10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Tack för ditt svar. Har tittat lite på de där syntetbetten som är mjuka för hästen, men det raka är något novabett, tror ni det skulle funka? Eller ett tvådelat i värsta fall?

Jag började med rakt bett på min som blir 4 i sommar, och jag tog faktiskt det bettet nu till Miraz och det funkar kanon!

Ligger bra och stilla i munnen, aldrig varit problem.
Tycker rakt bett funkar som ett första bett faktiskt, jag har 10.5 nu :)

Som alltid lika fina bilder på Miraz, hon är verkligen söt!

urkella: Håller tummarna för Ove att han är bättre inom kort

Fibusen: Vilken läskig vurpa, tur att det gick bra!

Iskall: Jag kör med smalt tredelat på mina när jag vänjer dom vid bett, tycker dom ligger bäst i munnen. Jag har börjat med 10.5 på nästan alla men Astro kommer nog att kräva 11.5 minst för han känns så stor jämfört med mina andra.

*kl*
I förrgår blev Astro valack. Allt gick jättebra och han stod helt still förutom när veterinären skulle bremsa honom av någon anledning (han var redan så drogad så han snarkade) vilken han INTE gillade så den tog jag av, reagerade mer på bremsen än på när hon skar ut kulorna! Han är nu svullen och öm så det är riktigt synd om honom, stackarn. Ingen feber i alla fall så det är ingen fara men fy så äckligt det ser ut :eek:. Har varit ute och promenerat med honom för att få ner svullnaden lite och det har gått jättebra, gick ensam med honom en runda på ungefär 20 minuter medan hans hagkompis stod och skrek efter honom, han knallade på som om han aldrig gjort annat och brydde sig inte ett dugg om skrikhalsen. Matte stolt och glad!
Dessvärre kommer han att bli alldeles för stor för mig så jag måste nog inse att han tyvärr måste säljas, känns lite trist för han är så himla mysig och go att ha att göra med. Väntar nog med att sälja tills han är inriden och har gått 3-års.

Tack så mycket du =D

DIna bilder är aldrig fel heller, otroligt vackra hästar och snygg färg. Blir sällan några dåliga bilder då ;) Nej, men gillar dina med.
Lägg in fler på dom!

Trist och höra att du ev ska sälja han, han är riktigt snygg den gossen!
Skönt att kastreringen gick bra iaf :)

Grusa hela hagen är ganska omöjligt,då dom har stor hage,samt att det är lite skog. Har grusats utanför hagarna,men man märker att det bara smälter ner och försvinner nu när vi haft så varmt. Det är nu det är otäckt,har inte varit så här halt alls på hela vintern,men nu smälter det på ytan så det blir som en vattenhinna ovanpå isen.

Som första bett tycker jag själv att syntetbetten blir så klumpiga och stora.

Sen glöm inte värma bettet först innan du sätter i det i munnen :)

Jo, jag såg det. Min B-ponny hade ett riktigt tjockt syntetbett, som kanske hade varit för klumpigt för en unghäst, men det köptes 2000, så det är ju några år sen. Kollade lite nu, och nuförtiden är de ju riktigt små och smidiga.

*kl*
Oves feber gick ner igår igen så det var skönt. Fick idag tillbaka mitt skär från slipningen så kunde klippa klart honom :)
Ove har börjat få lite vårkänslor och tror även hormonerna börjar sätta fart hos honom :p Lekte med honom lite idag och hoppade då över ena hindret jag satt upp i hagen och han hoppade efter... satan vilket språng han tog. Så tror han kan hoppa iaf :D

32895208.jpg

32895206.jpg

Bild från förra veckan med :love:
32895209.jpg

kl

Nu värmer solen gott,och Orvar tror han kommit till himmlen,livsnjutaren som han är! :D

420717_3078994408055_1059624479_32971623_247362500_n.jpg

430109_3078994808065_1059624479_32971624_1925389395_n.jpg

Nu är jag dessutom gift också! :D Vi fick en jättefin dag igår jag och min man. :love:

GRATTIS!!
Gud så härligt och höra att er dag blev bra :)

Delvis kl.

Idag tog jag in snuttan och storborsta henne, hon blir alltid lika glad att få komma in och få stå där på gången och bli borstad och ompysslad alltså. Otroligt kul.

Tänk vad det hänt massor på 8 månader, när hon kom så stod hon knappt stilla på gången, lyssnade lite halvdåligt på saker och ting och var rätt jobbig ibland (är hon iof fortfarande) ;) :rofl:

Men helt underbar för det!

Hon fäller så enormt mycket med päls nu så det är inte så kul att borsta henne men det är bara att hålla munnen stängd mer eller mindre.
Borstar med både vanlig borste samt ryktsten och jösses vad vita strån det kommer, speciellt på rumpan och i ansiktet. Det skriker rätt ut.

