt, men när han väl tar första klivet framåt så är det som om det aldrig varit nåt där och samma energiboost kommer tillbaka och jag hinner knappt med igen!
Vi traskade ungefär lika långt som igår, fast åt motsatt håll, och det var fler läskiga saker längs vägen (lite plast i diket, hästar, soptunnor, skyltar, fler vattenpölar osv.). Men han ger sig alltid med ett "okej" och följer mig.
På väg hem mötte vi en granne med bil som vevade ner rutan och stod och pratade en stund! Kaptenen hade full koll på samma grannes hästar som var precis intill och hade fokus nånstans där, inte fasen brydde sig väl han om bilen heller!
Han stod helt stilla hela tiden vi pratade, och sen fortsatte vi hemåt utan bekymmer!
Jag provade att gå lite sicksack över vägen, lite svårt att förstå i början men poletten trillade ner snabbt! Nästan hemma kom vi ju till det där hästätande vattnet igen, och det var jobbigare att gå över det hemåt än bortåt.
Men över kom vi!
Inne i stallet gick det runt i huvudet på herrn, han var väldigt trött psykiskt och stod med öronen rätt ut och bara TÄNKTE.
Massa morötter och gos-å-mys och sen ut i hagen igen.
(Såg nu att skyddet på sågen åkt ner, det ska genast åtgärdas!)
MYCKET nöjd med dagen! Vila imorrn när jag jobbar och sen upprepning på fredag!