10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Men så fin! :laugh: Kul att få följa fler hästar i tråden!

Glimfeather: Så fin! Och duktig! :laugh: Skönt att han lyssnar så bra!

oanki: Duktig! Men 120 lät stort för en tvååring? Jag inte så hemma på just löshoppning men jag skulle inte låta min hoppa så stort redan andra försöket, men det är ju jag det!

kl
Igår var hovis här och kollade på Kaptenens lillebror, passade då på att visa Kaptenens fötter så att hovis fick se den enorma skillnaden sen i somras då fötterna knappt existerade. Fick massor med beröm och han tyckte verkligen inte att det såg ut som samma hovar! :laugh: nu är det bara nån verkning kvar så är det nya fina hornet helt nerväxt! :laugh: Mineralerna jag köpte på hovis inrådan har verkligen gjort storverk! :bow:

Ja, för mig är det galenskap att hoppa 120 med en 2åring! På andra försöket. Med alla är vi olika.

Ja vi gör alla olika. =) Jag har inte löshoppat oxer utan kryss och räcke. Och hade hon haft jobbigt och behövt "ta i" över hinderna hade jag inte höjt. Jag är inte ute efter att knäcka min 2:åring =)

Tack Maja_kandi! :)

Blir lite nyfiken på vad som varit med hovarna på din lille? Har inte lusläst tråden (fy på mig... :p ). Vad är det för mineraler du ger? :)

Hur mycket går/tömkör ni era tior ute i skog och mark?

Tror jag har slagit i huvudet, för nu vill jag bara ha mer unghästar :p

Ja det är kul med unghästar, men sen när det är tid för mer regelbunden ridning märker man hur tiden far iväg.. Synd att man måste jobba :p

Jag gör inget mer än ha löshoppat 3 ggr på ca 50 cm nivå. Det är ett år till 3 års testet så jag behöver inte skynda :)

Vill inte kapa tråden helt om lilla elvan, men kort sagt har han haft problem med hovbölder i höstas och nu har det börjat om igen. Så han fick skor för att försöka undvika att han bryter loss mer av hovväggarna, iom att han har så mycket hålväggar som kommit ner nu. Så han har skor fram med fyra brodd i varje, vilket innebär att Kaptenen får endel obehagliga smällar eftersom lillens favoritlek är att ta sats bakifrån, resa sig och banka på ryggen. Suck!

Nu är ju som sagt underlaget rent skitdåligt här, men så fort det smälter undan ska jag aktivera min igen! Han kommer följa med som handhäst när jag rider och kör och sen kommer jag ta upp tömkörningen igen och om allt fortsätter gå enkelt ska han sättas i vagn innan sommaren. :laugh: Så jag jublar varje gång det regnar här! :D Nu är det nästan 10 plus, heja heja!

Mineralerna är steel-joint, Kaptenen får nästan en dl om dagen och det har gjort fantastisk skillnad på hans fötter! Rekommenderat av min hovis, och jag kan bara tipsa vidare, det är hur bra som helst! :bow:

Senast ändrad:

Kl.

Någon ny bild från igår när vi hade KANONväder med 15+ i skuggan bara ;) haha

32917031.jpg

32917026.jpg

32917028.jpg

Då får vi helt enkelt hoppas på det bästa! :)

Vilken sötnos du har Molin! :)

Här har det varit väldigt varmt idag mycket sol å så! det gillas skarpt! Nu känns det som att våren faktiskt är här! Hoppas inte vintern får ett till ryck bara :P
Idag fick den lilla känna på sadeln i padocken, riktigt duktig idag! Första gången han hade den och rörde sig mer än skritt var det hejåhå rodeo, pax att inte rida in! :eek: men idag som sagt skötte han sig fint!

Här är en bild från dagen:
32917097.jpg

Tack så mycket!

Delvis kl.

Är det många som börjat lägga på sadel på sina?
Här står det still kan jag lova för min del.

Det var så jädrans snorhalt överallt ett tag så det blev inget och göra med lillan då men nu kanske man ska ta och börja igen när man kan.

Så det som hänt nu är väl borstning i massor, hon tappar så enormt mycket med päls och hjälp vad mörk hon blir. Hela halsen/bringan och huvudet är grått på henne. Så söt :)

Tanken är väl att få henne att acceptera bettet, hon fifflar en del eller inte med bettet direkt utan mer med huvudet (slänger på det), tömkörningen ska jag ta tag i igen. 3 ggr kom vi ut va och sen totaldog det jobbet :o

Hon är så sööt! Bruna hästar är underbara! Speciellt på sommaren när de lyser i chokladbrun :love:

--
Står still här med på utbildningsfronten och just nu vill jag ha det så.
Har hans mamma för inridning på ett annat ställe så har inte så mycket tid över till annat "lyx". Men hon åker hem igen nästa helg så då blir det att börja promenera och kanske till och med tömköra lillprinsen :)

Skulle dock vilja ha Rigel som modell denna helgen men kluvar om jag verkligen ska lära han med bett innan jag kollat han i munnen och tidigare än jag vill bara för det.

Stallägaren skulle sälja en sadel till en som hade fjordhäst i samma ålder som min häst så hon la på sadeln och knäppte ett kort. Fick rapport att det hade gått bra ;) Så, ja, Uri har haft sadel på sig :p Men han har ju haft sele på sig mycket så jag trodde inte heller att han skulle bry sig. Han bryr sig faktiskt inte om mycket alls. Det är skönt eftersom jag har blivit lite av en fegis :eek: Bara för det så totalvänder det väl när det är dax för inridning *peppar peppar*. Tur att kompisens dotter ska få stå för det äventyret, haha.

Jag har inte haft sadel på min än. Hon har haft longergjorden på sig två gånger, andra gången senast idag, och hon bryr sig inte ett skvatt om den. Hon är så lite hanterad innan jag köpte henne att hon egentligen är ett helt år efter i utvecklingen, så jag vill inte panika med att vänja henne vid en massa grejer på samma gång. Någon gång i höst tänkte jag börja med sadel.

Idag har lillskrutten gått över bommar för första gången. Hon gick vid sidan av första gången, men sen gick hon över som om hon aldrig hade gjort annat. Stolt matte.

Nej du är absolut inte efter i utvecklingen ;)

Då får jag ju dåligt samvete som dessutom gör så lite med vilje :p

*kl*
Ove är inte längre en klapphingst :banana:
Foten verkar vara bra nu så vet inte varför han hade ont innan :/ Har äntligen börjat bli liite reaktion på honom efter att kulorna trillat ner. Han har börjat busa lite med syrrans "lilla" unghingst på 10 månader nu :p Jag är mest rädd att den ska bita av honom hans fina man XD Har som mål att den ska bli lika lång som han är hög och vi har "bara" 16 cm kvar :3 och med tanke på att den växt nästan 6 cm på bara 1½ månad så tror jag vi ska klara det målet :D Om inte Relo förstör det för oss. Han har ÄNTLIGEN blivit fin i kroppen nu med. Det var masken som va boven det hela.

32931009.jpg

Lite hingstnacke börjar han få med :p
32931003.jpg

32931008.jpg

32930998.jpg

Skönt att höra. Tycker ändå vi har kommit en bra bit på väg, för fyra månader sen gick det inte ens att ta ut henne ur hagen utan mamman. Så visst har det gått framåt. :)

Kanon att kulorna ramlat ner! :bump:

I dag hade jag,mannen,hunden och Orvar lite go´fika i solen på trappen upp till ligghallen,guuud vad skönt väder det var,solen lyste,tussilagos överallt,flugor och grejer! :p:D
561793_3191542901697_1059624479_33027010_847028307_n.jpg

Orvar var mycket nyfiken på bullpåsen,men efter ett smakprov så föredrog han att pilla lite i gräset,hade faktist kommit upp nått grönt han petade i sig! :love:

Kl.

Hör och häpna, jag sa för ett tag sedan att det kommer ta tid innan jag kan tömköra lillfisen helt själv.

Idag fick jag ett ryck då jag tog henne på promenad vid hand i förrgår vilket INTE var kul, alltså jäkla häst att vara stark, trippa och bli rädd för fordon på långt avstånd :grin:

Men iaf, jag tog henne i hand och gick till början av skogen där släppte jag efter mer och mer så jag hamna bredvid och till slut stod bakom, hon tyckte det var lite knasigt och hon vill väääldigt gärna springa/gå bland allt ris i skogen, stigen varför finns den?? :angel:

Men plötsligt händer det, hon började gå lite vackligt eftersom hon gärna inte ville följa stigen först , men sen kanon. Alltså jag är såååå stolt!
Hon skötte sig verkligen super!

Men en sak är säker, hon är STARK och PIGG.... Man är alltså helt slut i armarna när man tagit henne på en liten tur. Aldrig varit med om en sådan stark häst helt ärligt, och hon blir så grinig när man försöker stanna/sakta henne också, ruskar på huvudet och ibland även frambenen som slutar med bockningar och allt :mad:

Så jag har och jobba med minsann men det är alltid spännande kan jag lova!

Kan även tala om att jag dragit mig ur alla utställningar i år, vi ska satsa på lite mer hantering och inkörning till hösten.

Nästa år blir det däremot gott och blandat, regional utställning samt riks och sen får man se vad året ger med sig mer!

Sötove! :love: Men fråga, varför har du rakat manen så långt ner på nacken? :)

Fibusen: Vad underbart med sånt väder! :bump: Här har det ÄNTLIGEN börjat tina upp ordentligt nu!

Molin: Du har fått en märr med humör! ;) Haha!

KL
Här har det som sagt ÄNTLIGEN tinat upp! Nu kommer jag kunna ta upp träningen igen! :banana: Infarten har precis tinat upp så pass att man kan gå längs hela utan att halka omkull. :p Så imorrn ska jag och Kaptenen ta en promenad! :laugh: Vi mjukstartar med promenix och sen drar jag igång med tömkörningen igen! :laugh: Peppaaaaad!
Dessutom får jag hem en rockard imorrn, så då ska jag börja köra nordisen, och när jag och han kört ihop oss lite mer kommer jag ha Kaptenen som handhäst när jag kör! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 826
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?