10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

*kl*
Kanske dags att uppdatera lite här, var ett tag sen sist :D

Grabbarna växer så det knakar, både kroppsligt och i skallen. Sen sist har vi hunnit flytta hem igen,
SAM_0096.jpg

vilket båda tog mycket bra, trots närmare 7 timmar på bilen, varav 3 och ½ stillastående på båten och utsläpp på lösdrift mitt i natten!

Sen har vi börjat köra in ordentligt, båda har dragit däck med glans, även om Järv kan få sina ryck ibland...

SAM_0112.jpg

Planerna för året är att ha dem satta i vagn i vår, åka på ett par utställningar under sommaren och löshoppa några gånger inför 3-års nästa år. Vi ska också till vet och plocka vargtänder och ev. kastrera, det sistnämda har jag inte riktigt bestämt mig för än...

Kul att läsa om dina russ, jag har ju två welshar som jag hållt på en hel del med inkörning/körning med så det tycker jag är intressant :)

Fendi har fått ha longergjord på sig idag och så har vi promenerat lite i padocken. Sen tog jag en spånbal så jag kom upp lite i höjd och hängde lite försiktigt över henne i stallgången, la inte direkt någon tyngd på utan mer rörde mig över henne så att säga. Denna övning tyckte hon var mycket märklig och dessutom helt onödig :p

Idag har vi haft det riktigt varmt och gott och jag har varit ledig hela dagen,vilket gjorde att jag så klart tillbringade mååånga timmar i stallet! :love:
snön och isen smälter snabbt nu,så snart kan vi ta med Orvar ut på lite promenader igen!

Orvar fick komma in och få sig en genomgång med kardan (INTE knytnäven,haha) och jag fick bort en hel del päls.

(För er som står med ryktstenar,lägg ner det och köp en karda,så himla bra att få bort päls med! :bump: )

Ha är så sjukt duktig att ha på gången,står som ett ljus,säger inte ett ljud fast han är helt ensam i stallet,och kompisarna skriker ute. Mitt gull! :love:

420699_3126037344099_1059624479_32996060_1221233184_n.jpg

429488_3126037944114_1059624479_32996062_102428243_n.jpg

Börjar få lite kropp,bara rumpan som ska växa på sig lite mer,sen börjar han faktist se ganska "hästig" ut,eller vad tycker ni?
423518_3126056504578_1059624479_32996070_1340751577_n.jpg

Eller hur, pälsen bara ramlar av nu våååår :D

Själv kör jag med den tandade svettskrapan, suveränt!

KL

Vad roligt det är att läsa om era hästar :) Roligast är att se bilder, så in med fler bilder allihop!

Idag var vi på ridtur med ett par andra hästar i stallet. Jag promenerade med Uri såklart ;) Uri är en riktigt tuffing som får leda de andra fjanthästarna ;) Han tycker det är SÅ roligt att komma ut på promenad. Hoppas det håller i sig! I sommar funderar jag på att börja jogga med honom.

418375_10150576328992343_541737342_9472443_1655453023_n.jpg

Senast ändrad:

Vilken sötnos!

Delvis kl.

Idag tog jag en timmes promenad vid hand med min 4åring, tog med Miraz löst också eftersom hon inte fått komma ut på ett tag nu tror jag? :o Minns inte riktigt när jag var ut sist? haha

Min medis hängde med barbacka på 3:e hästen, mycket trevligt var det men jösses vad Miraz är VILD :eek: Går inte att leda henne knappt, hjälp!

Jag måste verkligen ta tag i det där nu, tömkörningen har vi gjort 2 eller 3 ggr nu va tror jag. Promenad vid hand vet jag knappt om man törs efter idag :angel:

*kl*

Idag släppte jag ihop Astro med min åring så nu får han äntligen en lekkamrat :laugh: Ihopsläppet gick väldigt smärtfritt förutom en liten malör från Astros sida, han höll lite för hög fart i kurvan så han sladdade ikull och rev med sig lite tråd. Lyckades filma tillställningen men det blev lite skakigt just när han ramlade för jag blev lite skärrad eftersom jag trodde han skulle riva med sig halva hagen :D

http://www.youtube.com/watch?v=jy5pFF48yls&list=UUSOtSJolRjDjAwoJjcOAT6w&index=1&feature=plcp

Fina pojkar :love:
Han har trevlig trav tycker jag!