Blev ingen promenad idag men imorgon ska jag nog ta en liten promenad för det behöver hon kan jag lova :eek:

Var ute i torsdags med henne, har ju som sagt börjat trafikträna henne så har gjort det två ggr nu denna vecka och senast var i torsdags och blä säger jag!
Hon var inte rolig då även om hon skötte sig någorlunda.

På vägen ut försökte jag få lite fart i henne lite emellanåt vilket gick bra tills hon bet mig i armen, ALDRIG hänt att hon försökt något sådant så där blev jag både förbannad och chockad!

Sen skötte hon sig superduper, det åkte förbi bilar med transporter och en buss och hon bryr sig inte mycket i dom där sakerna som åker omkring nu för tiden. Liiiite läskigt är det om det låter högt osv. Men det går bra!

Påväg hem var hon vild kan jag lova, hon taktade och vägrade lyssna på mig, försökte få henne gå bredvid mig på kort ledarrep men nej nej då gick hon på sidledd och höll på. Skit dryg var hon faktiskt.

Sen när vi gått upp för den lilla backen som är strax innan gården så busa hon till lite så jag sa åt henne och från ingenstans sparka hon till mig med bakbenet rakt på smalbenet.

Att ha både bitit och sparkat mig under EN OCH SAMMA promenad gjorde mig tokig. Då fick hon minsann gå ut och skämmas i hagen!!
Aldrig varit såhär dryg, skulle tro att det är en testperiod hon kommit in i med vårkänslor och allt möjligt nu.

Så lite korta promenader vid handen blir det verkligen av med nu mer och mer, för inte f*n ska hon få hålla på sådär :eek:

Läser ditt inlägg med ett leénde på läpparna! :D Dom är sååååååå dryga ibland dom små,men attans vad charmiga dom är,kan tänka mig att du vart måttligt irriterad på henne,men en dag ser du tillbaka på det och kan skratta du med! :p

Vet ju för 2-3 helger sen hur förbannad jag var på Orvar när vi skulle med på släp bakom sambon och hans häst,Orvar vart ju helt mupp av att lämna gården,taktade på sidan,skrek,körde ner huvudet och ruskade på det,travade med svansen rakt upp och skulle runt mig,trampade mig nästan på tårna osv.. SUCK! Jag var helt slut,först pulsa i en-två dm snö,sen hålla emot och hålla koll på Orvar,samt försöka stövla på i sambons tempo... Jag tappade nog flera kg där! :D

Idag skrattar jag åt det,då svor jag långa ramsor...:o

Är nog mycket vårkänslor i luften,och jag,liksom alla här,är bara glad att min häst är lycklig! :love:

Hahaha ja nog kan jag skratta åt det redan men vad tusan, så ska dom inte göra. Dumma dumma häst! ;)

Ja nog kan dom vara jobbiga/dumma allt, men man lär ju tänka lite på att dom är bebisar och dom testar sig fram på olika sätt och har spring i benen.

Imorgon blir det en promenad som sagt, blir inte en lång en eftersom det är så halt på dom flesta ställen. Hoppas hon sköter sig då!

Sen blir det att dra om tråd i hagen och fixa lite :)

Hihi! :D Vårkänslor och test, mysig kombo! ;)

Här är det dåligt underlag nu... Isigt och hårt och knöligt... Hovis var här och slog på skor på nordisen, och det var nästan så jag funderade på att be henne sko Kaptenen också... :grin: Det går ju inte att göra nånting med dem nu när det är så dåligt underlag! :mad:

Här är det också isgata... :( Jag och stallägarens dotter pratade just om det idag att vi kan ju inte göra nått alls med unghästarna nu! Vi brukade ta en liten promenad med dom i höstas,men från typ november har vi inte kunnat vara utanför gården,blir ju så halt när dom är barfota!

Hagen är rätt OK nu,lika vägen mellan hagen och stallet har blivit OK,så i morgon kan jag ta in Orvar för första gången på många dagar,behövs verkligen,skitigare häst får man leta efter! :D

Han fäller som tusan också,så måste ge han en genomgång med ryktstenen i morgon. Kommer få ihop ett berg av päls!

Föresten,gör ni något speciellt med pälsen? Jag brukar knöla ihop den och pressa fast det i ett träd så får fåglarna använda det till att bygga bon. :)

jag ser bara till att slänga allt hår på utsidan stallet så får fåglarna hämta det bäst dom vill, om dom vill

skulle behöva skrapa av Siri lite päls men får se när jag orkar, har legat däckad i feber några dagar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård