10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Grattis på födelsedagen! :bump:

--

Nu är det sommartid :D Äntligen! Nu kan jag sticka ut till min pojk även efter jobb!

Mitt sto är alltid medgörligt :angel:

Här är hon i egen hög existens.. Hon växer oroväckande lite och jag börjar nu undra om hon ens kommer nå till 160-strecket.

32933786.jpg

Men hon är så fin! :love: Hon kanske kan sno några cm av min om han blir för stor. :D Han är alldeles lagom nu! Tänkte mäta honom om en månad när han fyller två!

bellabus: Tackar! ;)

KL
My Kapten made my day! :love:

Nu har det ÄNTLIGEN tinat här hemma så pass att jag kan ta min oskodda bebis ut från gården! Det firades med en mycket glad och medgörlig Kapten som fick loksele och träns på sig, och sen knallade vi iväg! :laugh: Eftersom att det ändå var en hel månad sen sist han var ut så hade jag grimma över tränset, men han har nog aldrig accepterat bettet så bra som idag, helt lugn i munnen och hade tungan rätt hela vägen såvitt jag kunde se! :laugh: Idag fick jag spänna ut tränset ett hål på varje sida, han har visst passat på att växa lite (plus att jag ju haft det ganska hårt spänt för att få bukt med tungfelet)!

Han var helt underbar, precis som vanligt :angel: och stod så fint inne i stallet, accepterade allt utan protester och vi knallade en ganska lång promenad! Han fick prova trava ett par steg för första gången men selen på, och det syntes att han tyckte det var lite konstigt, men inte mer än så, när han saktade av var han tvungen att ruska på hela kroppen för å lägga den tillrätta igen! :D
Mötte postbilen också - suveränt! - och han reagerade inte nämnvärt på den heller! Suuuuuper! Öronen framåt hela tiden - vilken underbar unghäst jag har!

Bild på mitt lilla underverk!
STH70081.jpg

Jag är så käääär i min pluttehäst! :love:

Fin. :love:

Grattis på födelsedagen förresten!

Vad anser ni om att ha era tvååringar tillsammans med mamman fortfarande? Jag köpte min för två månader sen, då hade hon inte varit ifrån sin mamma någonting alls på hela sin levnadstid. Hon har sovit i egen box sen november -10, men hon har gått med mamman på dagarna, gått in till mamman om mornarna, och har fortsatt dia. På veterinärbesiktningen rådde veterinären oss att genast ta bort henne från mamman eftersom hon var lätt överviktig. När jag köpte henne släppte jag ihop henne med min andra häst, och det gick kanon. Inga problem alls. Nu är min andra häst sjuk, står i minihage med fång, 25 år gammal, och ingen vet om hon någonsin kommer kunna gå i vanlig hage igen eller ens överleva. Jag har alltså hästarna installade hos uppfödaren, och vi fick ta in unghästen till mamman igen nu när hennes sällskap inte kan vara ute. Och givetvis har hon börjat dia igen. Jag gillar det inte alls, men jag fick i princip en mastodontutskällning av en person i stallet för att jag inte ville ha kvar henne i den hagen. Hur hade ni gjort? Hur gör ni som har fött upp era hästar själva och har kvar mamman?

svårt... hur länge har hon gått med sin mamma nu och hur länge var de helt åtskiljda??? min 06:a gick med sin mamma i ett år sedan var det sommarbete och de var åtskiljda i ca 6månader när hon kom hem så precis som din diade hon igen. MEN. hon slutade ganska snabbt med ett fåtal återfall då hon behövde sin mammas stöd.

Mitt ena stoföl har gått med mamma i undantag för första sommarbetet, bra mamma talade tydligt om att det var nya regler som gällde vid hemkomsten.

Däremot har jag haft ett sto som adopterde en 6månader gamal fölis tilllät att hon diade och fyllde snällt på juvret så bäbis skulle få mat. Det ordnade vi genom att smörja juvret med krubbix på morgonen och vid lunch i ca 1vecka då var det plötsligt inte gott att snutta längre. ;)

De var åtskilda ungefär en månad (alltså egentligen ingenting), men det finns tyvärr inga andra hästar att välja på nu när den andra hästen är skadad, så i så fall måste jag byta stall. Mamman låter henne göra det, så hjälp därifrån får jag inte heller.

Egentligen hade vi tänkt låta dem vara åtskilda fram till sommaren, och sen släppa ihop dem på betet. Det hade blivit fem månader utan varandra.

I dag tog jag och Orvar våran första ENSAMMA promenad! :D Förr har vi jämt haft med en annan häst,men i dag var vi helt ensamma,vi gick och snackade lite gojja,mötte bilar,gick förbi traktorer,tjurar,ensilagebalar,människor,och okända hästar,och korven skötte sig utmärkt! Lite stora ögon i bland,och att han började snedda mot mig när det vart lite läskig var det enda,jag som hade säkrat mig med både hjälm och handskar,och var livrädd för mina stackars tår eftersom jag bara hade gummistövlar,men han skötte sig verkligen helt super! Så himla skönt,nu vet jag att jag kan ta ut han ensam på promenader,jag skulle nämligen behöva gå ner ett par kilo så då kan jag promenera av mig dom med Orvar! :banana:

Vi hade så trevligt på våran lilla tur,han är så go skruttehästen! :love:
Det är så skönt att kunna spy ur sig lite galla,snacka lite skit,och dela tankar och funderingar med sin häst,även fast dom inte förstår,eller att man inte får något svar tillbaka så känns det lite lättare endå efteråt! :love: Han är verkligen en av mina bästa vänner!!!!

562669_3191541181654_1059624479_33027004_134709070_n.jpg

Han imponerade på mig direkt när jag kom redan faktist,för precis när jag fått på han grimman så kommer kompisarna på att dom ska börja rääääserspringa,naturligtvis brevid Orvar,så jag hann tänka att nu kommer han slita sig,börja tokgallopera med grimman och grimskaftet på,och trasla in sig och skada sig,så jag gör komandot för att stå still,och han står som ett ljus helt stilla,och kompisarna springer alldeles brevid oss på bägge sidor,och nästan slickar magen på Orvar! Matte toknöjd! :bump:

Hihi! Duktiga Orvar! :bump: Det är så härligt när de är sådär underbart duktiga!

Iskall: Tack, och tack! :D Haha!

KL
Idag hade jag tänkt tömköra herr röd, men det var så himla regnigt och blött så jag tar det imorrn istället! :laugh:

hhhmmm... får hon något kraft foder?? om så, då skulle jag ta bort det från 10:an för det skaddar ju inte 10:an att hon dricker mjölk från mamman annat än att hon blir tjock risken är ju att mamman blir smal men det brukar lösa sig ganska smidigt att mamman tillslut inte låter dem dricka längre.

Mamman är mager, men det är ju inte min häst, så ägaren bestämmer över henne. Min äter lite, lite kraftfoder, vilket hon har gjort hela tiden. Det stora problemet är att hon blir "liten" igen nu när hon är med mamman, hon hade blivit mycket tuffare och mer självständig, och nu går utvecklingen snarare bakåt.

KL
Nu kommer jag och skryter igen... :angel:

Men min lille plutt är bara BÄST! Han fick ju som sagt vila igår eftersom att det var sånt dåligt väder, men idag gav vi oss ut på tömkörning! Första gången på drygt en månad, och han skötte sig hur bra som helst!

Ledde honom första biten ut från gården, och det var mycket läskigt. Han är mamma upp i dagen och gillar INTE vatten! Det hade runnit över vår infart så vi hade en liten diskussion om huruvida han skulle drunkna eller inte om han följde mig över... (Han överlevde!)
När vi kom upp på grusvägen gjorde vi halt, och sen gick herrn först! Stooora raska kliv så matte hade svårt att hänga med! :D På ett ställe går en stor bäck under vägen, och det var läskigt! Hade samma diskussion där; "Kommer jag drunkna matte!?", "Nej, kom nu", "Jag tror att vägen kommer braka om jag går där!", "Men nej, kom nu!", "Okidok!". Haha!
Han är så rolig, för om han tycker att nåt är läskigt så kan han frysa fast och stå där flera minuter och tycka att det är livsfarligt, men när han väl tar första klivet framåt så är det som om det aldrig varit nåt där och samma energiboost kommer tillbaka och jag hinner knappt med igen! :D

Vi traskade ungefär lika långt som igår, fast åt motsatt håll, och det var fler läskiga saker längs vägen (lite plast i diket, hästar, soptunnor, skyltar, fler vattenpölar osv.). Men han ger sig alltid med ett "okej" och följer mig.
På väg hem mötte vi en granne med bil som vevade ner rutan och stod och pratade en stund! Kaptenen hade full koll på samma grannes hästar som var precis intill och hade fokus nånstans där, inte fasen brydde sig väl han om bilen heller! :D Han stod helt stilla hela tiden vi pratade, och sen fortsatte vi hemåt utan bekymmer!
Jag provade att gå lite sicksack över vägen, lite svårt att förstå i början men poletten trillade ner snabbt! Nästan hemma kom vi ju till det där hästätande vattnet igen, och det var jobbigare att gå över det hemåt än bortåt. :D Men över kom vi!

Inne i stallet gick det runt i huvudet på herrn, han var väldigt trött psykiskt och stod med öronen rätt ut och bara TÄNKTE. :D Massa morötter och gos-å-mys och sen ut i hagen igen. :laugh:

STH70087.jpg

(Såg nu att skyddet på sågen åkt ner, det ska genast åtgärdas!)
STH70088.jpg

MYCKET nöjd med dagen! Vila imorrn när jag jobbar och sen upprepning på fredag!

ÅHHHHHH vad duktig han är!!!! :banana:

Längtar tills ridbanan torkat upp så jag kan testa gjorden igen på Orvar,sist resulterade det ju i 10 timmar på akuten...:grin::mad:

Sen kom snön och allt,och nu väntar jag på att ridbanan ska torka,sen ska vi testa igen,antingen blir det samma reaktion som sist,eller ingen alls.

Men hon är så fin! :love: Hon kanske kan sno några cm av min om han blir för stor. :D Han är alldeles lagom nu! Tänkte mäta honom om en månad när han fyller två!

Tack! Det är kul att se hur olika de ser ut, kollar man på din och min så är det skillnad (tycker jag). Min har alltid sett färdig ut, breddar sig, bringa osv medan din varit skranglig och på bilderna så ser han väldigt ofärdig ut även nu vid denna ålder. Roligt att det kan vara sån skillnad.

Min är nu 155-56 bak o har varit det en tid.... Ska också mäta henne när hon fyller två, slutet av nästa månad.

Och jag tycker att min vuxit väldigt jämnt hela tiden och breddat sig rejält bara sen i höstas, så jag tycker nog faktiskt att han ser väldigt färdig ut i kroppen... Men alla tycker vi olika!

Mwihi så fin han är! Med den där perfekta pussfläcken på mulen! :love: Och tack för berömmet! :D

Fibusen: Tack! :love: Hoppas det går bättre för dig nästa gång du provar, det vart ju lite otäckt sist... :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 826
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?