Jag måste be om ursäkt, men lite kul såg det ändå ut när han for omkull där, skönt att han inte gjorde sig illa eller drog med sig mer av staketet.

KL

I går hade vi lite lastträning. Förr så VÄGRADE han att gå in,men när han väl var inne så stog han still där och väntade..

Nu går han in ganska på en gång (efter att ha checkat av lite),men han kan inte stanna inne i transporten! Så fort nån rör sig bakom så åker huvudet upp och sen lyssnar han,sen börjar han backa bakåt. *suck*

Han kastar sig inte,inte ens i närheten,men han backar vänligt men bestämt. Jag försöker hålla emot lite först,men det bryr han sig inte nämnvärt mycket om,och att hålla i för kung och fosterland vill jag inte,för då får jag för mig att han kommer lägga ännu mer tyngd i backen,och det kommer sluta med att han kastar sig.

Jag skulle behöva hjälp av nån som kan stänga,för är det stängt så kommer han inte ut,då får han stå och bråka enda tills han lugnat ner sig,och när han är lugn så får han komma ut igen. Han är ju så himla bra att köra med,och att stanna med,vi kan stå still en halvtimme,och han står som ett ljus där inne,det är bara nått som gör att det är läskigt att bli instängd,sen när han väl är instängd är det helt ok...

*kl*
Lilla Ove har ont i ena hoven :( Han står med bakbenen under sig och vill inte belasta hela hoven på ena bakbenet utan går bara på tån. Benet känns fint så tror därför det är hoven som strular med tanke på hur de såg ut när han kom. Så blir ringa vet. och hovis på måndag. Bara hoppas att denna hovslagaren vill kolla honom då det är nog 7-8 år sedan jag hade honom på mina hästar. Men han är den bästa vi har här. För övrigt håller Ove på bli ett litet monster :o. Har sålt den vuxne hingsten och syran har fyttat hit en hingståring som Ove tycker det är kul att bossa över. Han ar ävenlärt sig rulla runt för att få godis nu :p Det jobbiga i det hela är att han försöker lägga sig på mig när han gör det XD

Här e de alla 4 fast fuxen är det som åkt nu. Den gule e syrrans åring och han är ca 96 cm hög nu.
67306_1331654930.jpg

Gud vilken mysig tråd! Borde kanske sälla mig till den jag med eftersom jag också har en -10:a! :D

Sjukt kul att läsa om alla framsteg och allas små sötnosar! :D

Själv har jag en pojk e: Hamilton ue: Labrador. Mycket mysig och cool kille som älskar att tugga på andras täcken. :P några tips mot sådant?

Läste lite om hur stora ni hoppas/tror era "barn" ska bli och de flesta verkar hoppas att deras ska bli mindre än beräknat, jag hoppas tvärtom XD får vattna honom så han växer till sig ordentligt helt enkelt! :P

Vad kul! :laugh: Men här i tråden är det bildtvång när man presenterar nykomlingar! ;)

KL
Här händer inte mycket alls. Kaptenen går i hagen och skrotar eftersom det är alldeles för dåligt underlag för att göra nånting annat. Gruvägarna är framtinade, men inte uppfarten, så jag tar mig inte från gården! :mad: Hoppas det blir riktigt varmt nu så det tinar bort snabbt!
Lille grabben är jättesur på matte som inte pysslar lika mycket med honom längre, men idag fick han komma in på mysstund. Han har inte riktigt fattat det där med att fälla päls än, men lite lossnar det iaf! Han var precis lika duktig och snäll som alltid annars, blir så glad av att hålla på med honom, alltid lika snäll och positiv! :love:

I övrigt hoppas jag att han lär sig säga ifrån till sin lillebror som numera går med skodda framfötter med fyra broddar i varje... Han är lika mycket huligan för det och bankar lika mycket på stackars Kaptenens rygg ändå. :( Hoppas han kan lägga av med det nån gång...

En liten film från igår när det var bus i hagen. Kaptenen har det som sagt lite jobbigt med underlaget och det blir stelt och struttigt när man ska hålla balansen...

Haha bildtvång alltså? ja okej får försöka ladda upp en då ;)

Ja nu är det dags för riktig vår tycker jag, här har det varit till och från ett tag, men igår snöade det lite och idag var det faktiskt halt när jag gick ut med hunden!

Här är en bild på min lilla bebbe :)

32913509.jpg

Vilken härlig uppsyn han har!

Är han hingst eller valack?

Du får berätta mer ju :D Hur långt har ni kommit?

han är min ögonsten! :love: jag som inte skulle ha någon häst medan jag pluggar :D

Han är fortfarande hingst, beter sig väl än så länge, får väl se hur han blir nu när det är vårkänslor på g. :)

han har fått löshoppa några gånger nu när paddocken faktiskt varit okej! Han verkar tycka det är sjuuukt kul, men nu är han inne i en rejäl växtperiod igen verkar det som så blir väl lite lugnare ett tag. Annars har vi gått lite promenader, han har haft sadel, men den ser så stooor ut på honom då han är ganska kort i ryggen än så länge. :)
Han är duktig på mycket, (säger väl alla om sina :D ) Lasta är inga problem, kan vara själv i stallet och så, ja en ganska cool kille som är väldigt rolig att jobba med :D

Ser att många tömkör sina så tänkte väl att det får bli nästa utmaning :p

*kl*
Igår testade vi med sadel igen. Jag har fått låna en från min ridskola som ändå ska bli en "pippisadel" (träningsträhäst där de små kan lära sig uppsittning) så det hade inte gjort något om han lagt sig ner med den ;) Så lille Nixon fick springa runt i paddocken en stund (men det är mycket roligare att gosa med matte) så han fick känna hur det känns i alla gångarter. Jag försökte filma samtidigt som jag fick jaga lite på honom, det gick ju sådär... Ska nog försöka idag igen när jag kan få en medhjälpare ^^

KL

Idag har vi tömkört i skogen för första gången :) det gick bra förrutom några protester i början på turen. Uri tyckte det var jättekonstigt att vara utanför gården med matte bakom sig. När min häst inte vill göra något så säger han till ett par gånger och jag säger till honom tillbaka och då ger han sig :)

561947_10150607303857343_541737342_9585282_1009456202_n.jpg

534443_10150607308252343_541737342_9585287_1551266477_n.jpg

Vad fina allas små "bebis" hästar är! Jag kan knappt tro att Nixi redan blivit 2 år.
Nixi har börjat med löshoppning nu och vi åker till ett litet ridhus tsm med en 3 åring som ska tränas till 3-års. Nixi är så otroligt tuff i psyket och brydde sig inte ett dugg om att det blåste och duvor flög omkring i ridhuset! Och själva löshoppningen är väldigt enkel för henne! Andra gången jag var iväg och löshoppade så hoppade hon lekande lätt över 120cm. Ska löshoppa igen på söndag men då i ett nytt ridhus. Och då kan jag nog bjuda på film ;) Igår var Hästtandläkaren här och fixade tänderna och drog ut 2 st vargtänder. Skönt att dom är borta så man kan börja använda träns!

Annars så växer alla mina unghästar så det knakar! 156cm var Nixi för några veckor sen.

Nixi Rox e. Nintender ue. Mio de baugy
Dom är så sjukt lika Nixi och hennes lillasyster Roxi.
Fin i kroppen är hon också!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård