10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Tack,det kan behövas! ;) Jag har dock en känsla att det kommer gå mycket bättre nu,så jag hoppas jag har rätt! :D

Håller tummen! Se till att ha hjälp så går det nog kanonbra! :) (Inte kul om det skulle upprepa sig och du är själv...)

KL
Idag blev det tömkörning igen! Den här gången blev det premiär på lägdan som äntligen tinat fram bitvis! :laugh: Fokus låg på styrningen, hade därför tömkörningsgjorden istället för lokselen för att kunna ha tömmarna lägre för att bättre hjälpa honom på rätt väg. Det var lite problem i början, men det gick bättre och bättre hela tiden! :laugh: I slutet gjorde han två klockrena svängar åt båda håll - då avslutade jag direkt! Totalt var jag väl ute med honom i kanske tio minuter, hihi! :D Massor med morötter, beröm och gos efteråt!!! :love:

Min sambo hade tydligen tagit kort inifrån i smyg, det hade jag ingen aning om. :D Hade tänkt be honom men han brukar inte vara så pigg på det i vanliga fall. :D

Tmkrning083.jpg

Tmkrning088.jpg

Tmkrning090.jpg

Senast ändrad:

Ser kanon ut! :) Åhh vad jag längtar tills den dagen jag kan göra så där med Orvar...

I dag trotsade jag förkylningen och tänkte ta en liten vända med Orvar...Han var nog mer på två ben än fyra i dag.. Gick bara minivändan upp över åkrarna och ner i byn,tar kanske en kvart,och på den tiden hann vi med att stå lite på bakbenen två gånger,kasta sig ordentligt en gång (tack gode gud för nästan 4 meter grimskaft) och sen pep och sparkades det bakut två gånger,och utöver det så stutsades det mest runt resten av tiden!

Jag som skulle vara snäll att låta han se något annat än hagen,men han kände väll på sig att jag var lite sjuker,så då passade han väll på,busen!

Matte var inte särskillt imponerad av hans cirkuskonster dock.... Det behövs tydligen halv storm för att få igång han,haha! Han kom till och med galopperandes i hagen när jag ropade på han,redan då borde jag ha dragit öronen åt mig,jag menar,hur ofta händer det att Orvar rör sig i en hastighet högre än skritt? :angel::rofl:

Senast ändrad:

Sötekorven :D nu man börjar få mardrömmar om inridningen:angel:

Halvt kl.

Uppfödaren var här igår och hälsade på. Hon tyckte Rigel var för tunn.
Han har lämnat hö flera gånger men sen när vi kollade tänderna hade han några vassa bissingar stackaren. Så nu blir det till att raspa tänderna sen introducera kraftfoder för lill prinsen.

Kommer köra med dodsons youngstock + olja + b vitamin + lite munkpeppar för vårhormonerna ;) blandat i vatten.

Släpper honom på sommarbete i Maj.

Haha! Heja Orvar! :D

Håller med bellabus, nu börjar man nästan bli lite nervös inför inridningen! :D

För idag skulle ni sett hur Kaptenen for omkring! :rofl: Vi var ute och kollade markerna lite och det var ju jättespännande att hålla koll på oss från hagen! Sen när vi var tillbaka uppe på gården fick Kaptenen nåt riktigt tokspel och lekte äkta galoppör! Shiiiiit vad han sprang! Det har tinat jättebra (torrt och fint) uppe i skogen och sen längs med hela hagen på ena långsidan - och där sprang han! Tog fart nerifrån, sprang för allt vad benen orkade upp till skogen, rundade några träd och sprang lika fort ner igen! :D Sen stannade han upp och bråkade med lillebror och tog fart uppåt igen! Han sprang garanterat fyra-fem gånger allt vad han bara orkade - det gick FORT! Massor med bocksprång också, kan bli väldigt intressant senare... :angel: :D Han har dessutom insett att han kan stå på bakbenen! Lillebror är ju en riktig räv och har sjuk balans på två ben och brukar stå länge och väl och banka på Kaptenen, och för nån dag sen blev väl Kaptenen less eller nåt och reste sig tillbaka - och välte lillebror så att han for rakt baklänges på rygg! :D Ni skulle sett minen på lillen när han ställt sig upp igen! "WHAT just happned!?" :rofl:

Har för övrigt hittat en superfin väg som man både kan rida och köra på som blir som en runda! Kanonbra! Tar ca en timma att köra runt i skritt och lugn trav. Det blir kanon för framtida träningsrundor! :laugh:

Senast ändrad:

Ja,snart är det dags! :bump:

Känns som om man nyligen fick hem dom och det var en eeeeeeevighet tills man kunde ens börja tänka på inridning! ;):D

Jag har ju varit ganska säker på vem som ska rida in Orvar,dock så har ju priset legat ganska mycket högre än vad jag sett/hört på anda ställen,men det har alltid känts som om det vore värt det,eftersom den tjejen löser verkligen alla problem,och då OM det skulle bli något så löser hon det.

I dag har jag dock tänkt om lite,är en tjej i stallet som verkligen rider JÄTTEbra,lugn,orädd,van att sitta på häst som är rejält bockig osv. Aja,har startat en egen tråd om det så orkar inte ta allt en gång till,men jag har iaf funderat på att fråga henne. I såntfall blir han inriden hemma och jag kan följa utveckligen varje dag om jag så vill. Får se hur jag gör..

Och föresten,den 15 April blir Orvar installad för första gången i livet,får se hur det går! :D Han har ju stått på box nån gång över natten då och då,men nu ska han alltså bli riktig boxhäst,spännande! Så blir väll ca 6-7 veckor på box innan grönbetet. Ska försöka gjord/sadelvänja han under den tiden,får se hur det går.

Vad ni alla är duktiga med era små 10or! :laugh:
Jag smygläser allt ni skriver, men har inte så mycket att skriva om själv.
Rozalie är kvar på lösdriften med 8 små sto-vänner, där leker hon vildhäst och har det toppenbra. Hon kommer inte hem förens till hösten och jag saknar så att ha henne nära och pussa mule varje dag! Men tiden går snabbt, om ett år är det treårs ;)

Installningen kommer gå som en dans ska du se :) Orvar verkar så lugn (oftast :angel:) och snäll.

Skönt att få lite ordentlig träningstid samtidigt innan sommarbetet också!

Sen lät det helt klart lyx om du nu ska låta någon annan rida in att få det gjort där han står nu. Du är med hela vägen och håller koll på hans välbefinnande ( töntigt ord btw :p)

Hoppas hon vill och har lite referenser att visa upp :)

Senast ändrad:

Vad ni alla är duktiga med era små 10or! :laugh:
Jag smygläser allt ni skriver, men har inte så mycket att skriva om själv.
Rozalie är kvar på lösdriften med 8 små sto-vänner, där leker hon vildhäst och har det toppenbra. Hon kommer inte hem förens till hösten och jag saknar så att ha henne nära och pussa mule varje dag! Men tiden går snabbt, om ett år är det treårs ;)

DET känns overkligt! Bara det att det snart kommer börja sittas upp på sina små bebisar här i tråden känns konstigt!

Är det bara jag som stått tätt intill för att få en känsla av hur det kommer kännas? :angel::rofl:

Delvis kl.

Verkligen kul och läsa om alla, vissa andra får lite sneslag hör jag också som det varit lite här ;)

Kan säga att jag tog i akt och tog en ensam tur med tömkörning i fredags igen, gick strålande tills jag provade att stanna henne två ggr och bad henne gå framåt, vilket hon gjorde utmärkt.

Men sen hände det grejer några meter fram då HON fick för sig att hon skulle stanna och när jag då bad henne gå framåt fick jag världens arga blick och rask backning med sparkande ben mot mig :eek::eek:

Jag visste inte alls vad jag skulle göra för jag blev fan rädd för att bli träffad... Men till slut sa jag till, daska till henne på rumpen med spö och sa åt henne och då kicka on en rejäl spark mot mig = jag blev nerskvätt i lera :grin:

"Ruska" till med tömmarna samtidigt som jag lyfte spött i luften och sa till på skarpen att nu får hon ge sig då till slut gick hon framåt.. Men hon sura på såg jag och en bit längre fram hoppa hon upp i luften och bocka/sparka bakut men sen var hon lugn resten av vägen....

Test?? Jag antar det... Men fy vad rädd jag var ett tag och jag vill inte göra något dumt som gör det värre heller och vill som sagt inte bli måltavla för benen som for överallt :eek:

Så vi får se hur nästa tur blir, en sak är säker.. Jag ska inte be henne stanna osv utan vi kör på ut och hem sen får man se när man börjar med stanna osv.

Vi kör numera med träns och bett men med grimma ovanpå som jag kör genom, vill vänja henne med bettet innan jag börjar köra med det.
Hon lyssnar KANON på styrning och allt genom grimman, aldrig varit något konstigt där. Så på den biten är jag förvånad faktiskt!

Ush då, jäkla kärringar ibland ;)! Förstår att du blev rädd.
Tror också det är test men lika obehagligt för det.

Skönt att det snart är dax för sommarbete, tror det kan behövas :) Mycket att lära!

Haha, verkligen... Ja som jag sagt hon är inte alls som många hästar jag hanterat genom åren och det är massor, olika raser, åldrar osv.

Hon är stark och tuff så in i norden, men tror hon kommer komma ner när allt landat också. Hon är så himla gosig annars, älskar att stå och mysa, bli kliad och borstad.. Älskar uppmärksamheten, så nu när hon får göra annat så lär hon väl testa antar jag.

Som sagt, får se när nästa rond blir av och hur den går!
Hoppas på bättre såklart.

Ja snart är det sommarlov, gud så jag längtar ;)
Men då börjar träningen med flugmedel igen. Hon accepterar pälsglans iaf så det är ett plus. Men ibland kan hon fortfarande bli lite osäker men gör inte mycket.

Jag har sagt det, från 1 maj flyttar jag dom till en annan hage, den lilla beteshagen så får dom börja gå ute dygnet runt, men givetvis fortfarande fodring utav hö :)

Ser fram emot då, när man slipper mocka och dona i ligghallen :angel:

"Skönt" att höra att det inte bara är korven som är lätt i baken. :p Men bra att du drev igenom henne! :bow:

På promenaden i lördags så kände jag ju att han toutchade mitt lår och höften,jag har ju redan legat på akuten en gång pga hans bakdel,så jag såg senariot igen...:crazy: Dock så vart det tack och lov bara en liten smekning! :D Vart dock brännskada på långfingret,skrapmärke på handen,och tre naglar brutna. Och jag som hade tagit med skinnhandskarna för att vi skulle på promenad,men vad gör dom för nytta i ryktväskan?

Han liksom hoppade förbi mig,sen en kospark åt sidan,och då var ju bakbenen brevid mig efter hans hopp.

Jag vart såklart jättearg,lite bus är ok,men inte att sparka MOT en,är andra gången nu i min ägo,så jag rev i ordetligt,vilket jag tror att jag aldrig gjort! Visst har jag höjt rösten,men nu hade jag en mörk,nästan manlig,hög basröst,Orvar såg ut så här ungefär: :eek: sekunden innan han kastade sig bakåt och ville springa hem. Vet inte om han kastade sig bakåt för att fortsätta bråka,eller om han höll på att skita ner sig. :o:p

Det är jätte okej som sagt att dom får busa till lite,och det var ju halv storm,så jag förstår ju att det spritter lite i kroppen,men att sparka mot mig,DÄR har han gått över gränsen!

Ska nog börja ha med mig dressyrspö för säkertehets skull,kunna peta till han om han börjar hoppa mot mig,han börjar kännas stooor nu!

Senast ändrad:

Ja,jag får se hur jag gör,mycket att fundera på,tur jag bra med tid på mig att luska ut hur jag ska göra! :p

Ja, blåsten kan ställa till med en del för många hästar blir lite lätt stissiga utav det för dom har inte riktigt samma koll på allt då.

Men som du säger, lite bus OK men ser man ben och hot mot en själv, det ska inte accepteras.
Du gör rätt i att ha med ett spö ifall att.

Hästar är stora djur, och man får inte glömma det!

Ja,snart är det dags! :bump:

Känns som om man nyligen fick hem dom och det var en eeeeeeevighet tills man kunde ens börja tänka på inridning! ;):D

Jag har ju varit ganska säker på vem som ska rida in Orvar,dock så har ju priset legat ganska mycket högre än vad jag sett/hört på anda ställen,men det har alltid känts som om det vore värt det,eftersom den tjejen löser verkligen alla problem,och då OM det skulle bli något så löser hon det.

I dag har jag dock tänkt om lite,är en tjej i stallet som verkligen rider JÄTTEbra,lugn,orädd,van att sitta på häst som är rejält bockig osv. Aja,har startat en egen tråd om det så orkar inte ta allt en gång till,men jag har iaf funderat på att fråga henne. I såntfall blir han inriden hemma och jag kan följa utveckligen varje dag om jag så vill. Får se hur jag gör..

Mitt tips är att ta någon verkligen har meriter inom inridning och inte din kompis om hon inte ridit in många hästar. Blir det fel blir det himla dyrt och trist.

Men Korven då :eek:
Jag är tacksam (peppar peppar) att min häst aldrig har sparkat eller hotat att sparka någonsin. Inte ens om man står bakom henne och hon blir sur. Hon är en typisk uppåt häst, när det inte passar hoppar hon och studsar. Hellre det än sparkningar, spec om man står taskigt till.

Korven kommer väl lära sig att det inte är ok när matte kommer med stora dressyrpiskan :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 826
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist