10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ååh, då förstår jag varför jag smälter lite när jag ser honom! Stod mellan Quarter och Morgan när jag skulle köpa unghäst. En bekant till mig föder upp morgans och en vän har en morgan partbreed. Så otroligt fina och trevliga hästar. Väldigt bra psyke på de jag träffat.

Haha, vad skönt, då är det inte bara min karl ;) Jag är ioförsig glad om han kommer ihåg vilken färg pållarna har >.<

Älskade första bilden! :love:

I dag trodde vi att vi skulle förlora Orvar!! :cry:

Stallägaren hinner ta ut en häst i stallet,sen går hon in igen och ska lägga på täcke på en annan häst innan den tas ut,då hör hon bara hur dottern skriker ute efter hjälp. Då hade Orvar halkat omkull och låg helt still,han försökte inte ens ta sig upp. Dom hämtar grimman och sätter på den,men han vägrar. Dom drar,smackar,viftar,puttar,och han bara ligger där. Dom börjar plocka ut dom andra hästarna in i en annan hage för att det kanske ska få upp honom,men icke. Dom går fram och drar och böjer i ena bakbenet för att känna hur det känns,och det är helt slappt.

Hon ringer mig,men jag hörde inte min mobil då jag var på jobb så hon ringer sambon. Hon säger nått om veterinär,och brutet ben,mer hinner sambon inte höra förens han kastar sig på telefonen och försöker nå mig,han får tillslut tag på mig och ber mig ringa stallägaren,för det har hänt nått med Orvar,och veterinären var påväg. Jag ringer upp stallägaren i panik,men då visar det sig tack och lov att Orvar rest sig,är helt ohalt,och rör sig helt obehindrat.

Hon hade varit säker på att han brutit benet,men nu visade det sig att så inte var fallet,tack gode gud!

Var helt skakis när jag ringde upp henne..

Var ut och tittade till min korv,men han mådde så bra så. Men han lär ha fått sig en rejäl smäll alltså,så han kanske kommer var alite stel nu. Tänkte även låta en kiropraktor kolla igenom han om några veckor för att se så inget vart knas,för han hade nästan gått ner i spagat! :eek:

Min älskade stållepålle! Usch vad rädd jag vart i dag...

381504_2784148437090_1059624479_32858409_144706696_n.jpg

Fy vad otäckt, hoppas att det bara var luften som gick ur honom och att han inte får några stäckningar eller dyl.

Idag ska Ove vaccineras, vilket jag inte alls är pepp på då 9 av 10 minisar bli så fruktansvärt sjuka utav sprutan :( Har därör shettisarna ovaccinerade efter att ena fick 40 graders feber, slutade äta och var helt apatisk i en vecka efter sin spruta. Ove verkar ju vara väldigt känslig så med då han blev så förbenat sjuk i julas av ett maskpulver :(

Usch då! Stackars Orvar! Alltid läskigt när de går omkull sådär... :crazy: Hoppas som Urkella att det kanske bara var luften som gick ur honom så det inte blir några efterverkningar av det. Men kiropraktor lät nog klokt...

Jag bävar lite för våren, min hage lutar ju helt, mer eller mindre i hela, och det lär ju bli isgata! :crazy: Runt öppningen är det enda stället som är plant, och jag vill inte ha några hemska vurpor på in- eller utväg! Så jag hoppas att det går snabbt nu när det väl börjat... Här uppe brukar det ju dock tyvärr ta en väldig tid att få undan all snö, ännu längre tid med isen... Till nästa år kommer jag ha en annan hage som de får gå i under värsta vårbiten, man lär sig av sina misstag!

Vad duktig hon är! Min har knappt ens sett en bom, så ni har verkligen kommit långt. Hon verkar sannerligen bejaka sin inre travare ;)

Tack! Detta är första gången hon ser hinder. Hon har heller aldrig varit i närheten av långpisk (eller pisk alls) och dessutom var det första gången i ridhuset! Hon kan heller inga kommandon :D Detta var sista språnget hon gjorde, hon hoppade två språng innan, så sammanlagt tre språng i hennes liv.

Förstår inte varför hon bejakar sin inre travare ;) Matte är skitdålig på travhoppning, vore jobbigt och komma till OS och travhoppa banan ;):rofl:

Älskade första bilden! :love:

I dag trodde vi att vi skulle förlora Orvar!! :cry:

Stallägaren hinner ta ut en häst i stallet,sen går hon in igen och ska lägga på täcke på en annan häst innan den tas ut,då hör hon bara hur dottern skriker ute efter hjälp. Då hade Orvar halkat omkull och låg helt still,han försökte inte ens ta sig upp. Dom hämtar grimman och sätter på den,men han vägrar. Dom drar,smackar,viftar,puttar,och han bara ligger där. Dom börjar plocka ut dom andra hästarna in i en annan hage för att det kanske ska få upp honom,men icke. Dom går fram och drar och böjer i ena bakbenet för att känna hur det känns,och det är helt slappt.

Hon ringer mig,men jag hörde inte min mobil då jag var på jobb så hon ringer sambon. Hon säger nått om veterinär,och brutet ben,mer hinner sambon inte höra förens han kastar sig på telefonen och försöker nå mig,han får tillslut tag på mig och ber mig ringa stallägaren,för det har hänt nått med Orvar,och veterinären var påväg. Jag ringer upp stallägaren i panik,men då visar det sig tack och lov att Orvar rest sig,är helt ohalt,och rör sig helt obehindrat.

Hon hade varit säker på att han brutit benet,men nu visade det sig att så inte var fallet,tack gode gud!

Var helt skakis när jag ringde upp henne..

Var ut och tittade till min korv,men han mådde så bra så. Men han lär ha fått sig en rejäl smäll alltså,så han kanske kommer var alite stel nu. Tänkte även låta en kiropraktor kolla igenom han om några veckor för att se så inget vart knas,för han hade nästan gått ner i spagat! :eek:

Min älskade stållepålle! Usch vad rädd jag vart i dag...

Usch då!!

Men jag har lärt mig att man inte får/ska manipulera när hästar växer? Iaf på utbildningen jag gick (då föreläste man om kiropraktik och osteopati) att aldrig behandla hästar under 3 år.

Vad duktig din tjej var!!! :bow: Jag blir så pepp på att ta mina pluttar till ridhus också! Ingen av dom har sett ett förut så det vore väldigt intressant. ;) Kanske kan vara nåt att göra när det är värst underlag i hagen - dra fram finkan och åka till bushuset! :D Synd att finkan inte är i ordning än bara... Det är inget direkt fel på den men den är obesiktad, så det blir till att låna en om man ska iväg. :grin:

Vilket mardrömsscenarium!

TUR att det slutade så bra!

Igår när jag var i stallet och skulle rida så rullade en stallkompis häst fast i boxen. Ingen svarade i telefon så det var bara att lugna ner henne sen fick jag på grimman och sen hjälpa henne att dra sig loss. Skitläskigt med alla ben sprattlandes överallt men det gick också som tur var jättebra.. Hatar att vara själv i sådana situationer, speciellt en häst man inte känner så bra. Jag skulle iaf precis ut och rida så hade hjälmen på mig!

Usch! Sånt är verkligen äckligt! Jag har aldrig varit med om det och hoppas verkligen att jag slipper! :crazy:

KL
I måndags körde vi ut ny bal till hästarna, det blir alltid jättekul när traktorn är i hagen, så jag tog med (den för en gångs skull fulladdade!) filmkameran ut! :laugh: Kaptenen visade upp både trav, dykarförmåga och how-to-run-as-fast-as-you-can. ;) Lillebror växer så det knakar så han ser mest stel ut. :p

http://www.youtube.com/watch?v=oaDhvo6jW2I

Usch då!!

Men jag har lärt mig att man inte får/ska manipulera när hästar växer? Iaf på utbildningen jag gick (då föreläste man om kiropraktik och osteopati) att aldrig behandla hästar under 3 år.

Jag har också hört det,men tänkte att det kanske är bättre att hon bara kollar igenom honom,än att bara låta han gå med nån stor låsning som blivit efter smällen. Jag kommer iallafall rådfråga en kiropraktor om vad som är bäst att göra. Lite orolig att han blivit sned/låst av smällen,sen växer han snett och kommer alltid belasta fel. Då kan då jag tycka att det är bättre att knäcka rätt det,men jag har knappt nån erfarenhet av kp alls,men vill iallafall rådfråga.

Jag har också hört det,men tänkte att det kanske är bättre att hon bara kollar igenom honom,än att bara låta han gå med nån stor låsning som blivit efter smällen. Jag kommer iallafall rådfråga en kiropraktor om vad som är bäst att göra. Lite orolig att han blivit sned/låst av smällen,sen växer han snett och kommer alltid belasta fel. Då kan då jag tycka att det är bättre att knäcka rätt det,men jag har knappt nån erfarenhet av kp alls,men vill iallafall rådfråga.

Jag skulle också göra så, rådfråga, det skadar ju inte! Ser hon att det är något knasigt så kan hon ju fixa till honom. Hellre den belastningen och låta honom vila lite extra än att det fortsätter vara knas och kanske inte alls gå att fixa när han blivit äldre! Förhoppningsvis har det inte hänt något alls! :)

Fy tusan vad hemskt alltså! Jag vet inte vad jag skulle göra, man blir väl i chocktillstånd av den panik man får över att man KAN förlora hästen eller något. För man ska typ alltid tänka det värsta :o :eek:

Skönt att han till slut reste sig!

Kl mig själv...

Nu har det stått till med lillfröken för jag har inte riktigt haft ork till och göra något och sen har jag satt igång 08an nu.

Men häromdagen tog vi en promenad och idag blev det en till, idag även en lite längre tur med sällskap av en annan.
Hon fick ha tränset under grimman även idag och hon är så duktig, men nog kan hon vifta på huvudet ibland för den där saken i munnen är konstig!

Vi tog en promenix på åkern bredvid vägen, just för att vänja henne med trafiken och bilarna har hon börjat acceptera bara dom inte kör som idioter och låter som gud vet vad.
Idag kom även en bamsestor lastbil med släp och lysten och allt möjligt, körde inte direkt så sakta heller och jag vände om henne så hon såg den och hon stirra givetvis på den, och rygga bak men rörde inte på benen lr något, så stod hon och kika på den utan problem :bump:

Så det går framåt även med trafiken, mer promenader under veckorna på denna väg så blir det nog bra också.

Har fotat madame lite idag också!

32892954.jpg

32892955.jpg

32892956.jpg

32892957.jpg

32892959.jpg

Det var allt för oss :)

*kl*
Precis som jag trodde så är Ove nu sjuk pga vaccinet :( På bara 3½ timme gick hans temp från 37.4 till 39.3, så är lite orolig på hur mycket mer den ska stiga. Han ser ut att ömma i hela kroppen och går väldigt stappligt, men han lämnar iaf lösdriften för att gå ut och äta. Så håll tummarna att han inte är sämre imorgon.

Orvar verkar må helt OK tack och lov efter sin "bambi på hal is",ar ut igår,och då lyffte han på ena bakbenet för att komma åt att klia sig vid skapet nästan,så han är då fullt rörlig! :D Inte alls halt,men fick lite försiktigt,om det är för att han är stel,eller om han lärt sig att ta det lugnare i hagen vet jag inte,men tror det beror på halkan faktist.

Däremot en 11: a var det inte lika roligt med igår,JÄTTEhalt på ett bakben,kotar över och stog på tån bara,och ville inte alls lägga nån tyngd på benet,verkar vara nån senskada,men hann inte stanna igår tills dom pratat med ägare/veterinär,men ska ut i eftermiddag så vi får se hur det gick för lillpojken! :( Stackars lilla plupp! Hoppas verkligen inte det är nån senskada,hur löser man boxvila för ett 8 månaders hingstföl som är mer vild än tam liksom? :confused:

Vilka fina hästar ni har allihop! :)

Jag ska börja vänja min lilla tjej vid träns och bett nu tänkte jag. Vågar man chansa på 10,5 om man inte vet säkert vad som passar och 11,5 är för stort? Och är rakt bett bättre än ett delat?

Börja med ett rakt, men funkar med delat också.

Svårt att veta storlek i början, får chansa.

Skulle egentligen inte börja med bett på min förren nästa vår men det kanske blir nästa helg ändå för han ska vara fotomodell för det isländska Fager pannbandet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård